Spălătoria auto cu fise în regim de autoservire – O idee bună mai ales în perioada asta

Citeam zilele trecute despre aglomerația la spălătoriile auto. Tocmai din acel motiv, chiar dacă aveam mașina extrem de murdară, nu voiam să merg la spălătoriile clasice, că nu aveam vreo 1-2 ore de pierdut stând la coadă. Sau așteptând afară, în frig, până termină băietii cu spălat mașina. De regulă, foloseam spălătoriile auto ale celor de la Petrom, parțial manuală și parțial automată. Un pic cam scumpă când alegi spălat exterior + prespălare + curățare interioară, dar era convenabil că era mereu în drum spre casă.

Prin zonă nu am vreo spălătorie auto de tip tunel, plus de asta nu sunt prea mare fan al acestor spălătorii.

Ei bine, și cum am citit despre spălătoriile auto în care îți speli tu mașina, mi-am amintit de cum spuneau taximetriștii că își spală în fiecare zi mașina, mergând la una dintre spălătoriile auto unde spală ei mașina, cumpărând fise. Și știam că aveam la un Lukoil o astfel de spălătorie, pe drum spre ei însă am descoperit că mai am o stație Petrom prin preajmă unde exista o spălătorie auto. De regulă alimentez mereu la Petrom, așadar e opțiunea #1.
Nu știam dacă e sau nu cu fisă, s-a dovedit că așa e. Ajung acolo, las mașina în acel garaj și cumpăr două fise.

O fisă a costat 4,50 lei, un preț foarte OK. Am cumpărat două fise, pentru că nemaifiind la astfel de spălătorii, efectiv nu știam dacă mă voi descurca.

Fiecare fisă îți oferă servicii pentru vreo 3 minute, apa vine cu presiune, poți alege și un program cu șampon, unul doar cu apă, șamd. Mai erau vreo 2-3 programe pe care nu le înțelegeam din pictograme, am ales primele două, în ordinea asta. 🙂

Programe disponibile spălătorie auto fise Petrom
Programe disponibile spălătorie auto fise Petrom

Imediat ce am băgat fisa și am ales programul dorit, a pornit apa. O idee este să ai deja în mână lancea de spălare, cum altfel spun și instrucțiunile din boxa pentru spălare.

petrom_instructiuni_spalatorie_auto_fise
Instrucțiuni Spălare

Este posibil să ajungă o singură fisă dacă mașina e doar prăfuită, caz în care însă nu știu dacă e bine să alegi programul de spălare cu șampon. 🙂 O fisă ține 3 minute complete.
În orice caz, având în vedere prețul spălării cred că o să trec mult mai des pe aici.

Singurul lucru mai puțin plăcut este că nu mi-am dat seama dacă ai opțiuni pentru a usca/curăța mașina de apă după ce ai terminat programul. Așadar posibilitatea de a curăța mașina de apa care rămâne este destul de minimă. Acum depinde și de spălătorii, unele pot avea refugii unde să te retragi după spălare.

Altă parte bună este că dincolo de partea cu cumpărarea jetonului, nu ai interacțiuni cu personalul. În alte părți, dacă mergi la o spălătorie auto, și nu lași bacșiș vreo 5 lei, ai parte de priviri urâte din partea angajaților.

Am testat săptămânile trecute și cu două fise de la Lukoil, care au costat ambele vreo 5.8 lei.

Spre deosebire de Petrom, spălătoria de la Lukoil avea și o perie și avea spumă activă ceva mai vizibilă pe mașină. Partea mult mai neplăcută a fost că fiind obișnuit cu timpii de spălat de la Petrom (câte 3 minute), după consumarea celor două fise am rămas efectiv cu spumă pe mașină, oricât m-aș fi grăbit. Deci aș recomanda un minimum de 3-4 fise pentru o spălare foarte mică a mașinii. Un alt aspect (am testat spălătoriile Petrom și Lukoil de pe Jiului, București) este că la Lukoil presiunea mi-a părut mult mai mică.
La Lukoil am mai testat spălătoria cu cartelă de lângă mall Băneasa, nu este atât de aglomerată, dar accesul este cvasi imposibil dacă vii dinspre Otopeni. Spălatul este decent la programul standard.

Idee de afacere bună în franciză

Am tot citit și despre afacerile cu spălătoriile acestea cu fise în regim de autoservire.

