
E destul de îngrijorătoare situația privind restructurările din companiile de tech dacă te gândești la numărul de oameni care trec prin experiența asta dar și la diferitele companii care optează pentru acest lucru.
Și sunt două curente sub care poți privi aceste lucruri. Nu cred că vreuna se exclude pe alta și sunt mai degrabă o combinată.
Angajările „în draci” din pandemie
Pe de o parte toate companiile acestea au „angajat în draci” în perioada pandemiei și mulți oameni s-au mutat din diverse industrii în tech, ecommerce, digital marketing și alte industrii.
Să avem în vedere că Amazon restructurează aproximativ 10.000 oameni, dar au crescut în perioada 2019 – 2022 de la 798.000 angajați la 1.541.000 angajați.
Părerea mea este că multe companii au angajat și din panica de a nu găsi oameni. Vedeau ele ce făceau cu oamenii pe urmă.
Iar industriile de tech și ecommerce au trebuit să crească din punct de vedere operațional într-o perioadă foarte scurtă la volume pentru care nu erau pregătite. Și chiar cred că s-au angajat mai mulți oameni decât era nevoie în unele locuri. Când te trezești literalmente peste noapte cu volume de 10x mai mari decât aveai înainte, cu lockdown, clienți nerăbdători – este firesc.
Se poate înțelege o nevoie de optimizare pe fondul stopării creșterii.
Acum cererea de digital și de ecommerce nu mai are explozia pe care o vedeam în 2020-2021. Lucrurile s-au stabilizat, procesele în multe locuri s-au optimizat și nu mai e nevoia aceea de a dezvolta „ieri”.
Iar acționarii se uită mereu la „perspectivele de creștere”. Din păcate e un lucru foarte pervers care provine din bursă. Mereu se caută „creștere”, chiar dacă ești pe vârful următorilor 5 ani.
Vedeți de altfel ce s-a întâmplat în ultimul an cu acțiunile din tech.
Mai sunt desigur și companii care restructurează pentru că pot/își permit să încarce suplimentar oamenii existenți.
Scăderea consumului și reprioritizarea cheltuielilor
Pe de altă parte este certă scăderea consumului și lucrurile nu cred că se vor opri aici.
În România, pentru un credit ipotecar, rata a crescut în ultimul an în unele situații de la 1.000 la 1.800 lei. Și în aprilie va mai crește. Evident că are loc o repriotizare a cheltuielor.
Următoarele luni doar vor face și mai vizibilă nu doar încetinirea cât și regresul unor industrii precum cea de ecommerce.
Zalando is planning to cut up to 5 percent of its employees. The online fashion giant said in a note to staff it would eliminate hundreds of jobs. This makes Zalando part of a growing list of ecommerce companies laying off staff due to the current economic situation. sursa
Rămâne de văzut dacă se dă tonul și în România pe zona asta.
De ecommerce spuneam încă de acum ceva timp că va băga capul la cutie. Încă nu se discută public despre scăderi în cifre, ci doar despre scăderi reale raportate la inflație..cel puțin acesta era discursul de la final de an 2022. Și se admitea scăderea pe „albe” (electrocasnice mari).
Ultimele 2-3 luni însă nu cred că au fost prea bune în industrie.
În termeni reali, statistica spune că inflația a bătut creșterile de salarii. Iar inflația nu este unitară de-a lungul tuturor categoriilor de produse și servicii.
Adică cu inflația din produse de larg consum – te adaptezi, cumperi ceva mai ieftin. Telefonul poate nu ți-l mai schimbi în fiecare an – îl schimbi la 2-3 ani.
Cert este că nu mai traversăm perioada de glorie a creșterii consumului și unele lucruri se mai temperează. Practic revenim la niște situații care erau înainte de pandemie.
Nu mai merge practic cu vândut orice și oricum, ne întoarcem la lucrurile de bază. Revenim pe calitate, pe mai multă atenție, pe mai multă strategie. Sau cel puțin așa sper, că de la Est cine știe ce surprize mai avem.
Probabil unii oameni nu vor mai schimba jobul cum își schimbă telefoanele și vom asista la ceva mai multă stabilitate și poate responsabilitate.
Însă piața muncii chiar dacă nu mai este așa efervescentă, oportunități există.
E timpul însă poate să fim mai atenți la schimbarea asta pentru că ne va afecta pe toți, chiar dacă nu în egală măsură.
Îmi aduc aminte de ce scriam în 2020, la debutul pandemie. „Online-ul va rupe”. Am avut dreptate. Acum ne reașezăm. Sper să nu reașezăm mai mult decât e cazul doar pentru că „se poate”.
În altă ordine de idei, ați observat că ziua pentru astfel de anunțuri este vinerea, da? Îmi aduc aminte, când eram la o companie de afară, vinerea se anunțau mereu tot felul de chestii cu impact major negativ. Preferabil pe la ora 15:00 sau mai târziu.
Lasă un răspuns