Setarea unei campanii Google AdWords pentru afaceri locale mici – Partea I

In general, cele mai multe erori de targetare a unei campanii AdWords se intampla, din pacate, tocmai la micile afaceri, care au nevoie de o alocare cat mai corecta a bugetului si de performantele cele mai mari din punct de vedere al raportului suma investita – venit castigat.

Aceste afaceri locale mici sunt cele mai predispuse cheltuirii incorecte a bugetului sau in a cadea pe maina cuiva care nu are abilitatile necesare in a seta o campanie Google AdWords la nivel performant.

Asadar, in acest post voi explica pas cu pas de ce ai nevoie pentru a seta o campanie Google AdWords, pentru a avea o minima eficienta.

In Romania, exista foarte putine agentii care sa ofere performante si nu stiu daca in acest moment exista o agentie performanta care sa livreze rezultate pentru buget redus – pur si simplu concurenta este foarte mare si agentiile vaneaza campaniile mari pentru a putea rezista pe piata. Nici eu nu sunt disponibil pentru bugete mici, dar consider corect si necesar sa educam piata.

In primul rand, primul sfat pentru un small business – ATENTIE PE MANA CUI DATI BUGETUL. Cum spuneam si aici, sunt extrem de multi freelanceri sau agentii all-in-one care au pretentia ca s-ar pricepe. De asemenea, un angajat care nu a mai facut asta nu va livra. Sigur, fiecare trebuie sa incepem de undeva, insa chiar personal consider ca primii 5-6000 dolari care au cazut pe mana mea nu au livrat performantele necesare. Pentru a invata AdWords ai nevoie de bani cheltuiti in sistem si de documentatie filtrata si din surse de incredere. Google AdWords Help Center este in acest moment cea mai buna sursa pentru voi.

Setarea Facturarii

Google ofera doua modalitati de plata a campaniei

  • plata pre-pay, in care virezi din start suma necesara campaniei si platesti intocmai cum ai plati pentru o cartela la un operator telecom – anunturile ruleaza cat exista buget disponibil si esti taxat aproape in timp real (la cateva ore) la fiecare click.
  • plata automatica – platesti pe masura ce atingi anumite praguri. Primul prag e la 200 lei, urmeaza 800, 1200 lei si 2000 lei. Pentru multi, poate suna ca o plata la termen – intr-adevar asa este: platesti fie cand atingi pragul, fie cat ai cheltuit in 30 zile. Pentru aceasta modalitate de plata este foarte indicat ca de fiecare data cand Google debiteaza cardul, sa ai suma necesara in cont.

plata-automata

Mai sus vedeti cum arata cand platesti automat. Poti opta si pentru a adauga un card de rezerva, insa cum vorbim de regula de firme mici, exista un singur card pe firma.

La crearea contului vei fi intrebat daca esti firma sau nu. In mod normal, orice afacere este o firma.

tva Poti opta si pentru a plati in nume personal, insa in acest caz vei fi debitat si pentru TVA direct cand Google isi face platile. Oricum, TVA-ul e al statului.

De asemenea, la prima campanie, dupa ce ai cheltuit 50 RON, poti sa soliciti un voucher Google in valoare de 200 lei, utilizabil o singura data in cont. Ofer si eu, daca ma contactati, astfel de vouchere si, in limita timpului, chiar si asistenta gratuita.

In mod normal, daca sunteti noi in AdWords, pentru o masurare mai corecta si o mai buna corelare a datelor, recomand sa aveti contul in LEI. Aceasta setare se face cand realizati contul si nu poate fi modificata ulterior.

Facturile Google sunt emise o data pe luna, in general in data de 2-3 si aceasta trebuie data la contabilitate. La fiecare plata prin click pe raportul de plata vi se va deschide o pagina in care vi se da o chitanta – asa-numitul Payment Receipt. Utila mai ales daca contabilitatea se sperie ca nu ai un act doveditor care sa ateste plata.

Bun, ce am retinut?

  • Recomand platile automate si sa aveti mereu fonduri disponibile cand Google incearca sa va debiteze creditul consumat.
  • Este necesar un cod valid de TVA, inregistrat ROI.
  • Dupa ce ai cheltuit 50 RON in Google Adwords, dar nu mai tarziu de 10-14 zile, poti aplica un voucher Google prin care primesti inca 200 lei.
  • Setati contul in LEI.