Aparent sunt o mână de aur dacă ai terenul și ai o investiție minimă de câteva zeci de mii de euro. Am văzut o rețea foarte interesantă prin Târgu Jiu cu multe boxe de spălare și văd că și în București se extinde treaba.
De exemplu, cea mai mare spălătorie auto cu fise mi s-a părut cea de pe strada Chitelei, JD.

Treaba cu spălătoriile este că cea mai complicată parte este evacuarea apei, aceasta fiind cu detergenți și cu uleiuri de se scurg de pe mașină, au nevoie de un tratament special. Însă afacerile astea se dau cel mai probabil în regim de franciză și sigur sunt soluții standardizate.

Abonează-te la newsletter și primești săptămânal un rezumat cu ultimele articole publicate!

26 de comentarii

  1. Eu numai la dinastea cu fise spal pe aici. Majoritatea benzinariilor au spalatorie cu fise si aspirator cu fise, iar daca n-ai pretentii de sef atunci cu 3-4 euro iti speli si aspiri masina.

  2. În Timișoara am spălătorie cu fise. Costă 2.5 lei fisa, ține 2 minute 30 secunde și ai nevoie se 4-5-6 (în cazul meu). Cu una o cureți rapid de mizerie, murdărie, una pentru spumă, două pentru clătit și una pentru aspirator (5min). O spălam în fiecare sâmbătă 🙂

  3. Cu 15 lei poti sa iei un program „basic” la un tunel. Stai in masina… „esti boier”, nu te stropesti, nu ingheti iarna, nu nadusesti vara… si nu primesti „indicatii pretioase” de la ala de la coada care bate din picior…
    Financiar, poate faci economie de vreo 5 lei, dar TU muncesti, nu muncesc altii pentru tine, adica e ca si cand ai spala masina altuia pentru 5 lei…….. HA HA !!!!
    In mod sigur, decat sa dau 10 lei si sa ma fac „ca porcu'”, mai bine dau 15 si sunt „boier”. In Bucuresti, cel putin, nu mai e nicio spalatorie automata cu perii de polietilena. Toate au trecut pe poliuretan. Adica nu zgarie, nu matuiesc, nu lasa urme.
    Dar daca totusi vrei sa exersezi meseria de spalator auto, e OK sa cumperi fise si sa-ti faci stagiul pe propria masina. Succes ucenicule de spalator auto.

    • După cum spuneam, prin zonă, nu am o spălătorie tip tunel, încă. Așa că nu am chef să stau în aglomerație, să pierd o oră doar pentru a traversa câteva bulevarde prin București.

  4. Claudiu, nu stiu in ce zona stai, dar ai mentionat ceva de „Jiului”. Pe Barbu Vacarescu (adica nu foarte departe) e un tunel la intersectia cu Pipera si unul la OMV (in zona cu Apimondia… Din DN1 spre centru, pe dreapta, inainte de pod). Practic sunt pe aceeasi strada. Pana sa intru prima data intr-un tunel, am trecut pe langa ele de sute de ori (fara exagerare). In decembrie 2007 (adica acum 10 ani) am vrut da intru in noul an 2008 cu masina curata, dar „Cristi” al meu unde spalam de obicei masina avea deja o coada de 6 masini. Atunci am incercat prima data un tunel (n-are importanta care, ca nu fac reclama unei firme, ci unui concept). Cand am ajuns acolo erau…….26 (douazeci si sase) de masini la coada (31 decembrie 2007 ora 16). Surpriza a fost ca prespalarea dura circa 1 minut pe masina + alte 5 minute in tunel = timp total sub 40 minute !!!!! Daca „Cristi” al meu ar fi avut doar o masina in fata mea, plecam acasa dupa o ora si ceva, asa cu 26 de masin inainte an ajuns acasa mai repede de o ora. Timpul costa bani !!!!!!!!!!! De atunci, masinile mele (a mea si a sotiei) nu au mai vazut alta spalatorie decat TUNEL! E adevarat ca mai ramane ceva apa pe masini, dar e apa, nu acid sulfuric.
    Din pacate, investitia intr-un tunel depaseste 300.000 euro si probabil de aia nu sunt asa multe in Romania.
    Consider ca fiecare dintre noi ar trebui sa-si vada de meseria lui si sa nu fim toti spalatori auto sau mecanici auto in spatele blocului, sau instalatori sau faiantari sau, sau, sau, …..

    • OK, Florin, uite, o să merg să văd și care e faza cu tunelul.
      Da, din zona Jiului. Știu de spălătoria de care spui, presupun că e cea de lângă Lukoil. am trecut și eu de sute de ori pe lângă ea.

