Vinieta de București și taxa de acces în centru – câteva păreri

Am fost o perioadă plecat, dar se pare că cea mai mare discuție din ultima perioadă s-a centrat pe presupusa vinietă de București aplicabilă mașinilor înmatriculate în afara zonei Bucureștiului și a taxei de acces în centru pe mașinile de generație mai veche, care ar polua.

În primul rând, cred că măsura este una doar cu scop financiar. Și în al doilea rând, mă felicit că mi-am înmatriculat în sfârșit mașina pe București. Bine, aveam flotant și până acum, dar doar după schimbarea buletinului și stabilirea și a domiciliului s-a pus problema de a schimba numărul de înmatriculare (obligatoriu de altfel).

Din punctul meu de vedere, administrația locală din București în ultimii ani a făcut prea puține pentru a îmbunătăți traficul, deși ar fi putut face lucruri simple. Poate combinat cu inexistenta Poliție Rutieră din București. Dar nu s-a vrut, așa că fraierii stau în coloană la semafor, deștepții depășesc pe linia de tramvai sau fac stânga din banda de dreapta (serios, am stat în afara perioadei de vârf 15 minute la un semafor pe lângă Promenada, dinspre Băneasa spre DRPCIV: treceau 5 mașini pe linia de tramvai, alte 2-3 de pe banda de dreapta și eventual legal alte 2-3 mașini. A fost momentul în care am analizat și am zis că poate nu ar mai trebui nici eu să respect regulile). Și, evident, toată lumea parchează pe unde prinde 4-5 metri liberi (unii pentru că doar așa pot, alții pentru că așa vor).

Doi la mână, tot cred că e o măsură financiară pentru că acum niște ani s-au deschis efectiv porțile importului de mașini second hand din străinătate. Înainte aveam taxa auto, apoi s-a declarat ilegală, nu s-au chinuit deloc guvernanții să stimuleze totuși mașinile mai puțin poluante. Astfel de taxe „de poluare” în timp vor apărea tot mai multe prin orașele țării, dar nu cred că ar fi departe acest lucru de a fi premeditat.

Să revenim la municipalitatea Capitalei și ce ar fi putut face activ pentru a descongestiona orașul. Ar fi putut marca tot centrul un loc de parcare și introduce automate de parcare cu plată sau abonamente, ca orice alt oraș civilizat din țară (ex: Sibiu, Satu Mare). Nu câteva locuri în jurul parcurilor (ex: Herăstrău, Administrația S1 de la Romană) unde să vină un nene să te noteze când vii și când pleci.. Și, evident, amenda cei care parchează fără să plătească. Simplu, nu au ce căuta mașinile în centru, care este acoperit de toate liniile de transport în comun. Pentru cei care locuiesc acolo abonamente rezidențiale, pentru restul plata la oră/zi sau abonament lunar.

Iarăși, municipalitatea ar fi putut marca benzi unice pentru transportul în comun acolo unde se poate (dar să nu înceapă cu DN1?!)..mai ales că odată cu venirea Otokarelor și procesul de înnoire al parcului de autobuze chiar era nevoie de o stimulare a transportului în comun.

Sigur, să nu mai spun de piste reale de biciclete, nu de glumele de piste de acum, care încep nicăieri și duc nicăieri (ex: pista de pe Șoseaua Pipera care nu este folosită de nimeni).

Totuși, dincolo de tot ce am scris și s-a mai spus, măsura în sine (cu ceea ce pare că se va numi buvinieta) cred că va avea un impact pozitiv. Sunt pur și simplu mult prea multe mașini de provincie în București care nu apar în nicio statistică. Așa măcar s-ar avea o evidență ceva mai clară a câte mașini circulă în București și orașul s-ar putea planifica pentru acel număr..la un moment dat.
Poate la un moment dat acele fonduri din această taxă s-ar folosi chiar pentru a realiza parcări la costuri decente și în locații strategice. Mă întreb dacă cumva primăria s-a gândit vreodată să cumpere un teren pentru a amenaja o parcare. Știu, ar ieși scandal.. dar hai să ne gândim la zona Dorobanților de exemplu și ce haos e acolo.

Din nou, mașinile ar trebui scoase din centru. E adevărat, dacă vreau să merg la doctorul de familie, care în capătul opus al Bucureștiului, centura nu este o variantă datorită penibilității sale…

Cât despre poluare, și de ce din nou cred că e un interes financiar, mi-ar plăcea să se facă ceva cu mașinile Euro 3-4-5 care scot noxe de instant trebuie să pun aerul din mașină pe recirculare. Probabil acele mașini cu filtrele de particule scoase. Mai există vreo verificare a mașinilor din trafic sau e totul o mare cacialma? Că altfel în acte suntem euro 3-4-5, dar la un test de noxe…

În fine, aș paria că dacă se adoptă măsura aria denumită „Centru” se va lărgi. Chiar și în forma actuală, eu sunt pro această măsură. Poate nu se va face nimic acum cu banii (sau se vor cheltui pe borduri & bâlci), dar probabil că la un moment dat vor fi folosiți pentru a îmbunătăți infrastructura rutieră și de transport în comun.

Abonează-te la newsletter și primești săptămânal un rezumat cu ultimele articole publicate!



Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*