Job de viitor: affiliate manager

Marketingul afiliat, în general, aduce undeva spre 5-10% din vânzările generale ale magazinelor online, din calculele mele. Google organic probabil spre 20-30%, refferal nemotizat vreo 5%, alte canale plătite spre 40%. În ideea în care eu cred cu tărie că, în afară de câteva excepții, trafic direct nu prea există în actualul context de creștere a ecommerce-ului. Direct = brand awarness, outdoor, TV, WOM – astăzi. Probabil că în câțiva ani se va schimba ideea cu directul, dar cu excepția câtorva magazine, nu acum. Foarte posibil ca alții să aibă altă părere, pot să trăiesc cu asta.

Afilierea în România este un canal care, comparând cu alte țări din regiune, este unul care se apropie de o oarecare maturitate, mai ales din perspectiva calității promovării. Spun asta având experiență directă pe România și Bulgaria și oarecare research pe țările din jur.

Afiliații de multe ori își fac treaba pentru care sunt plătiți, însă, după atâția ani în care am fost de partea magazinului, afiliatului sau a rețelei simt că afiliații nu sunt foarte înțeleși. Nici ca motivație, nici ca acțiuni și nici ca rol în întreg mixul de marketing.

Sunt aproximativ 5-600 magazine online în România care sunt active cu un program de afiliere, fie într-o rețea de afiliere, fie alte câteva – fără prea mare succes – in-house. Alte câteva sute de magazine online (poate chiar spre mii) au încercat marketingul afiliat – fără succes sau cu concluzii greșite. Ca idee, cred că sunt mai multe magazine care la un moment dat au avut un program de afiliere decât magazine care sunt astăzi active în afiliere, în România.

În actualul context de piață în .ro – afilierea este al naibii de interesantă, mai ales după rezultatele anunțate de către platformele de afiliere de Black Friday. Lucrurile par foarte roz de afară – iar multe magazine care se înscriu în platforme consideră că aceasta este singura acțiune pe care trebuie să o facă. Cum a fost punctat în dese rânduri, este total fals. Prima acțiune, după integrare, că doar atunci începe – comunicarea, a doua – adaptarea remunerației la contextul concurențial (EPC vs valoare comision – dacă se dovedește că nu a fost în regulă comisionul de intrare) și în cele din urmă – o strategie de recrutare/activare afiliați.

Din păcate, găsesc prea puțini oameni care să analizeze și înțeleagă cu adevărat rolul marketingului afiliat. Sau, atunci când nu merge, să se implice activ în a găsi motivele și soluțiile. Cred că 99% dintre magazinele online care se înscriu în platforme depun zero efort de recrutare afiliați, considerând că e rolul platformei. Greșit și fals în același timp. Platforma va recruta afiliați pentru toate magazinele, doar magazinele pot recruta pentru sine.

Dacă stau și mă gândesc, nu știu absolut niciun affiliate manager full time. E pe acolo, în rolul vreunui junior sau middle din departamentul de marketing al oricărui magazin online – asta dacă există. Și, repet, afilierea aduce, după mine, spre 10% din vânzările magazinelor online din România active în platforme.

Poate e timpul să avem cu adevărat affiliate manageri. Dacă e cineva interesat, cu mare drag îi răspund despre ce trebuie să facă, să creștem într-un final rolul marketingului afiliat iar afiliații să fie cu adevărat susținuți.

Ca idee, din punctul meu de vedere, rolul unui affiliate manager(subordonat unui digital marketing manager):

  • recrutare afiliați (din platformă, din afara platformei)
  • comunicare cu afiliații (transmiterea ofertelor, sfaturi despre cum să facă mai bine, deal-uri speciale)
  • evaluarea performanțelor și comunicarea performanțelor mai departe spre Digital Marketing manager
  • verificare activitate afiliați
  • verificare permanentă corectitudine tracking

Mai multe idei sunt și în cartea Affiliate Program Management – An hour a day, scrisă de Geno Prussakov – carte ce te poate ghida din punctul zero al înscrierii într-o platformă până la optimizarea programului.