    • Da, aia e una, dar pana la aceea mai e si cea de la OMV (tot tunel, acelasi principiu, poate un pic mai slaba prespalarea, dar una peste alta e OK).
      Iar daca esti in trecere prin zona de est a orasului, mai e cea din parcarea XXL (Penny Market) de pe Fundeni langa Pantelimon. Din motive de distanta, eu acolo spal de vreo 8-9 ani. 5-6 minute si ai plecat cu masina curata, fara interactiuni cu personalul, fara sa se uite urat daca nu le lasi bacsis, sau lasi doar 1 leu.

    • @Florin
      Am trecut pe la spălătoria tunel de lângă Lukoil/Promenada.
      Într-adevăr, e foarte rapid pentru o spălare exterioară.

    • Stiu sigur ca spalatoria aceea si cea de pe Fundeni au statii proprii de reciclare ape. Nu stiu despre celelalte. Oricum, eu cred ca asta ar trebui sa fie viitorul spalatoriilor auto. In „state” cele manuale sunt raritati, iar un spalat la o „manuala” te costa o avere. Am vazut o „statie” de spalare cu 8 (OPT) tuneluri paralele. Deschizi geamul, lipesti cardul de POS, apesi butonul programului de spalare dorit si urmezi instructiunile de pe panou… cam 500-600 masini pe ora (capacitate teoretica). Practic, nici daca vrei nu ai cui sa dai bacsis. (dar nu asta era subiectul).
      Daca vreodata vrei sa vezi ce e in „maruntaiele unui tunel” scrie-mi pe e-mail si o sa-ti facilitez vizita la unul din Bucuresti.
      Iti urez un an nou 2018 cu masina curata.

  5. Eu te-as/v-as intreba cum vi se pare ideea spalatoriei eco mobile? Practic parchezi acasa si vine spalatoria la tine. Inteleg ca nu fac apa pe carosabil pentru ca sunt cu aburi si oricum se pune o chestie sub masina pentru scrugeri.
    Eu le vad foarte ok dpdv a timpului.

  6. Claudiu, sunt asemenea spalatorii, dar nu prea au succes. S-a incercat afacerea in mall-uri (clientul se duce la cumparaturi si cand se intoarce gaseste masina curata)
    1. Mall-urile nu au agreat ca cineva sa faca o afacere in parcarea lor (fara sa cotizeze „gras”)
    2. Oricat ai incerca, tot se scurge ceva mizerie pe asfalt/pavaj iar personalul de la curatenie va sta cu bata langa tine…
    3. Murdaria de pe masini trebuie cumva eliminata de pe carpe, din tava de colectare…. Companiile de salubrizare nu accepta sa preia gunoi/murdarie/deseu fara bani (ca doar din asta traiesc). Deci nu iti vor da foarte usor aviz ca sa iti iei Autorizatia de mediu (care e obligatorie in cazul activitatii de spalare auto)
    Din acest punct de vedere esti pasibil de amenda si daca iti speli masina cu galeata in spatele blocului sau in fata casei, pe strada. Doar ca nu prea am vazut inspectorii primariei sa se oboseasca prea mult cu dat amenzi…
    4. Eu personal, nu mi-asi lasa masina sa fie astfel spalata. Nu am cum sa cred ca praful/noroiul de pe masina nu va lucra precum un smirghel fin si nu va matui vopseaua. De aceea, o prespalare cu jet de apa si substanta emolienta este sfanta!!! Iar uscarea tot cu jet de aer trebuie facuta, nu cu laveta cu care au sters pe la contraaripi masina dinainte. Decat cu laveta, mai bine plec cu masina uda… se usuca ea la soare.

  7. Salutare ,

    Prin sectorul 4 ce spalatorie tunel/automata mi-ati recomanda.
    Chiar as vrea sa incerc si altceva in afara de „baieti” la care oricum las cam vreo 20-25 ron in total..

