La începutul lui martie am făcut trecerea în familie pe prima mașină electrică. A fost oarecum necalculat momentul, din cauza faptului că Ford-ul a ajuns într-un punct în care chiar nu ne mai puteam baza pe el. Asta pentru că a mâncat în ultimii ani mai mulți bani decât a fost prețul cu care am reușit să o vindem. Ajunsesem la numărul de kilometri parcurși cu el să fie mai rentabil cu ridesharing sau taxi…devenea frustrant.
Ziceam de ceva ani că următoarea mașină cumpărată ar trebui să fie electrică sau hibridă. Cum am pus și panouri solare, era păcat să nu mergem spre o mașină electrică, mai ales că majoritatea deplasărilor noastre sunt scurte (teoretic). Pe de altă parte pentru acele puține deplasări lungi (concedii șamd) aveam nevoie de o mașină cu o autonomie decentă, deci nu puteam alege chiar orice electrică. Trebuia cu o baterie și o autonomie spre mare.
Am plecat cu zero temeri dacă ne descurcăm cu mașina electrică. Singura temere reală ar fi vreun blackout generalizat…dar cred că dacă ajungem acolo, altele sunt problemele noastre.
Bateriile au progresat mult și chiar cu toată deprecierea tehnologică cred că suntem într-un punct în care tehnologia poate fi de masă atâta timp cât ai o sursă de încărcare domestică.
Shortlist-ul nu era foarte mare, dictat în mare parte de buget, dar în linii mari era făcut din aceste mașini. Toate cu avantaje și dezavantaje.
– Tesla Model 3
– Hyundai Kona
– Kia eNiro
– Volkswagen ID.3
Când mă gândeam la mașini electrice acum câțiva ani, nu prea mă gândeam că ar putea fi altă mașină decât Tesla. Dar punând sub lupă, am considerat că nu este momentul pentru o Tesla. Schimbarea este prea mare și ca interior am considerat că e mai OK o mașină care să se apropie de standardul obișnuit. Adică deși e o chestiune de obișnuință probabil, nu prea îmi place că la Model 3 toată interacțiunea cu mașina se întâmplă prin tableta centrală.
Experiența cu Hyundai Kona EV
Cumva Hyundai Kona a răspuns la toate lucrurile: autonomie, preț foarte bun, rețea extinsă de service, review-uri absolut excelente pe net.
Cred că singurul aspect unde mașina nu punctează extrem de bine pentru nevoile noastre este capacitatea portbagajului. Dar aici dacă punem în balanță că am trecut de pe Ford Fiesta..
Ah, și nu e genul de mașină care să întoarcă privirile. Designul exterior pare luat de la două mașini, o dată din față, o dată din spate…zici că a fost făcut de doi designeri care nu se înțelegeau și apoi și-au împărțit fața și spatele mașinii.
O altă parte bună la Kona EV este că are butoane fizice și interiorul este ca la o mașină obișnuită. Totul e în locul unde te-ai aștepta. Schimbătorul unde te-ai aștepta, controlul AC-ului acolo unde te-ai aștepta, comenzile pe volan complete…
Între timp am parcurs cu mașina câteva mii de kilometri, printre care și un drum București – Grecia (Halkidiki) respectiv București – Satu Mare – Budapesta – București și pot să spun că mașina și experiența electrică mi-a întrecut așteptările de la achiziție.
O să revin probabil cu un articol separat de experiența parcurgerii pe electric a drumurilor lungi.

Pentru mine a fost și prima experiență cu o mașină cu cutie de viteze automată. În 19 ani de condus, nu am avut ocazia să conduc o mașină cu cutie automată. Mi se pare o diferență fantastică în condusul în oraș.
Un alt plus e faptul că e mașină electrică vine și cu frânarea regenerativă, unde îmi place la Kona că are 3 niveluri de regenerare și în plus are padele pe volan cu care poți ajusta frânarea. În condiții de trafic light sunt situații în care pe traseul meu pe drumurile obișnuite nu apăs deloc frânarea din pedală sau foarte foarte rar (doar la opriri totale mă ajut de frână).
Plecarea la drum lung necesită puțină planificare, dar am plecat cu 100% încărcare și chiar dacă teoretic ajungeam în Halkidiki din două alimentări (conform ABRP) am oprit de mai multe ori pentru pauze. Practic, noi aveam nevoie de pauză, nu mașina. Iar în Bulgaria nu duci lipsă de stații de încărcare de putere mare.
Real vorbind, cu o încărcare de acasă aș fi putut ajunge până la Sofia, dar omenește vorbind mai faci o pauză până acolo. Așa că am făcut 3 pauze de încărcare până în Halkidiki: una prin Bulgaria când aveam 63% baterie și simțeam eu fizic nevoia unei pauze, una la Sofia pe la 45% că pitica se trezise și trebuia să luăm micul dejun și încă una înainte de a trece granița dinspre Bulgaria spre Grecia. În Grecia am încărcat la hotel.
Legarea încărcării cu panourile solare am rezolvat-o foarte elegant instalând o stație de încărcare Huawei. Cum invertorul e tot Huawei, din aplicație pot seta să se încarce exclusiv din excedentul de producție solară. Deci ar trebui să fie rare cazurile în 10 din 12 luni când ar trebui să încarc de la rețea.
Practic am putere aprobată de 6kw, invertorul tot de 6 kw. Acum eu am setat stația să încarce cu maximum 5 kw/h și stația e foarte mișto este că dacă în casă am consum mai mare, are grijă să nu treacă tot consumul de 25A. Stația fiind monofazică, poate încărca cu 7.4 kw/h.
Autonomia desigur că depinde de condițiile de condus, dar asta e și la o termică. Ce este mai dramatic la electrice e într-adevăr viteza. Mașina sigur că poate, accelerația e fantastică, dar dacă conduci sportiv și depășești un 120 km/h pe autostradă consumul crește exponențial. Mi s-a părut că mașina se simte cel mai bine pe autostradă la un 110 km/h..dar am avut porțiuni mari în care am condus cu 130+ în Bulgaria (limita de viteză pe anumite porțiuni e 140).
Cât privește costurile, asigurarea m-a costat undeva la 800 lei, CASCO am făcut la Omniasig și a fost vreo 700 EUR/an. Am făcut o revizie de 45.000 km, aceasta a fost 500 lei. Am făcut-o la Raiman Târgoviște, prețurile din București sunt aproximativ duble. Înțeleg însă că între timp service-urile au mai mărit prețurile (în iulie).
Până acum sunt încântat de Hyundai Kona și ecosistemul Hyundai. Acum, dacă aș avea finanțe suficiente, mi-aș seta ca țintă următoarea mașină Hyundai Ioniq 5, deși problemele cu acel ICCU sunt deja îngrijorătoare.
Concluzia personală pe mașină termică vs electrică este că prefer oricând o mașină electrică.

In ce a constat revizia?
Am înlocuit un filtru de polen. În rest, au făcut un test de frâne, test de baterie, nu cred că au intrat la alt șurubărit.
Din păcate reviziile se fac din 15.000 în 15.000 km la modelul acesta de mașină pentru păstrarea garanției (5 ani pentru mașină/ 8 ani bateria). La următoarea revizie ar trebui să schimbe lichidul de răcire al bateriei, ceea ce adaugă vreo 1.000 lei la costul reviziei.
E frumoasa! Sa o stapanesti sanatos! Si noi ne gandim din ce in ce mai mult sa trecem la o masina electrica.
Recomand mai ales dacă aveți panouri fotovoltaice. Dar nu mi se pare o prea mare bătaie de cap nici încărcarea la stații publice în permanență.