![animawings brasov](https://www.claudiufarcas.ro/wp-content/uploads/animawings-brasov-678x381.jpg)
La Brașov s-a deschis luna asta aeroportul internațional de la Ghimbav. Motiv de mare sărbătoare locală, din păcate nu sunt prea multe zboruri la Brașov, așadar turismul mai are de așteptat sau să treacă prin Otopeni.
Chestia cea mai interesantă la Brașov este însă programul aeroportului. Aeroportul este deschis doar între orele 07:00 – 19:00. Dacă ora 07:00 poți să o înțelegi, ora 19:00, mai ales vara, e destul de devreme.
Nu îmi dau seama cât are legătură cu o altă treabă: la Brașov nu există turn de control. Tot aeroportul are asigurat serviciul de turn de control de la Arad.
Deci fără zboruri după 19:00. Dacă cumva avionul tău care ar avea aterizarea inițial planificată la ora 18:00 are întârziere o oră, cam nasol, nu mai poate ateriza la Brașov.
Prima companie aeriană care a început să ofere zboruri regulate de la Brașov este DAN Air. Companie nouă, îmi sunt neclare originile, dar e românească (poate ar trebui să sprijinim mai mult dezvoltările românești).
Așteptarea Dan Air era să opereze zborurile la Brașov fără serviciu de turn de control după ora 19:00. Aparent ar mai fi astfel de aeroporturi în Europa care să funcționeze fără trafic ghidat.
Dan Air a făcut tot felul de artificii să poată opera zborurile, mai nou le-a comasat cu cele de la București. Probabil nici numărul de pasageri nu e neapărat grozav și permite comasarea zborurilor fără prea mare bătaie de cap.
Pe margine se încălzește Wizz Air, cu un zbor care va debuta prin august și altul prin septembrie. Probabil cu programul ăsta i-a lăsat la înaintare pe cei de la DAN Air să rezolve tot scandalul ăsta cu programul până la 19:00 și nu s-au complicat să ofere zboruri chiar din primele săptămâni ale deschiderii aeroportului. O abordare altfel precaută.
Dar nici Dan Air nu se lasă fără să se zvârcolească. Ultima treabă reclamată e că cei de la turnul de la Arad i-ar fi pus sâmbătă, 24 iunie, zborul de la Madrid spre București (via Brașov) în holding la aterizare suficient timp cât zborul de plecare de la Brașov spre București să nu mai poată fi operat și să rămână avionul blocat la Brașov până ziua următoare. Dacă există o astfel de intenție, ar fi o mega bătaie de joc nu față de Dan Air cât față de întreg aeroportul construit… Romatsa altfel spune că nu e așa, că au acționat conform unor reguli și că au prioritizat decolarea aeronavei de la sol pentru că avea slot la aterizare.
Deci telenovelă în toată regula.
Sincer, eu dacă aș fi Dan Air, pur și simplu aș ieși de la Brașov. OK, am încercat, nu se poate, pare că autoritățile locale cam stau pe margine – la revedere. Dar na, nu prea e loc de Wizz Air să crești pe celelalte aeroporturi, iar Dan Air joacă cartea dacă voi nu mă vreți, eu vă vreau. Să vedem dacă își vor permite pe termen lung jocul ăsta.
Părerea mea e că în final se va rezolva și cu orarul aeroportului. Nu văd vreun motiv rezonabil să limitezi zborurile doar până la ora 19:00…mai ales când cauți să popularizezi aeroportul.
Adică Dan Air, neDan Air, Romatsa sau nu, problema e ora aceea 19:00 care încurcă pe toată lumea.
Mai umblă vorba că nu se vrea de la București, că ar face Brașovul competiție Otopeniului. Ar fi absurd, Otopeniul deja e sufocat.
Adevărul cu zborul DAN Air de sâmbătă, Madrid – Brașov, după ce că au fost nevoiți să ocolească un front atmosferic de vreme urâtă și să o ia prin spațiul aerian bulgăresc, a aterizat după ce a decolat un avion HiSky fără pasageri la bord care era relocată spre alt aeroport de unde urma să zboare.
Nu știu dacă avea slot rezervat de aterizare pe acel aeroport… știu doar că la sol era un avion gol, iar în aer a un avion cu pasageri…
Am impresia că Dan Air n-a dat dreptul unde trebuie sau a dat dar nu a fost de-ajuns… în același timp am impresia că toate aceste evenimente sunt doar o formă de negociere… nu cred că Dan Air va renunța așa de repede la zborurile pe aeroportul Brașov.
Chiar Dan Air a spus că pe zborul acela aveau 12 pasageri cu destinația finală Brașov și 70 cu destinația finală București.
Oricum o dai, 12 pasageri pe un zbor sunt nu puțini, extraordinari de puțini. La cifrele astea nu au cum să susțină aceste zboruri. Deci până să fie vorba de a da un drept, mă tem că întâi trebuie să-și facă cei de la Dan rețeta.