Un moment bun al adevărului pentru ecommerce

Diferența față de standardul numit retail al industriei în care activez de câțiva ani este caracterul puternic sezonier al activităților de vânzare. 

Lucru care printre multe alte dezavantaje aduce și câteva lucruri bune. 

Una dintre cele câteva lucruri bune care vine cu sezonalitatea este faptul că lunile decembrie și ianuarie îți permit un oarecare spațiu de reflecție asupra anului ce se încheie, respectiv permite o bună planificare a anului ce vine. Mică paranteză – „planificare” în contextul 2020, 2021 – ce glumă bună… 

În fine, îmi aduc aminte cum eram anul trecut cam pe vremea asta.

2020 s-a încheiat cum s-a încheiat, surle și trâmbițe în toată industria de ecommerce, dar cu un consum de energie fantastic pentru tot ecosistemul.

La final de 2020, toată lumea punea creșterile din industrie doar pe seama pandemiei, mai mult sau mai puțin anulând orice fundație pusă în anii anteriori.

Fundație care avea să se dovedească foarte importantă, nu toată lumea reușind să scaleze sau să livreze planurile de pe sheeturi sau chiar din cod. Pentru că nici nu aveai cu cine dacă nu ai făcut o minimă pregătire pentru asta dinainte.

Apoi, să nu uităm, avem și acum (sau aveam?) certificatul verde pentru acces în centre comerciale, care a mai pus încă o dată mâna pe cap industriei de ecommerce la final de 2021. Să vedem ce ne aduce și începutul de 2022 din privința asta.

Tot la finalul anului trecut, cred că puțini intuiau inflația puternic manifestată în costurile tot mai mari de promovare în digital marketing (multe bugete, evident, mutându-se în online, pe fondul unui inventory de afișări probabil mai mic decât în 2020). Dar cine mai poate vorbi de asta în industrie?

Pe zona inventory-ului de trafic din care „te puteai servi”, mai trăgeau semnalul de alarmă cei din zona de SEO, dar nu cred că au fost înțeleși ce comunicau în realitate. Cert este că inventory-ul de afișări total mai mic decât în 2020 a pus în continuare presiune pe costul de atragere al traficului, cu toate derivatele de performanță implicate.

Black Friday 2021 ne-a dat niște idei a ce ne poate aștepta în 2022

Overall, cred că marele adevăr a fost dat de Black Friday-ul recent încheiat și cifrele mai mult sau publice anunțate de magazinele mari generaliste (2020 – 585 milioane, 2021 – 609 milioane), respectiv procesatorii de plăți (2020 – 349 milioane lei; 2021 – 357 milioane lei). Cifre evident, neajustate la inflație, retururi șamd.

Ceea ce a confirmat precauția de care vorbeau încă din vară unele agenții cu mai mulți clienți din zona de ecommerce.

Cum ar fi fost fără inflație? Cum ar fi fost fără certificat verde? Greu de spus, până la urmă pare că perspectiva economică nu este prea grozavă (mai ales costul energiei/combustibilului), politicul a venit cu surprize-surprize și el.

În alte date:

The Census Bureau of the Department of Commerce announced today that the estimate of U.S. retail e-commerce sales for the third quarter of 2021, adjusted for seasonal variation, but not for price changes, was $214.6 billion, a decrease of 3.3 percent (±0.4%) from the second quarter of 2021. The third quarter 2021 e-commerce estimate increased 6.6 percent (±0.9%) from the third quarter of 2020 while total retail sales increased 13.1 percent (±0.7%) in the same period.

Niște date foarte interesante aici.

Pentru ce ne pregătim în 2022?

În industrie, costurile de publicitate nu par să se stabilizeze, se consolidează poziții, oameni care fac diferența relativ puțini pe piață și mulți sprinteri când piața caută maratoniști..

Observ și un trend cu mulți oameni care se reorientează spre flexibilitate mai mare. Chiar zilele acestea un colaborator pe care îl apreciez foarte mult mă anunțase că pleacă din compania gigant în care e. M-a șocat, mereu așteptam să mă anunțe că e promovat și prin urmare nu vom lucra atât de aproape, nu mă așteptam să plece vreodată din compania aceea.

Ce vreau să spun? Atenție la 2022, pare un an cel puțin la fel de imprevizibil ca 2021. Să nu cumva să se mute pentru la anul „momentul adevărului” pe care credeam că l-am trecut în 2021.

Ei, din perspectivă bugetare, cred că e la mintea cocoșului și toată lumea știe că în zona aceasta de ecommerce/digital marketing să bugetezi o scădere este total inacceptabil. Așteptările în continuare sunt mari, pe un fond de incertitudine uriaș, după cum am învățat în ultimii doi ani.

Pe partea de tehnologie paid media lucrurile sunt într-o schimbare puternică, nu tot ce funcționa acum 2 ani mai funcționează, atribuirea e tot mai dificilă (oricum – atribuirea e o convenție!), multe canale care se suprapun, clienții vor altceva de ce își doreau acum 2 ani…e destul de multă efervescență și în zonele astea.

Cred că dacă 2021 a fost un an dificil, 2022 va fi un an și mai dificil.

În niciun caz nu cred în scăderea pieței de ecommerce, dar sunt niște trenduri care în anii trecuți erau un fel de buzzwords, adică erau folosiți fără să înțelegem foarte bine așteptarea, dar astăzi sunt obișnuitul – să ne gândim la tot ce înseamnă omnichannel – ce a fost în 2019 și care este așteptarea pentru 2022.

De asemenea, cred că vine un moment în care digitalul este doar un touchpoint și nu mai contează atât de mult unde convertește clientul. E clar că toate canalele (de vânzare, nu de publicitate) se influențează reciproc – online-offline.


Așadar, cred că în 2022 vine rândul consolidării creșterii acumulate în ultimii 2 ani în toată industria de digital marketing.

Tl;dr

  • vor fi cel puțin la fel de multe provocări ca în 2021
  • costurile de publicitate digitală vor crește încă cel puțin câteva luni pe fondul unui inventory constant
  • așteptările de la ecommerce sunt în continuare foarte mari dar ar trebui să ne gândim mai mult la vânzare asistată digital în overall ecosistem

Abonează-te la newsletter și primești săptămânal un rezumat cu ultimele articole publicate!

1 Comment on Un moment bun al adevărului pentru ecommerce

  1. Incertitudinea sa nu fie si mai mare si sa nu apara problemele de care se tot aude, China si toate cele. Pana la urma e posibil sa nu se vrea si sa se suporte o criza economica dupa tot haosul asta.

    Altfel, e bine ca toata lumea incepe sa fie online, dar e si rau ca toata lumea e aici. Era evident ca vor creste costurile costurile de publicitate din moment ce totul se aglomerează.

    Nu stiu daca e cineva sa reuseasca sa mai planifice ceva in perioada urmatoare. Ramane sa vedem.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*