De ceva timp aveam o doagă de a-mi pune folii pe geamurile mașinii, dar nu găseam timpul pentru asta și nici nu știam la ce furnizor să merg.
Pe Google Maps dacă te uiți sunt o mulțime de service-uri care montează folii auto.
Citind review-urile de pe Google Maps însă remarcasem la mulți montatori de folie că majoritatea review-urilor lăsate pe această nișă sunt de pe conturi care au lăsat un singur review de-a lungul timpului.
Am mai găsit practica aceasta și la alți furnizori de varii servicii auto (vulcanizări, spălătorii auto, etc). Deci review-urile de pe Google Maps în mare parte au potențialul de a fi cât de cât fake.
Deci dacă săpai puțin, nu prea știai la cine să mergi pentru montarea foliilor. Plus că oricum majoritatea montează aceleași folii Llumar..
Foliile auto sunt doar pentru bolizi?
O altă chestiune a fost că postările din social media a majorității locurilor cu folii auto arată că oferă servicii pentru tot felul de bolizi.
Acest lucru m-a făcut să îmi aduc aminte de un alt serviciu auto pe care îl evit: spălătoriile auto, unde dacă vii cu un Logan sau Fiesta, o spală cât să fie spălată (asta când nu îți spun că nu pot să o transforme în BMW 🙂 )
Și nu știam cum se pune problema, dacă am de a face iar cu astfel de „băieți” la atelierele de montat folii auto..și dacă e deplasat să montez folii pe o mașină relativ de generația a doua.
Eu am o mașină de oraș, un Ford Fiesta, care la vremea montării foliilor avea vreo 8 ani. Dar ulterior mergând la service am remarcat că foarte multe mașini de astea mai de oraș își montează folii.
Deși indiscutabil arată bine foliile negre pe mașinile mai scumpe, însă eficiența acestor folii nu ține cont de marca mașinii sau suma plătită pe mașină iar scopul este îndeplinit fie că ai o mașină scumpă sau una mai îmbătrânită sau mai ieftină.
De ce am ales folii auto?
Am zis că am nevoie de mai folie din mai multe motive.
Unul ar fi confortul, pentru că mai las mașina în bătaia directă a soarelui la serviciu și se super încălzește plasticul înăuntru. Câteodată, vara, când urc în mașină se simte mirosul acela de plastic de pe bord… și dincolo de confort, nu cred că face prea bine nici plasticului din interiorul mașinii.
Și am sesizat inclusiv după montare că parcă nu se mai încinge mașina așa tare pe interior. Dar asta depinde și dacă las parbrizul în bătaia soarelui sau poziționez mașina astfel încât razele directe ale soarelui să nu bată în habitaclu prin parbriz.
Ar mai fi și siguranța, că mai am prostul obicei de a lăsa lucruri (nimicuri) în mașină, și parcă aș face ceva să evit minimal tentații pentru varii oameni.
Apoi ar mai și alte motive practice, în trafic: să nu fiu orbit de mașinile din spate, etc, etc. Mașina fiind destul de joasă, e deranjant când am câte un SUV în spate cu luminile prost reglate și îmi bate direct în habitaclu. Așa că având folii pe spate, nu mai sunt deranjat. Dacă îți dă cineva flashuri, poți să ai și mama foliilor omologate, tot îți dai seama.
Unde am montat foliile și de ce
În fine, într-o sâmbătă dimineața m-am trezit și am zis să sun să mă programez.
Îi preferam pe cei de la Kang Automotive pentru că erau aproape de casă (Calea Griviței) și erau activi de ceva timp, am văzut că au câștigat și ceva cupă la un concurs de aplicat folii. Din păcate nu au răspuns la telefon. Am mai încercat și la alții, nici aceia nu au răspuns.
Au sunat înapoi toți (cred), dar spre bucuria mea primul a sunat înapoi de la Kang.
Am programat să vin cu mașina peste vreo oră jumătate, am și spălat-o pe la Petrom și am venit. Am găsit ușor pentru că mi s-au dat indicații, dar îi găseam în cele din urmă și doar cu Waze.
Toate ideile mele preconcepute cu „băieții” de pun folii mi-au trecut când m-a întâmpinat ownerul de la Kang. Efectiv cu bună ziua, eu sunt X, vă rog să intrați așa în incintă.
Proprietarul cred că e de undeva din Orientul Mijlociu, mai avea doi băieți tineri care păreau mai de prin zona Indiei. Vă zic, toți super respectuoși. M-am simțit cu adevărat în locul potrivit, mai ales că se mai lucra la o mașină, Kang, proprietarul lucra la mașina mea și îi mai consilia și pe băieții mai tineri în varii lucruri – în engleză. Mi-a plăcut că lucra cu băieții chiar psihologic ca să îi crească.
Alegerea gradului de transparență pentru folii
Revenind, după ce am intrat cu mașina mi-a fost arătat „paletarul” de nuanțe chiar pe geamul de la punctul de lucru și am ales împreună nuanța.
Eram destul de indecis dacă să o iau pe cea de transparență 15% sau pe cea de 5%.
Se lucra la o mașină cu transparență 5% și mi s-a părut cam foarte închisă, dar pe geam se vedea foarte bine spre afară.
În final am luat folia ATR Comfort cu transparență 15% – a doua cea mai închisă nuanță pe care o aveau în ofertă cei de la Kang.
Sunt vreo 4-5 tipuri de transparențe, dar personal mi s-au părut primele două prea puțin închise.