    Multumesc !
    ALex

  8. Eu spăl la Lukoil, cu 2-3 jetoane de exterior (3 lei unul). Singura problema ar fi că nu știu foarte bine sa iau toată murdăria și când se usucă reapare pelicula de praf. Dar sunt convins ca fac eu ceva greșit.. 🙂

  9. Salut Mihnea,
    Nu „reapare” pelicula de praf… Cand masina e uda, nu o vezi, dar EA tot acolo este!!! Conceptul „fara atingere”, adica fara burete, fara perii, etc. este pentru alte tari unde murdaria este ALTFEL: sa explic: mUUUUUUlte masini au pierderi de ulei de care in Romania nu se ia nimeni (du-te in Elvetia si lasa o picatura de ulei pe locul de parcare si apoi spune-mi cat maruntis ai lasat amenda!!!)
    Tot uleiul asta plus lipsa spalarii carosabilului cu detergenti conduce la formarea unui „tip” de murdarie diferit de cel din Elvetia, de exemplu, unde poti spala „fara atingere”.
    In concluzie, nu gresesti nicaieri, doar ca ar trebui o galeata cu apa cu ceva detergent si un burete fin (dupa ce ai dat noroiul jos cu jetul de presiune).
    Apoi o limpezire si un spray cu ceara lichida.
    Spalatul cu fise este doar daca vrei sa dispara stratul de noroi, nu daca vrei sa ai o masina curata…
    DECI: daca ai timp si nu prea ai bani, cumpara fise si exerseaza meseria de spalator vehicule (cod COR 9122). Cand consideri ca ai suficienta experienta, intra pe net si gasesti o multime de anunturi de angajare ca spalator auto. Daca ai deja un job, atunci fa-ti treaba ta bine si lasa splatul masinii pe seama spalatorilor de masini.
    Eu spal la tunelul de la Penny Market Fundeni ca e aproape de mine, dar am spalat de multe ori si la OMV (langa Apimondia) si la cel de pe Barbu Vacarescu langa Lukoil.
    La altfel de spalatorii spal doar daca nu sunt in Bucuresti si nu stiu unde ar fi un tunel… si de cele mai multe ori plec dezamagit.

  10. Florin, magnatule, te-ai gandit vreodata de ce afara majoritatea spalatoriilor sunt cu self service ? Or fi saraci aia din tarile alea din vest ? Oricine nu e incuiat la minte isi spala masina singur deseori, pur si simplu ca ii place. Pentru oricine isi iubeste masina e relaxant sa petreaca ceva timp curatand-o. Exact ca in casa.in care stai. Asta daca nu stai in cocina. Eu stau si 2, 3, 4 ore in curte spaland masina bec.Doar ca imi place. Calculand cat costa sampoanele premium si echipamentele hobby de spalat masina, nu merita in veci. Dar o fac cat de des pot. Si cand e masina murdara in timpul saptamanii si sunt in oras, opresc la o benzinarie cu fise si ma relaxez luand noroiul de pe masina 15 minute si aspirand 5 minute. Nu las niciodata pe nimeni sa spele masina in interior. Adica angajatii unei spalatorii, aia pe care ii vezi tu sclavii care iti spala masina ca unui magnat si le arunci 5 lei crezandu-te boss cocalar, la mine nu intra in masina ever. Tie iti muta mucii si bilutele si microbii de pe schimbatorul aluia dinaintea ta, stergand volanul.si.schimbatorul cu aceeasi carpa. Sau rahatul de pasare de pe caroserie, pe bord, ca tot.aceeasi carpa este. Doar o pune jos , unde e, jeg, si da cu apa chioara pe ea. Asa ca inteligentule, mergi acolo, eu ca un sarac imi spal singur bolidul.

    • Sa o luam in ordine:
      1. Eu mi-am dat numele: Florin. Tu nu (un spalator bogat).
      2. Nu sunt magnat. Am un Peugeot 206 din 2003 si un Hyundai din 2008.
      3. Nu stau in cocina. Am un apartament decent in Colentina.
      4. Nu cred ca sunt cel mai incuiat la minte, dar nu sunt din cei ce isi iubesc masina mai mult decat femeia. Daca am de ales sa petrec 2-3 ore intr-un fel, atunci prefer sa stau cu femeia mea, decat sa stau sa cutat jegul de pe si din masina. De aceea prefer sa dau 14 lei si sa-mi spal masina intr-un tunel in 5 minute, decat sa pierd 2,3,4 ore asa cum spui, ca sa mi-o fac singur. Eu am alte lucruri mai bune de facut decat sa-mi spal singur masina.
      5. Spalatorii de masini nu sunt sclavii nimanui, sunt niste oameni ca si tine sau ca si mine, care au un serviciu. Dupa cum gandesti, ospatarii, bucatarii, cameristele din hoteluri, croitorii, cei de la salubritate, cei de la service care iti schimba uleiul la motor…. toti ar trebui sa fie numiti sclavi.
      Nu: sunt prestatori de servicii. Oriunde in lume.
      6. Iar daca dau spalatorului de masini, sau ospatarului la restaurant, sau mecanicului la service 5-10 lei sau cat consider, crede-ma ca nu-i arunc, ci spun „multumesc, ia o bere de la mine”
      Problema este ca dupa limbajul folosit, poate ar trebui sa te intrebi care este cocalarul: Florin sau Spalatorul cel bogat?
      Succes la spalat masini!