Setarea Campaniei

Personal, folosesc limba engleza in Adwords, pentru ca sursele din care m-am documentat acum cativa ani erau exclusiv in aceasta limba. In general, nu sunt obisnuit cu traducerile AdWords, chiar daca examenele le-am dat in limba romana, atat pe Display cat si pe Search.

Asadar, personal recomand ca serviciul AdWords sa il folositi in limba engleza, chiar daca moneda este in RON.

Acum ca ne-am lamurit cu cele mai importante setari Google AdWords in ceea ce priveste facturarea si platile, putem sa trecem la Setarea Primei Campanii Google AdWords. Nu am sa exemplific foarte mult prin imagini, ci am sa explic cat mai pe scurt.

Daca limba este engleza, pur si simplu alegem New Campaign. De ce avem nevoie?

In primul rand, alegem Search Network Only pentru a ne directiona anunturile strict spre cei care sunt in faza de cautare a afacerii noastre pe internet. Denumim campania si, in stanga, alegem All Features – pentru a avea toate optiunile de setare a campaniei.

Dupa aceea, vom avea posibilitatea de a include sau nu partenerii de cautare Google. Partenerii sunt motoarele de cautare secundare care se folosesc in anumiti parametri sau total de catre rezultatele Google. De regula, trebuie sa-i incluzi si pe acestia, mai ales pentru cazul in care targhetezi o audienta de clienti care nu este familiarizata pana in cele mai mici detalii cu internetul si calculatoarele.

Pe urma, ai posibilitatea de a targeta atat Calculatoare, cat si Tablete si telefoane mobile. In mod normal, alegi doar Desktop and Laptop Computers si, in caz ca vrei sa iti extinzi campania spre a acoperi si aceste dispozitive (telefoane/tablete), vei face o campanie noua strict pe aceste dispozitive, deoarece clientii care cauta utilizand terminale mobile au un comportament de cautare diferit fata de cei care cauta pe un calculator.

prima mea campanie google adwords

Ce trebuia sa retinem?

  • Realizam prima campanie doar pentru motoarele de cautare.
  • Includem si partenerii de cautare Google.
  • In prima campanie targetam doar utilizatorii care cauta de pe un computer sau un laptop.

Targetarea in functie de locatie

In acelasi loc in care configuram prima campanie, extrem de important este sa ne alegem cu grija locatiile targetate.
Irosim buget daca avem o afacere care se adreseaza doar la nivel local si targetam toata Romania, pentru ca atragem vizite din toata tara, insa daca afacerea noastra se adreseaza celor din Timisoara, cu siguranta nu vom putea sa facem nimic cu vizitatorii din Bucuresti. Asadar, urmarim performanta; mai multi vizitatori nu inseamna mai multe vanzari!

Cum targetam vizitatorii dintr-un oras?

Google AdWords ne ofera posibilitatea de a alege sa afisam reclamele noastre doar pentru vizitatorii dintr-un oras, judet sau raza de locuitori.

Alegem let me choose si dam pe Advanced Search. Se va deschide un pop-up si vom putea alege orasele, zonele sau regiunea. Google ne si arata cati vizitatori potentiali putem avea din acele zone 🙂

In imaginea de mai jos se observa pasii necesari pentru a targeta orasul Timisoara.

setarea locatiei

Foarte important este sa salvati dupa ce ati configurat.
De asemenea, daca targetati un judet – Timis, de exemplu – puteti sa excludeti vizitatori din anumite orase.

Urmatoarele setari:

  • Targetezi limba ROMANA si ENGLEZA.
  • Alegi suma licitata standard – suma platita pe fiecare click de cele mai multe ori va fi mai mica decat ai setat.
  • Alegi bugetul alocat pe zi – Trebuie sa stii ca daca setezi 100 lei/zi, in realitate poti sa cheltuiesti intr-o zi 120 lei, insa intr-o luna intreaga bugetul nu va depasi 3000 lei. Google face astfel pentru ca sunt multe zile in care exista mai multe cautari, datorita unor cereri mai mari pe respectivele cuvinte-cheie.
  • Metoda de livrare: Delivery Method: Alegi Standard pentru a afisa anunturile pe parcursul intregii zile, daca cumva bugetul este mai mic decat ce recomanda Google si volumul de cautare.
  • Extensii de anunturi: Recomand sa adaugi minim 2-3 sitelinkuri spre sectiuni relevante ale site-ului. Extensiile de anunturi ofera o rata de click mai buna, ceea ce imbunateste pozitia anuntului, ofera mai multe click-uri si scade costurile pe click.
  • In mod normal, nu ai nevoie de extensii pentru Produse, Social, Dynamic search ads sau mobile app la acest nivel. Poti totusi sa adaugi locatia in campul dedicat.

