Parcarea de la Străulești va rămâne goală până nu va fi gândită ca parte a unei strategii întregi

Statie Metrou Jiului - Pajura - Bucurestii Noi
Statie Metrou Jiului - Pajura - Bucurestii Noi

Acum vreo 3 ani am fost cu băieții la Euro 2016, în Lyon, la meciul României cu Albania. Experiența fotbalistică a fost așa cum știți, dezamăgitoare. Lyon însă ca oraș a fost foarte mișto, neașteptat de frumos.

Cazarea am luat-o prin Airbnb, a fost o experiență interesantă, practic am închiriat apartamentul unei franțuzoaice care pe perioada euro s-a gândit să își închirieze apartamentul și perioada aia să stea la prietenul său.

Tipa a fost super de treabă, a spus să venim la o anume stație de metrou și ne duce ea cu mașina de acolo la apartament.

Ei, ne întâlnim cu franțuzoaica la ieșirea din stația de metrou și intrăm într-o parcare mare, pe mai multe etaje. Moment în care ne întreabă dacă avem un bilet de autobuz sau de tramvai în plus ca să putem ieși din parcarea unde își lăsase peste noapte mașina.

Parcă țin minte că spunea că se poate folosi un bilet folosit, iar site-ul Transportului Public din Lyon susține asta:

For stress-free tours of the city and to avoid traffic jams, TCL has set up 21 Park & Ride facilities in Greater Lyon.

As they are all located near a TCL station, they facilitate access to public transport: you park your vehicle like in a pay car park and continue your journey without stress by metro, bus or tram.

To take advantage of this service free of charge, you need to have a valid TCL transport ticket. Buy it on site and keep it until you return.

Sursa informației

De ce?

Parcarea intermodală trebuie să fie obscen de ieftină sau chiar gratuită pentru că rezolvă o problemă mai mare – poluarea și aglomerația urbană.

Și pare că cei din Lyon au înțeles asta.

Cum e în București?

Acum câteva luni s-a deschis și la noi prima parcare de tip Park & Ride la Străulești, în capătul liniei M4.
Inițial, tariful pentru parcare a fost de 1 leu pe oră.

Scopul parcării este de a facilita mobilitatea urbană prin București pentru navetiști. Pe principiul lasă mașina la intrarea în oraș și continuă călătoria folosind metroul/autobuzul.

Oricum o dai, dacă faci naveta, M4 nu este cea mai bună linie pentru a începe o călătorie spre Universitate, de exemplu. M4 circulă cu o frecvență de 15 minute, M1 cam la 7 minute, dacă vrei la Universitate mai schimbi și cu M2. În medie, fac de la Jiului cam 45 minute până la Universitate.
Să spunem că +/- dacă aveai serviciul lângă o stație de metrou, folosești parcarea de la Străulești pentru 10 ore pe zi. Asta ar însemna la costul de 1 leu/oră parcarea cam 200 lei/lunar. Adaugă abonamentul la metrou, 260 lei, dacă împarți mașina cu cineva 320 lei cost total. Nu prea e de neglijat.. mai ales când poți să lași mașina pe stradă gratis.

Normal că parcarea stă mai mult goală.

Acum, costul parcării a fost redus la 50 bani/ora. Dar ajungem la aproximativ aceleași calcule, și nu am adăugat că e foarte probabil să trebuiască să schimbi și cu RATB uneori, iar Metrorex și RATB (mai nou STB) au o integrare a abonamentului inexistentă (?).

Iar românul pe Facebook tot român. Că vai, că e ieftin, sar și comentează toți oamenii care nu au nevoie de această parcare că de ce alții nu o folosesc, că uite, e ieftin.

Din punctul meu de vedere la 50 bani/oră tot scump e.

O parcare intermodală nu ar trebui să fie cu un cost orar. Că nu ești în centru să îți rezolvi o treabă și să pleci, aici dacă ajungi nu stai o oră, două, trei, stai cel puțin câteva ore bune, mai probabil o zi întreagă dacă vii din afara orașului și mergi mai departe.

Plus, ar trebui văzută o integrare de parcare cu sistemul de transport în comun, exact cum spuneam mai sus în Lyon. Abonamente de metrou cu parcarea inclusă dacă vrem să fie pe bani.

Sisteme care să detecteze dacă parcarea este folosită ca loc de a abandona mașina – abonamente speciale pe zile multiple.

În rest, având în vedere dezvoltările imobiliare din zona Străulești, părerea mea este că în câțiva ani parcarea aceea va avea o compentă de parcare rezidențială (oficial sau nu).

Partea proastă pe care o văd este că datorită inexistenței unei strategii de conectare a parcării cu sistemul de transport, ineficiența parcării va fi folosită ca o scuză pentru a nu mai face alte parcări de acest gen.

Străulești și M4 nici măcar nu e o linie prea bună pentru această parcare. M4 este o linie de metrou care conectează o bucată de oraș la celelalte linii de metrou.

Ori efectul acestor parcări s-ar vedea nu dacă ar fi câteva sute de locuri, ci câteva zeci de mii de locuri de parcare la intrarea într-un oraș de mărimea Bucureștiului.

Lyon are o populație de 500.000 locuitori și are 21 parcări Park & Ride accesibile gratuit. Bucureștiul a inaugurat prima astfel de parcare și tot jonglează cu prețul parcării pentru că nu e în stare să ofere o strategie coerentă. Practic, încă un lucru făcut doar să fie făcut, strategie 0.

 

Abonează-te la newsletter și primești săptămânal un rezumat cu ultimele articole publicate!

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*