Compensatie zbor anulat – cum a decurs procedura prin AirHelp

La începutul acestui an am avut ocazia să călătoresc pentru a treia oară în Statele Unite, de data pe coasta de Est, în New York și pentru prima dată a intrat în US și Ralu.

Ceea ce trebuia să fie un binemeritat concediu cu o reîncărcare a bateriilor din păcate nu a mers așa cum ne-am dorit, așadar cred că pentru a savura cu adevărat New York-ul va trebui să ne reîntoarcem și să îl vizităm..obligatoriu vara.

Pe lângă vremea care ne-a dat bătăi de cap o altă mare bătaie de cap a fost peripeția zborului. Cam pe vremea asta anul trecut am găsit o ofertă cu Air France – KLM, plecarea am avut-o din Copenhaga, cu escală în Amsterdam, iar la întoarcere am venit cu Air France, cu escala din Paris.

Am să povestesc cum am recuperat însă pe două bilete de avion luate cu 500 euro, 900 euro prin compensații pentru întârzieri, folosind site-ul AirHelp.

Dar întâi hai să povestesc ce a fost cu acest zbor…

Din păcate zborurile nu au decurs în niciun caz așa cum am dorit

În primul rând ne-au pierdut bagajele. Și la dus, și la întors. Dacă la întoarcere nu a fost o mare tragedie, la plecare, sosiți în New York, să fim fără niciunul dintre bagajele de cală, fără haine de schimb sau alte necesități imediate a fost horror. Practic, în prima noapte am dormit la hotel în hainele cu care am sosit, haine pe care le aveam pe noi de 24 ore.

De ce 24 ore? Pentru că… anulări de zboruri și întârzieri repetate. 🙂 Ceea ce trebuia să fie un hop de 14-15 ore a ajuns să fie un hop de 24 ore.

Ar fi trebuit să decolăm din Copenhaga cam pe la 9:30 dimineața, cu escală în Amsterdam, iar apoi ar fi trebuit să aterizăm în New York la ora locală 16:00. Cu puțin noroc, ajungeam înainte de apus și vedeam skyline-ul Manhattanului la apus, am ales și locurile în avion în așa fel.

Primul zbor anulat

Din păcate zborul KLM din Copenhaga s-a anulat, am reușit să reprogramăm pe următorul zbor, nu era o mare tragedie, dar în loc să decolăm la prânz din Amsterdam, decolarea era planificată la 16:00.

Într-un carusel de întâmplări nefericite (eram pe punctul de a decola când căpitanul a luat hotărârea să ne întoarcem la poartă și să descărcăm un cal! din zona cargo) am ajuns să decolăm pe la 19:00.

Când am ajuns a doua oară pe pistă, un avion tocmai ce raportase tail strike, încă o întârziere, pentru că nu-i așa, pista a fost necesară de a fi inspectată.

În loc să ajungem pe la 16:00 în New York am ajuns la 22:00.

Intrăm repede în țară, nicidecum de cozile acelea imense de care citisem pe net la intrarea pe JFK, iar la 23:00 se oprește banda de bagaje. Bagajele noastre ia-le de unde nu sunt. Pe la 00:00 cred că am reușit să completăm într-un final formularul de claim pentru bagaj.

A durat cam două zile până am intrat în posesia bagajelor. Bagaje care au avut spart lacătul de siguranță, dar fără să lipsească ceva.

Interesant însă, fără nota de verificare (cum am mai găsit o dată într-un bagaj cu care am călătorit în US), deci probabil din Europa s-au spart lacătele.

Așadar, pe lângă freezing rain, în New York, a trebuit ca prima zi să o lăsăm pentru cumpărat haine din cel mai apropiat H&M. Măcar putem să spunem că am cumpărat și noi indispensabili din Times Square.
Dacă vă așteptați ca aceste cheltuieli să fie acoperite de compania aeriană..ele ar fi, în limita a 25$ și cu păstrarea tuturor bonurilor.

La întoarcere nu am mai avut întârzieri, dar tot ne-au pierdut bagajale. Au sosit parcă în aceeași seară (aterizasem dimineața) în CPH. A fost în regulă, deja știam procedura Air France – KLM, am pățit-o oricum și cu TAROM. Interesant este că doar companii membre Skyteam mi-au pierdut vreodată bagajele, dar cu ele am zburat cel mai des.

Reguli clare pentru întârzieri și anulări pentru companiile aeriene care operează în și din Uniunea Europeană

Așadar, dacă pentru pierderea bagajelor nu există reguli clare, întârzierile sunt super reglementate pentru zboruri care pleacă din UE sau sunt în interiorul Uniunii Europene și existe motive clare pentru care companiile pot anula zboruri sau să le întârzie.

Inclusiv pentru motive tehnice, vina este exclusiv a operatorului aerian, doar în caz de forță majoră precum condițiile meteorologice nefavorabile zborului operatorul aerian poate fi îndreptățit să nu ofere compensația legală.

Inclusiv pentru grevele operatorilor aerieni.

Așadar, pe principiul Sunt cetățean european și am drepturi am depus o cerere pentru compensația legală.

Directiva europeană spune că pentru întârzierea respectivă compania europeană datorează 600 EUR de pasager.

Personal am apelat la platforma AirHelp pentru că deși își rețin și ei un comision de vreo 25%, procedura mi s-a părut mult mai rapidă.

Sincer, aș fi înțeles întârzierea din Amsterdam spre New York, dar anularea zborului spre Amsterdam părea că a fost ceva de genul, ah, avem locuri pe următoarele două curse viitoare, hai să punem pasagerii de Copenhaga pe aceste zboruri.

Noi am fost norocoși, zburam spre New York, mai erau ziua aceea vreo 5 alte zboruri spre New York, dar erau unii care zburau spre niște destinații super exotice spre care probabil sunt 3-4 zboruri săptămânale, nu zilnice.

Așadar, deja ne-am văzut cu cei 900 EUR în contul bancar de când am aterizat înapoi în Copenhaga.

Pentru a scăpa de bătăi de cap, am apelat la o companie specializată pentru compensații

Pentru că nu voiam bătaie de cap, prelungiri inutile sau să învăț pe deplin toate regulile, am apelat la o companie specializată în astfel de situații. Aceștia își opresc un comision, dar se ocupă de toată intermedierea. Comisionul nu este deloc mic, este de 25% din valorea despăgubită.

Am apelat la AirHelp, care dacă bine știu sunt cam cei mai mari. Au totul foarte procedural și este destul de automatizat procesul.

Nu țin minte să fi vorbit cu un om, doar a fost un formular în care am completat numărul zborului, automat i s-a dat eligibilitatea la compensație și de aici a trebuit să încarc toate documentele (tichete de îmbarcare printate/electronice, confirmarea rezervării, acte de identitate, cerere și împuternicire șamd).

În general ți se solicită toate documentele posibile și imposibile pentru a trimite un dosar cu șină complet la compania aeriană.

Companiile aeriene mai pot căuta nod în papură pentru a nu plăti despăgubiri, sunt notorii cazurile când anumite companii de aeriene low-cost plătesc doar în urma tribunalului (super unfair când există o directivă europeană).

Unele companii aeriene precum Ryanair sunt atât de pornite împotriva acestor site-uri încât au și ele un sistem complet de recuperare compensație. Sorin îmi povestea de Ryanair și cât de repede și-a primit și el compensația, dar retorica irlandezilor o știm cu toții.

Abonează-te la newsletter și primești săptămânal un rezumat cu ultimele articole publicate!

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*