Am pus doar pe geamurile din spate și pe lunetă, că sunt multe discuții despre legalitatea foliilor pe geamurile din față – iar mașina clar nu are geamurile cu transparență 100%.
Diferența este absolut semnificativă, deși într-adevăr dacă lumina este puternică din față se vede în mașină. Seara însă nu vezi în mașină.
Cam așa se vede spre seară cu folia dinăuntru. De afară se vede doar conturul scaunelor din zona cu folie.
Inițial mi-a părut rău că nu am pus folia cu transparența cea mai închisă – de 5%, dar după câteva parcări laterale am zis că totuși varianta de 15% e cea bună pentru a mai avea și ceva vizibilitate în spate.
Dacă totuși aș avea senzori de parcare, probabil că aș merge pe 5%.
Însă chiar dacă am o mașină „scurtă”, cred că folia închisă trebuie să vină la pachet cu senzori parcare spate. Acum îmi aduc aminte că am de vreo 3-4 ani cadou de la foști colegi un set de senzori de parcare care nu au fost montați tot din considerentul că nu găsești oamenii potriviți.
Ce trebuie știut înainte de a monta folii auto
Câteva lucruri practice cu ce m-am documentat înainte de a-mi pune folii auto:
- este obligatoriu să lucrezi cu atelier de pus folii care are autorizație de la RAR (Registrul Auto Român), pentru că ți se oferă și un certificat de conformitate pe care ți-l cere poliția la control sau când îți faci ITP-ul la mașină
- cea mai populară folie auto pusă prin România este de la Llumar, un brand din Statele Unite
- Llumar oferă vreo 3 game: Classic, Comfort și Avantgarde. Diferă și nuanțele, dar și garanția oferită (5/10/12 ani).
- Ai voie să îți pui folie de orice transparență pe geamurile din spate și pe lunetă, dar pe geamurile laterale față nu trebuie să depășească o anume transparență (unii zic însă că e total ilegală, că geamul oricum nu vine cu transparență 100% – ceea ce la mine așa e, geamurile laterale aveau deja o tentă)
- Folia se pune pe interior, dar la montare am văzut că se taie dimensiunile din exterior
- nu se pune folie peste zonele cu punctulețe negre întâlnite pe marginile lunetei și a geamurilor mici laterale – nu aderă
Ce am mai aflat după ce am pus foliile:
- în prima săptămână de la montare nu se acționează geamurile pentru că pot deteriora foliile (în general trebuie lăsate așa cum sunt)
- tot în prima săptămână rămân niște pete (puțin vizibile) pe folie, urme de apă care se evaporă în cele din urmă. La mine au dispărut după 2 zile.
- se montează și niște etichete de omologare..care am văzut că creează un gol de aer pe sub folie și eu le văd mai mult ca niște reclamă pentru furnizor, dar na, cică ar fi necesare…
Repet, foarte importantă autorizația RAR. Aici la zi lista cu cei autorizați din sectorul 1.
Prețul: 500 lei, plătit frumos cu cardul.
Dacă ajungeți la Kang să îi spuneți că v-a recomandat Farcaș 😀
UPDATE 2023: După 4 ani, foliile auto încă sunt ca noi! Absolut nicio problemă cu ele.
Mie mi se pare ca foliile auto sunt un pericol pentru siguranta traficului. Doua exemple:
Parcare in spic de grau, ca pe Stefan cel Mare. Daca vrei sa iesi din parcare si ai parcat langa cineva care are folii, nu ai nicio sansa sa vezi biciclisti/trotinetisti sau un ametit care vine cu farurile stinse noaptea.
Al doilea ar fi la drum intins/autostrada, unde nu poti vedea ce se intampla dincolo de masina din fata ta. E drept ca pentru asta trebuie sa pastrezi distanta, insa mergand in spatele cuiva cu folie, mi-am dat seama ca nu sunt atent la masina din fata, ci la drum in ansamblu, iar folia lui imi impiedica vederea. Acelasi lucru se intampla si daca mergi in spatele unei dube, dar nah…
La al doilea exemplu cred ți-ai răspuns singur și e valabil și la #1.
Sunt curios daca foliile o sa ii facă pe alții pe drum sa țină o distanta rezonabila de mine..deși din primele drumuri seara pe DN1 e posibil sa nu. 🤦♂️
Salut Claudiu!
Au trecut 10 luni de la montarea foliilor. Esti multumit de lucrare?
Maine urmeaza sa-mi montez si eu folii la Kang pe Grivita si eram curios daca esti multumit.
Multumesc
Nu am de ce să fiu nemulțumit. Am fost atunci, sunt și acum, păcat că nu prea folosesc mașina pe care am pus folii.
Salutare !
Tot citesc comentarii despre unii so despre altii referitor la aplicarea de folie.
Am un E coupe de care aproape toată lumea fuge ca nu pot aplica folie pe geamuri (inclusiv cei de la Kang) .
Singurii care fac asaceva si care mi-au trimis si poze cu E -uri facute de ei sunt cei de la Autovad.Pretul la ei este dublu fata de o masina normala datorita dificultatii masinii.
Intrucat vad ca ai ceva cunostinte despre folii, cunosti si alte ateliere cu montaj de calitate?
Salutare ! Văd comentarii in privința asigurării in trafic . Dacă mașinile celor cu folie pe geamuri s-ar transforma in mașini cu , caroserie complet închisă , ce ar face acei participanți la trafic care se asigura prin geamurile altor mașini , ar sta acasa ???? ?