M-aș hazarda și la niște cifre propuse spre salarii pentru un affiliate manager, cred că în majoritatea zonelor ar trebui să se înceapă din juniorat(puțină spre zero experiență) pe la 2.000 lei + adăugați câte 15-20% pentru fiecare an experiență (adevărată) în ecommerce și/sau digital advertising + 15-20% în funcție de valoarea vânzărilor unui magazin online pe acest canal + comision de la 2-3% din comisioanele oferite pentru IT&C și până la 15-20% din comisioane pe nișe mai profitabile sau cu valoare medie de comandă mai mică.

Costurile cu un om angajat mereu au fost mari, eu încă aștept ca și în România să existe în portofoliul agențiilor de digital și opțiunea de affiliate management, pentru că ar putea să ofere un pachet de număr de ore spre marketing afiliat – în plus, ofertele vin de exemplu spre agențiile de digital către un om, implementarea este însă de multe ori făcută de mai mulți oameni – ori aceste oferte se pot anunța și afiliaților în timp real.
Costul pentru angajarea unui affiliate manager full time nu cred că în acest moment poate fi susținută de mai mult de 15-20 magazine online din RO, însă cum spuneam mai sus, nu prea știu magazine online cu affiliate manageri măcar part time sau cu o alocare orară de 1/4 din cele 40 ore săptămânale. Afilierea e și ea, pe acolo, ori e păcat de potențial.

În orice caz, specializarea de affiliate manager este una de super viitor. Iar cei mai buni candidați sunt actuali afiliați. 🙂

Abonează-te la newsletter și primești săptămânal un rezumat cu ultimele articole publicate!

4 comentarii

  1. Cea mai mare durere anul acesta pentru magazinele online si cei care le promoveaza, este (sunt convins) sistemul de dupa vanzare (post-vanzare) care influenteaza drastic increderea in online.

    Dincolo de cifre si vanzari se afla un curierat care din pacate nu functioneaza in RO, ca atunci cand iarna ne ia prin surprindere desi prognoza meteo anunta din timp asta 😉

    Inteleg sa-mi vina comanda mai tarziu, peste o saptamana sau maxim doua, dar sa fu sunat o singura data de curier intr-o zi iar mai tarziu sa mi se trimita mesaj ca destinatarul nu a fost gasit la adresa este deja dincolo de orice imaginatie…. apoi, dupa insistente la telefon mi se spune ca aceeasi comanda va fi reprogramata la livrare peste o luna, daca am noroc !?!?

  2. Bun articol Claudiu! Pe piata din Romania, au crescut foarte tare magazinele online, care au avut bani pentru investitia in aceste servicii si rezultatele au venit urgent. Marketingul Afiliat, face bine peste tot dar pe langa asta, trebuie sa te prezinti cu un website bine optimizat.

  3. Aici mai intervine un cerc vicios. Ai spus că un actual afiliat este cel mai bun candidat pentru funcția de affiliate manager. Sunt perfect de acord. Doar că un afiliat cu experiență poate câștiga mult mai bine decât acel salariu pe care l-ai menționat mai sus, așa că cel mai probabil nu va dori să lucreze ca affiliate manager. Însă un afiliat cu ceva rezultate dar încă nesustenabil ar accepta cu mare drag un astfel de post, dar nu poate oferi serviciile pe care le poate oferi un afiliat cu experiență.

    • Așa e. Financiar e mai bine să rămâi afiliat, dacă ești unul foarte bun. Dar, nu știu, poate și aici există variante. În unele locuri(companii) se poate negocia poate un salariu + comision din vânzarile generate prin afiliere, acordat affiliate managerului. Până la urmă ar trebui ca în multe domenii și mai ales în afiliere să existe un comision de performanță, din păcate în prea puține locuri se întâmplă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*