Afisarea in functie de ora

Google AdWords permite ca anunturile tale sa le afisezi si in functie de anumite ore sau poti ca pe anumite ore sa licitezi mai mult sau mai putin. Aceasta facilitate se recomanda clientilor care ofera servicii in care clientul, de cele mai multe ori, are nevoie de un raspuns rapid (apel telefonic), iar firma ta ofera servicii intr-un interval orar bine definit.

Afisarea in functie de ora se face prin click pe butonul de edit de langa meniul Ad Scheduling, care se deschide prin click pe Schedule Stard date, end date, ad scheduling. Aceasta facilitate este sub optiunile de Advanced Settings.

Ce am invatat?

  • nu alocam buget pe mana oricui mai ales cand vorbim de un small business.
  • setarea datelor de facturare sub contul de Google AdWords si a optiunilor relevante disponibile pentru o afacere mica
  • Faptul ca putem plati doar dupa ce acumulam costuri
  • La prima campanie, dupa ce rulam 50 lei sub cont, putem primi 200 lei gratuit, sub forma unui voucher.
  • Targetarea campaniei in functie de locatie si ora
  • ne ajuta sitelinkurile relevante pentru vizibilitate si expunere mai mare

Ce vom invata in urmatoarele parti?

    • crearea primului grup de anunturi astfel incat sa vizam cu adevarat performanta
    • strategii de licitare
    • setarea obiectivelor si masurarea acestora, cat si profitul obtinut prin rularea corecta a contului, cuvintelor-cheie
    • organizarea contului de AdWords

Intrebari?

Va rog sa veniti cu intrebari in comentarii, daca am fost neclar in acest tutorial, cat si cu sugestii pentru urmatoarele parti. Va recomand sa cititi si documentatia din Google Adwords Learning Center; voi aprecia mai ales intrebarile care au la baza o minima documentare.

Va multumesc.

Abonează-te la newsletter și primești săptămânal un rezumat cu ultimele articole publicate!

14 comentarii

  1. Chiar daca ai explicat babeste aceste lucruri, prefer sa ma las pe mana unui profesionist ca si tine.
    Oricate explicatii as oferi despre cum sa descoperi mierea falsificata, nu ai fi destul de pregatit. Acesta este si motivul pt care prefer sa platesc pt aceste treburi.

    • Buget mic sub 40 lei/zi, ideal 100 lei/zi, tratament preferential pentru cei cu buget peste 200 lei. Totusi personal calculez si complexitatea campaniei, pentru ca nu poti compara o campanie pentru niste servicii/lead-uri cu ecommerce.
      De asemenea, pentru unele industrii nu se preteaza neaparat un buget urias daca ne referim doar la search.

  2. salut, nu m-am putut abtine sa nu pun si un link la tine pe site…sper ca nu te superi.
    Oricum super post-ul mai ales pentru incepatori cum sunt si eu.
    O intrebare, suma licitata standard este CPC bid limit?

    R: Nu ma supar dar linkul il scot. Ca sa nu pun comentariul in spam. Nu mai aprob comentarii care au drept scop linkuri si nu sunt bloguri. Si in nici un caz nu se foloseste keyword la nume. Opriti-va din metoda asta de link building, pe termen lung o sa fie naspa.

  3. Foarte util articolul 🙂 Ti-as fi foarte recunoscator daca ai putea sa faci un tutorial despre cum se face adwords pentru afiliere 🙂

  4. Salut Claudiu, cum am putea lua legatura sunt foarte interesat de o campanie adwords foarte bine facuta si pana acum am dat numai de nepriceputi sa nu le zic altfel…am urmat toti pasii spusi de tine mai sus dar sincer as vrea sa iti dai si tu o parere daca se poate si daca vrei…multumesc anticipat!

  5. Buna!
    Foarte util articolul, pentru mine cel putin. 🙂
    Intrebare: acel voucher de 200ron se obtine indiferent de vechimea contului? Adica eu am contul facut de 1 an, sa zicem, dar abia acum vreau sa fac prima campanie.
    Mersi!
    P.S. pe cand partea a 2a?

  6. Foarte bun articolul, totodata si util pentru cei cu afaceri mici si care nu-si permit angajarea unui profesionist pentru crearea si gestionarea campanilor ADS.

1 trackback / pingback

  1. Campanie Google AdWords Locala Gratuita

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*