
A fost o vară destul de plină de călătorii și am făcut primii 7.000 km cu mașina electrică. Cred că peste 75% din acești kilometri au fost pe drumuri lungi.
Am așa, doar drumuri care au necesitat și încărcări extra în afară de cea de acasă.
- București – Târgu Jiu și retur – 630 km
- București – Halkidiki și retur – aprox 1700 km
- București – Satu Mare – Budapesta – Timișoara – București – aprox 2.000 km
- București – Varna și retur – 700 km
Să zicem că inițial aveam ceva emoții cu privire la parcurgerea drumurilor lungi cu electrica, dar real vorbind pe drumurile pe care le-am făcut pur și simplu există o abundență de stații de încărcare. Bulgaria stă extraordinar, România binișor, Ungaria bine, Grecia acceptabil/descurcabil.
Dincolo de aceste călătorii, am mai avut și niște drumuri ușor mai locale, grație autonomiei reale de 400 km+ pe care mi-o oferă mașina. De exemplu, am ales să merg la o reprezentanță Hyundai din Târgoviște pentru o revizie.
Cel mai mare avantaj al călătoriei cu mașina electrică pentru mine este confortul. Este o diferență colosală în ceea ce privește confortul condusului față de mașinile cu care eram obișnuit. Am condus aproape în permanență diesel-uri cu motoare de 1.5…1.9. Pe electrică nu ai vibrațiile obișnuite motoarelor termice, accelerația e instantă, frâna regenerativă e practic o frână de motor fără zgomotul obișnuit șamd).

ABRP – Singura aplicație real indispensabilă
Există o legendă că trebuie să îți faci o super-mega planificare și să ai o tonă de aplicații. La mine nu a fost cazul. Există un secret și o singură aplicație necesară din punctul meu de vedere: ABRP (A Better Route Planner).
Cu ABRP selectezi mașina și faci planificarea exact cum ai face-o în Google Maps sau Waze.
Aplicația calculează necesarul de încărcări și îți recomandă unde să încarci, configurabil și în funcție de preferințele tale (ex: locații cu mai multe stații de încărcare, puterea stațiilor șamd).
Dacă vrei să fii extra-geeky, cum eu sunt, iei un conector OBD2 cu bluetooth (eu l-am luat pe acesta – funcționează perfect) și se poate conecta mașina direct la aplicație. Extrem de simplu. Astfel, ABRP învață obiceiul tău de traseu (cât de repede mergi) și cât consumă mașina. La mine estimările sunt extraordinar de exacte, de obicei ajung cu 1-2-3% mai multă baterie decât estimează aplicația.




Desigur, are și mașina navigația proprie, îmi face și ea un traseu cu tot cu puncte de încărcare. Dar nu mă dă deloc pe spate UX-ul navigației native Hyundai și prefer o combinație între Waze pentru notificări și ABRP pentru planificarea electrică. Aș sta doar cu ABRP dacă ar fi mai real-time cu estimările de trafic și varii rerutări, unde Waze e mai ce trebuie pentru zona noastră geografică.
ABRP are variantă free și variantă premium. Eu am luat varianta premium, dar nu mai știu exact ce mi-a lipsit în varianta free. Cred că pentru CarPlay.
Dacă vă faceți cont pe ABRP folosind link-ul acesta, primiți 30 zile free trial în loc de 14 zile. Codul este acesta: XEHQHJXG.
Alte aplicații?
Să zicem că Plugshare este o aplicație bună pentru a găsi stații dintr-o anume zonă. De exemplu, să verifici dacă hotelul la care pleci în vacanță are stație de încărcare.
Dar ai și varianta web based. Nu e musai să ai instalată aplicația. Eu o am, dar o deschid extrem de ocazional.
În Google Maps poți bifa călătoria cu mașina electrică pentru navigare și îți va afișa la fel stații de încărcare în navigare.
Altfel, aplicațiile necesare de obicei sunt cele ale rețelelor de încărcare. Pentru Bulgaria m-am descurcat cu Fines și Eldrive. Sunt stații din aceste două rețele peste tot. Bulgaria stă extraordinar pe partea asta, mai sunt și alte rețele.
Pentru România, am încărcat de vreo 4 ori la OMV. Culmea, și în Bulgaria am încărcat preponderent la stațiile din OMV, dar erau gestionate de Eldrive. În rest, am mai folosit o singură dată încărcarea la Kaufland, o dată de test la Eon și am mai folosit EvGoSmartCharging. Ah, și am mai încărcat la Eldrive la Fetești, dar am oprit acolo doar pentru că aveam nevoie de o pauză.
Sincer, ce mi-a dat mai mari bătăi de cap a fost trecerea la un portbagaj mai mic. Dar pentru acest neajuns plănuiesc ca pentru drumurile lungi să investesc într-un portbagaj de plafon.
În rest inconvenientul cu privire la necesitatea unei alimentări la 3-400 kilometri parcurși în raport cu un diesel la care parcurg București – Zalău dintr-o alimentare este să zicem mai mult decât gestionabil pentru că orice om rațional mai ia pauze pe drumuri lungi.
Cozi la stațiile de încărcare?
Singurul loc unde am văzut stațiile mereu ocupate la ore non-exotice au fost cele din Satu Mare, unde am impresia că încărcarea era gratuită.
În rest, nu am prins niciodată stațiile ocupate, nici dacă era un singur post de încărcare. Cred că cel mai aglomerat a fost la un moment dat la stația Eldrive de la Fetești, în vară, unde erau ocupate mai mult de jumătate din stații.
Altfel, am mai prins la Zalău la Kaufland o stație de 50 kw, unde în timp ce încărcam a mai venit cineva și „am împărțit” puterea stației. Cum însă eram deja încărcat suficient și oprisem mai degrabă pentru un covrig, am plecat ulterior.
Costuri la drum lung cu electrica
Nu am menționat despre costuri pentru că la toate plecările practic am plecat de acasă cu autonomie de 100%, încărcat preponderent din panourile fotovoltaice. Deci orice deplasare a venit cu un bonus de vreo 3-400 kilometri parcurși gratuit.
Dar de dragul calculelor, la un consum mediu de 15.1 kw cum am la 100 de kilometri(mixt regim DN cu regim autostradă), cu un cost pe kw în medie de 2.5 lei la stațiile de încărcare rapidă, rezultă un cost de 37.75 lei pe 100 kilometri.
La un diesel economic media pe același tip de drum e de la 6 litri/100 km, deci un cost de aproximativ 48 lei/100 kilometri astăzi.
Dar oricum, la un drum de 500 kilometri, dacă am încărcat de acasă din panouri fotovoltaice, practic costurile pe electrică sunt ridicol de mici. Să zicem un București – Halkidiki, 1700 km, din care 400 km făcuți din încărcare „Eco” de acasă, rămân 1300 kilometri. Păstrăm costul mediu de 2.3 lei/kw (deși în Bulgaria e mai degrabă spre sau sub 2 lei/kw), rezultă aproximativ 200 kw. Adică un cost total de vreo 460 lei.
Pe diesel, în aceleași condiții, dar rulat 1700 km, costul ar fi de aproximativ 800 lei.


Lasă un răspuns