Am ascultat zilele acestea la radio un interviu la radio al unui angajat ASF care povestea că prețurile de referință cresc datorită „daunalității” din ce în ce mai ridicate.
Ori daunalitatea s-ar calcula în funcție de numărul de accidente din ultimii 5 ani și de severitatea acestora (sursa). Dar doi ani am fost într-un fel de lockdown și s-a circulat mult mai puțin.
Nu îmi dau seama dacă această creștere a prețurilor de referință va mai deschide celor câțiva asiguratori de RCA care mai sunt pe piață calea spre continuarea acestor creșteri de prețuri. Pentru că, veți vedea mai jos, prețurile au tot crescut.
Pe de altă parte înțeleg că prețul reparațiilor este mai mare. Mașini mai mari, mai scumpe, cu mai multe componente, șamd.
Și o cauză a accidentelor este efectiv lipsa autorităților de control pe străzi. Se circulă absolut periculos în București și pe șoselele de duc în oraș.
Poate ar trebui calmați puțin unii conducători auto. Pentru că realitatea este că teribilismul altora, prin sistemul de asigurări este în final plătit de toată lumea.
Prețurile de referință sunt exact așa – „de referință”. În septembrie, când am reînnoit asigurarea, cu toate că am Bonus 5 sau Bonus 6, prețul pe care îl aveam era tot peste cel de referință.
Sigur că puteam să fac o cerere la BAAR, dar nu știam cât durează și eram cam pe limită, mi-am dat seama târziu că expiră asigurarea auto. Dar voi face anul acesta cerere la BAAR.
Și prețul asigurării a crescut an de an, cu toate că mereu creștea clasa Bonus: 2018 – 485 lei, 2019 – 569 lei, 2020 – 584 lei, 2021 – 644, 2022 – 904 lei.
În general asigurare pe Omniasig, că am avut experiență bună și rapidă cu ei când am fost lovit. Totuși, în 2022 am luat la Euroins că era diferența de preț cam mare. Acum doar sper să nu o ia și Euroins pe urmele City Insurance…
Dar oricum, vorbim de o creștere de prețuri de 40% din 2021 spre 2022. Dacă 2023 vine cu o creștere de încă 40%, în cazul meu vom vorbi de o dublare a prețurilor în doar 2 ani.
Iar creșterea această galopantă a prețurilor efectiv anulează orice Bonus pe care îl primești. Singurul lucru este acel Malus.
Dar cum statistica se ține pe mașină, cum ai schimbat-o, s-a resetat și clasa de Bonus Malus. Și sincer am o vagă părere că cei cu daunalitate mare își schimbă mașinile ceva mai des.
Creșterea prețurilor la RCA ar trebui din punctul meu de vedere ar trebui analizată mult mai atent, ori asta nu e ceva ce aș putea face eu ca cetățean.
Ori, cum toată lumea spune, este absolut de neînțeles de ce asigurarea nu se face luând în calcul și CNP-ul utilizatorului. OK, vrei să ai în continuare componenta de VIN, ca să determini puterea mașinii ca factor care ar aduce o probabilitate mai mare de accident, dar dacă un utilizator are un bonus sau un malus, leagă-l de CNP, nu de mașină.
Later edit: Cat timp aveam acest articol în lucru, a apărut o știre că se vrea o plafonare a prețurilor pentru RCA-uri. Eu nu știu cum funcționează aceste plafonări, dar din ce am văzut la electricitate și gaze, furnizorii nu pare că au pierdut nimic, că a plătit peste acel preț statul.
Plafonarea nu ar trebui să țină loc de reglementare.
Lasă un răspuns