  11. Daca vreau sa mi fac o afacere cu spalatorie cu fise trebuie sa ma adresez la o firma care se ocupa cu asa ceva ?Gandesc ca merge cum sunt dozatoarele de cafea?

  12. Pentru cine sta in zona DN1 , Corbeanca, cei de la spalatoria Tabo (ii gasiti pe Waze sau FB) si-au cumparat o spalatorie automata fara perii. Spala masina la exterior in 5-7 minute. Daca ai timp, poti sa iti faci si interiorul tot la ei.
    Rezultatele sunt chiar ok (usuca si masina) iar partea cea mai buna este ca totul dureaza sub 10 minute si nici nu te dai jos din masina.

  13. Faptul ca nu te dai jos din masina si dureaza sub 10 minute (time is money) este esential pentru mine. Din pacate eu stau in Colentina si e un pic prea departe pt. mine… 10 min e OK, dar trebuie sa adun timpul de acasa pana acolo si inapoi… si atunci nu mai e OK.
    Nu stiu inca ce tip de „automata” au, dar intreb: daca mai am 3 masini inainte, care este timpul total de care am nevoie ca sa plec cu masina spalata? Pentru ca la un tunel calculul e simplu: N masini x 1.5 minute (prespalarea) + 5 minute spalarea … ala’i timpul! De exemplu: daca am 5 masini inainte, iar eu sunt a sasea, timpul total este 6×1.5min+ 5 min = 14 minute (TOTAL)!!!
    Daca e portal, atunci am minim 6×7 min = 42 minute… e o gluma, pentru ca dupa cele 7 minute soferul mai da o tura in jurul masinii, o admira, mai vede un punct de murdarie ramas… si se mai duc 2 minute, deci ne apropiem de o ora. De 4 ori mai mult!

  14. Si inca ceva. Asa cu am spus mai sus, in Romania, pana nu misti murdaria cu ceva (perie, burete, carpa), nu pleaca de pe masina nici cu politia. Conceptul „Fara perii” este frumos, dar ineficient. Poate e OK pentru o masina care a stat si s-a pus praful pe ea, dar nu si pentru marea majoritate care circula.

  15. Salut!
    Timpul de asteptare este de N x 6-7 minute, N fiind numarul de masini.
    Din colentina clar nu are sens sa vii pana pe DN1. Eu locuiesc in zona, si de cand a aparut, spal masina in drum spre munca cam de 2-3 ori pe sapt, daca nu e coada. Nu imi place sa o las sa se depuna jegul strat pe ea. De perii am oroare, imi e teama sa nu imi zgarie masina. Asta are doar jeturi de apa si o si usuca cat de cat. Nu sunt perfectionist, dar e rapid si eficient.

  16. Teama de perii (cel putin in Bucuresti) nu mai e justificata. Pe vremuri periile erau facute din polietilena (acelasi material din care se fac periile si maturile casnice) si care este un material dur. Cand se uzau, capetele firelor aratau ca niste scobitori ascutite, iar efectul era matuirea sau „panza de paianjen”.
    De niste ani buni, toate spalatoriile cu perii au trecut la poliuretan, care este un material moale, prietenos cu vopseaua masinii. Daca stai langa o spalatorie tunel (care merge repede si e cu perii) vreo jumatate de ora, n-ai cum sa nu vezi cel putin una-doua masini de peste 60.000 euro care intra la spalat. Crezi ca proprietarii unor asemenea masini fac parte cu totii din „Clubul Celor Cu Masini Zgariate”? Poti sa mergi cu incredere la orice tunel din Bucuresti, ca periile nu zgarie, iar timpul e scurt chiar daca ai de stat dupa 5-7 masini la coada.

  17. Spalatoriile auto cu fise se mai numesc si spalatorii self service. Au aparut tocmai din cauzele enumerate in postarea lui Claudiu. Timpi mari de asteptare pentru client chiar daca nu e nimeni la coada si preturile care sunt destul de mari daca trebuie sa speli masina de mai multe ori pe saptamana.

    Spalatoriile self service au avantaje si pentru antreprenorii care opteaza pentru deschiderea unor asemenea unitati: cheltuieli minime cu angajatii si marja de profit mare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*