ANPC vrea reguli noi pentru documentarea produselor din ecommerce

Stephen Woods, Amazon cat, Flickr

Zilele acestea, a ieșit o documentație cu privire la noi reguli pe care le vor cei de la ANPC pentru comercianții online.

În speță, e vorba de afișarea tuturor informațiilor referitoare la caracteristicile produsului, pe care le-ai găsi și în offline. Teoretic ar fi vorba de eticheta produsului, însă cum unele produse au informațiile pe cutii în diferite locuri, în practică probabil va fi vorba de pozarea întregului ambalaj al produsului (care conține informații).

Art.1. (1) Pentru protejarea consumatorilor și a drepturilor fundamentale ale acestora în mediul online, precum și pentru creșterea transparenței și responsabilității operatorilor economici care își desfăşoară activitatea prin intermediul platformelor online, prezentul ordin stabileşte modalităţile de informare cu privire la informaţiile cu caracter obligatoriu stabilite de cadrul legal, în vigoare, pentru produsele alimentare și produsele nealimentare oferite spre comercializare.
(2) Prin etichetă se înțelege orice marcaj, marcă, semn, imagine sau altă descriere scrisă, imprimată, ștanțată, marcată, gravată sau tipărită pe un produs alimentar sau nealimentar sau atașată ambalajului sau recipientului unui astfel de produs.

Textul ordinului, aflat în propunere, se regăsește aici.

Regula în principiu este interesantă. De foarte multe ori m-am aflat în situația în care varii comercianți nu puneau toate detaliile legate de produse în documentare și mă întrebam dacă un produs are sau nu are o anumită funcție.

La supermarketurile online de altfel de multe ori citesc eticheta produselor alimentare ca să aflu ingredientele, de exemplu dacă laptele din care e făcut un produs este sau nu este pasteurizat.

Regula pe termen scurt va lovi probabil în comercianții dropshipping, care nici nu plimbă produsele în depozitele proprii și listează sute de mii de produse..însă aceștia au puterea de a se adapta.

Observ, de altfel, că ANPC este pe o direcție de a uniformiza regulile din online cu cele din offline. Ceea ce, iarăși, nu e rău.

Singura problemă este că ANPC emite ordine și reguli pentru comercianții online din România, dar nu are nicio pârghie pentru comercianții internaționali. Asta va genera costuri suplimentare pentru comercianții online din România, iar platformele internaționale nu se vor supune acestor norme (deși deseori au o documentare mai bine pusă la punct, însă cu excepții notabile).

Abonează-te la newsletter și primești săptămânal un rezumat cu ultimele articole publicate!

2 comentarii

  1. Si de cand va intra in vigoare sau va intra? inteleg ca daca o firma are sediu in europa si filiara in Romania si vinde in romania online&offline trebuie sa se supuna acestor reguli:)

    • Depinde. Dacă are filială în România, înseamnă că există o entitate legală pe care ANPC o poate întreba de niște lucruri. Cam cum a fost cu Wizz Air. Nu stăpânesc foarte bine subiectul, dar ar putea ca Temu, Aliexpress sau Amazon să nu fie atinse de această reglementare.
      Momentan e în propunere, rămâne de văzut dacă se transpune în lege. Pentru clientul final, propunerea e bună – dar va genera costuri pentru piața locală pe care probabil comercianții din afară, care vând în România, nu le vor avea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*