Tech Brother

Eram astăzi într-o discuție pe Facebook cum nu am avut-o de mult, aproape ca-n vremurile bune. Subiectul – tocmai Facebook și nivelul de informație pe care gigantul îl are despre fiecare utilizator al său. Discuția a fost inițiată pe wall-ul lui Orlando, după un share al articolului Get Your Loved Ones Off Facebook

Articolul în sine este de citit, prezintă o grămadă de informații despre ce date colectează Facebook despre useri, lucruri pe care în general le știam, lucruri pe care le intuiam și altele.

Disclaimer: Nu scriu articolul pentru a spriji teoriile conspiraționiste pe acest subiect. Chiar cred că acesta este următorul pas în tehnologie, bun sau rău, cum o fi, e o evoluție firească. Și suntem doar la început.

Facebook ascultă conversații în afara rețelei sociale?

În discuția de pe wall am rezonat cu o mulțime de alți utilizatori de Facebook care credem că rețeaua socială ascultă conversații prin intermediul aplicației și ulterior servește reclame bazat pe acele discuții. Mi s-a întâmplat de mai multe ori acest lucru și mie, spuneam că nu este posibil acest lucru, Facebook a dezmințit la un moment dat chiar oficial (foarte scurt, altfel), dar orice explicație caut când dau peste astfel de coincidențe mă face să mă întreb de mai multe ori asupra acestor aspecte. A fost și un articol foarte viralizat pe acest subiect, cu ceva vreme în urmă.

Psihologic vorbind, poate ești mai atent.
Poate, undeva în istoricul de browsing ai navigat acolo, poate în acel timp e un subiect viral acel produs/brand și algoritmii Facebook servesc mai des acel subiect, cine știe. În orice caz, sigur există o explicație – iar singura explicație este nivelul la care a ajuns Facebook în anticiparea interesului utilizatorului.

Chiar dacă acum Facebook nu ascultă conversații purtate în afara rețelei sociale sau conversații reale, viitorul acesta va fi. Nu știu dacă peste o lună sau peste câțiva ani, dar sigur ne îndreptăm într-acolo. Facebook a ajuns suficient de mare încât să își asume această schimbare, în scopul îmbunătățirii serviciilor – pentru advertiseri. Peste ani parcă o să văd că nu vom avea voie în varii ședințe corporatiste cu telefonul mobil.

Dacă Facebook vine cu o soluție de ascultat conversații și ambient, vor fi și oameni fericiți. Să le spunem – larg – advertiseri. Stai comod în canapeaua de acasă, la televizor o reclamă la un dispozitiv, Facebook ascultă și îți livrează imediat o reclamă pe telefon cu acel device. Sau, de ce nu, un overlayer peste content cu îndemnul de a cumpăra dispozitivul la care tocmai ai văzut reclama TV?

Și aici aș mai veni cu un articol interesant despre Amazon Echo. Nu sunt familiarizat cu ce poate device-ul respectiv, dar pare că ascultă mereu pentru a ști când să reacționeze la comenzile proprietarilor.

O altă chestiune va fi cu voice recognition. Poate Facebook va putea identifica un anumit utilizator, chiar dacă acesta este off Facebook (cu telefonul închis) și va atribui locație/discuție. Să vezi atunci.

Aș fi curios dacă vi s-a părut și vouă că după conversații în viața reală vi s-au servit reclame targetate pe acele subiecte. Lăsa un comentariu dacă da, dacă nu, cum crezi. Sunt chiar foarte curios, impresia mea este că oamenii cred mai des că se întâmpla acest lucru decât se discută.

Sugestiile de prieteni

O altă chestiune pe care am citit-o este că, cum-necum Facebook cunoaște cercurile de oameni te învârți în viața reală. Ajungi la o benzinărie, în drum spre cine știe ce locație, și brusc la final de zi, când scrollezi printre sugestiile de prieteni îți apare o recomandare de a adăuga casierul de la benzinărie.
Ei bine, mereu după vreo conferință, pățesc același lucru. Recomandări de noi prieteni. GPS + Wi-Fi e secretul, Facebook colectează locația ta, probabil și rețeaua wireless de pe care te conectezi și presupune că ai interacționat cu anumite persoane.
Să nu fim naivi, algoritmii Facebook sunt cu atât mai buni pe cât mai mulți oameni se conectează între ei, dau like, merg în aceleași locații, au aceleași interese. Facebook ne cunoaște mai bine decât ne cunoaștem noi. Uneori, mă întreb ce e cu unele sugestii de prieteni, dar Facebook știe mai bine. Probabil să o dea în bară uneori, algoritmii sigur sunt perfectibili, dar par că funcționează acum și deja credem că prea bine.

Să vezi când primești sugestii de prieteni când stai la același hotel și participi la aceeași conferință de la hotel.

