Schimbarea platformelor de ecommerce trebuie cântărită atent

Stephen Woods, Amazon cat, Flickr

Mi-a atras atenția recent o statistică (via) cum că 27% dintre business-urile care au o componentă ecommerce plănuiesc să își schimbe platforma de ecommerce în următorul an.

Motivele sunt variate, ca de fiecare dată, dar procentul este imens, mai ales când te gândești că nu au trecut nici 3 ani de la valul de creștere generat în 2020 de pandemie.

Practic aproape o treime din business-urile ecommerce admit sau cred că nu folosesc platforma potrivită. Ori spun că platforma actuală nu este satisfăcătoare.

Iar aceste cifre sunt oportunități uriașe pentru cei care vând platforme de ecommerce.

Prima platformă de ecommerce pe care am folosit-o, în 2009, a fost OsCommerce, platformă pe care am instalat-o și am configurat-o singur. Era o platformă destul de antică chiar și la vremea aceea, dar avea un ecosistem bine pus la punct, perfect pentru a te familiariza la vremea aceea cu industria.

Apoi a urmat PrestaShop, cu care m-am jucat câțiva ani și l-am integrat la magazinul online la care lucram atunci. Configurările la vremea aceea erau doar puțin mai complexe decât o instalare de WordPress. Și găseai pluginuri/module pentru lucruri pe care open source-ul nu le includea out of the box.

Au urmat experiențe cu Magento și de câțiva ani cu SAP Hybris.

Să revenim.

Alegerea platformei de ecommerce o faci când ai o necesitate imediată

Realitatea este că atunci când îți alegi platforma de ecommerce – o alegi în jurul unei necesități imediate.

Dacă ești deja consolidat, faci mișcarea pentru că te arde în anumite zone și cauți soluții pentru durerile cele mai mari.
Dar atunci când ești lovit în mai multe locuri, în general simți doar durerea cea mai mare.

Alegerea e atât de complexă pe cât e etapa business-ului

Dacă ești un start-up, cam orice platformă își face treaba, că e PrestaShop, Magento, WordPress sau variante SaaS precum Shopify sau românescul Gomag și MerchantPro.
Sunt, desigur, diferențe de funcționalități între platforme, ce oferă fiecare de banii pe care îi dai pentru un SaaS.

Avantajul unei platforme SaaS este în primul rând faptul că nu ai nevoie de cunoștințe tehnice prea avansate și te descurci și fără un programator.

Dacă deja ești într-un pachet enterprise, cu sau fără extensie ecommerce, dar cu niște aplicații care comunică între ele, un ERP dezvoltat și matur, deja opțiunile îți sunt limitate și alegerea este complexă.

Din punctul meu de vedere, schimbarea platformei pentru un business de ecommerce care a trecut deja de adolescență este o decizie riscantă.
E adevărat, deseori poate deschide calea unei dezvoltări și scalări adiționale, dar dacă nu îți judeci actuala tehnologie adecvat, consecințele pot fi dezastruoase și te poți întoarce în timp…făcând o integrare care nu este semnificativ mai bună decât cea avută, dar cu un delay de 6 sau mai multe luni în care încă patch-uiești feateruri pe care le aveai anterior și acum nu le mai ai.

Oricum, nu prea am auzit de schimbări de platforme care să fi mers ca unse.

Schimbarea platformei este o etapă lungă

Schimbarea platformei este și e un proces deseori îndelungat când ai deja multe integrări făcute.

Mai e vorba că deseori o schimbare de platformă vine și cu schimbarea unor furnizori sau chiar oameni din echipă.

În orice caz, schimbarea platformei trebuie inclusiv programată și asumată că în perioada respectivă se merge cu o frână de mână trasă. Pentru că oricum nu mai îmbunătățești ce ai.

Nu te întinde mai mult decât plănuiești să ai nevoie

Toate platformele de ecommerce au avantajele lor, important este să o alegi pe care care ți se potrivește cel mai mult business-ului.

Nu are rost să te arunci la soluții enterprise când tu ÎNCĂ nu ai perspectiva unor cifre care să susțină atât costurile enterprise, cât și abordarea enterprise.

Decizia de a schimba o platformă pe care o ai nu ar trebui să fie judecată doar din prisma faptului că te doare undeva. Este o decizie absolut majoră.

Nu există platforme perfecte

Important este să alegi în fiecare etapă a business-ului o platformă POTRIVITĂ.

Nu există platforme perfecte. Toate au avantaje și dezavantaje. Dacă ar exista o platformă perfectă, toată lumea ar fi doar pe ea.

Unele au un back office mai prietenos și permit o configurare mai facilă pentru echipa internă. Altele sunt mai flexibile ca arhitectură.
Alte platforme folosesc o tehnologie pentru care găsești ceva mai ușor echipe de dezvoltatori și furnizori de servicii.

Este esențial ca analiza aceasta să fie atât completă cât și obiectivă. Trebuie să înțelegi ce oferă fiecare platformă, iar decizia trebuie luată cât mai organizat cu putință în medii enterprise.

Schimbări doar de dragul de a schimba ceva sunt inutile și periculoase. Nu prea ai multe șanse să o dai în bară, deci trebuie să faci, la momentul potrivit, câteva alegeri foarte calculate.

Prima dată când am văzut procentul de sus, reacția mea a fost „dar de ce v-au supărat atât de tare platformele voastre?”

Abonează-te la newsletter și primești săptămânal un rezumat cu ultimele articole publicate!

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*