Dacă vă spun că după ce adăugați un contact în telefon și apelați acel contact vă apare în sugestii? Ei, probabil asta e acceptat.

Și, tot la fel e cu paginile sugerate la care să dai like, dincolo de sponsored stories.

Recunoașterea facială, catalogarea informațiilor

Când adăugați o poză, nu-i așa că vă sugerează niște persoane de adăugat? Pare că funcționează destul de bine, nu-i așa? Mai dă el rateuri, dar în general o dă bine. Dacă te uiți din nou pe Facebook, vei observa gruparea conținutului. Câteva scrolluri pe aceeași temă cromatică, altele cu un anumit subiect, mai dai un scroll mai apare vreun subiect.

Altceva interesant și poate șocant:

Să nu uităm, smartphone-urile vin din setările de fabrică activate cu geolocație. Ai făcut poza, o încarci pe Facebook, deja locația îți este sugerată.

Altfel, de ceva vreme Facebook nu a făcut nimic semnificativ în achizițiie / release-uri. Liniștea dinaintea unei lansări masive?

Istoricul de navigare deja este la mintea tuturor că se interpretează. Atâtatea campanii de remarketing, multe setate atât de agresiv, deja prin agresivitatea remarketingului lumea deja l-a acceptat și s-a obișnuit.

Facebook e doar un exemplu

Personal cred că de ceva vreme Google a ajuns la o saturație a informațiilor pe care le are. Adică, a cam colectat tot ce poate despre obiceiurile reale ale oamenilor – căutări (search), locații (maps, android), conversații(mail, android), obiceiuri de condus și locații (waze), istoric navigare (analytics). Mi se pare amuzant că Google deja îmi adaugă în calendar zboruri bazat pe ce emailuri de confirmare primesc de la companiile aeriene.
Google Glass nu știu de ce a fost abandonat, e posibil însă să fi apărut că vreo 5-6 ani mai devreme decât e cazul. Cred însă că va reveni, să vedem sub ce formă.
A cam venit vremea ca Google să pună cap la cap aceste informații pe care le are. Spuneam chiar că pentru un advertiser, Facebook a devenit tot mai bun. Și, poate chiar dacă giganții ăștia nu doresc să facă neapărat vreun rău, suntem abia la vreo 10-15 ani de la adoptarea internetului la scară largă, și suntem aici. Vine Internet of Things, următorul val de informație despre oameni.

Practic, companiile de tech o să cunoască mai multe despre noi decât cunoaște oricine. Sau decât credem noi că am cunoaște despre sine.
Pe termen lung te cunoaștem mai bine și îți învățăm obiceiurile să livrăm mai bine reclama nu va ține. Va creea direct nevoia și obiceiul. 

Și asta nu e ceva ce putem negocia acum sau să ne putem opune. Personal mi se pare fascinant că trăiesc într-un secol care vine cu atâtea transformări pe acest plan. Ce mi-e este că toată tehnologia asta e vulnerabilă, dependente de momentul actual al resurselor și totodată contribuie la dezechilibru (social, climatic șamd).

Singura soluție?

Am mai scris despre acest subiect și sub o altă formă. Altfel, dacă vă pasionează subiectul și vreți să explorați mai în detaliu vă recomand și filmul Snowden. Nu știu câtă dramatizare e acolo, probabil deloc.

Abonează-te la newsletter și primești săptămânal un rezumat cu ultimele articole publicate!

5 Comments on Tech Brother

  1. Momentan mi-a targhetat doar discutiile din messenger. Nu prea folosesc telefonul, nu i-am dat permisiune sa imi foloseasca microfonul, e posibil sa fie si asta o cauza.

  2. Eu nu am instalat pe telefon nici Facebook app nici Fb Messenger. In schimb am Whatsapp, dar inca nu am gasit o solutie pentru a-l inlocui, iar majoritatea prietenilor sunt acolo. Am inceput sa trec mailul de pe gmail pe Protonmail – ai mai putine optiuni si daca vrei mai mult trebuie sa platesti, dar are datele sunt tinute in servere in Elvetia iar Elvetia are cea mai buna lege de protectie a datelor personale (chiar mai buna decat Germania, eram tentat intai de gmx.de).
    A fost la un moment dat o initiativa in care UE vroia sa oblige companiile tech sa tina datele userilor europeni pe servere in EU/Europa, pentru a nu mai fi la discretia agentiilor americane, dar nu mai stiu ce s-a intamplat cu ea.

    • Cred că în telefon ai undeva propriul număr și din drepturile pe care le-ai dat aplicației și-a luat singur numărul. În general mereu implică vreun accept din partea ta, problema e că îți cere atât de multe încât nu parcurgi toate datele despre tine pe care le oferi Facebook-ului pentru folosirea serviciilor 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*