
Săptămâna trecută a fost una dintre cele mai interesante din lumea SEO din ultimii ani.
În caz că nu știați, a apărut un leak masiv cu modul în care funcționează rankingul din motorul de căutare Google.
Ceea ce a surprins pe toată lumea este masivitatea leak-ului. Nu țin minte ca un volum atât de mare de informație care să rămână fără dubii să fi existat vreodată în cei aproape 20 de ani de când sunt în zona online-ului.
Cred că cel mai cuprinzător articol pe care l-am citit despre leak este acesta. Ar mai fi și acest articol, dar acesta e cumva în „mainstream” SEO media.
Lucruri interesante în urma leak-ului Google Search
Sunt multe informații interesante. Pe unele le bănuiam, de altele se discuta dar existau doar teorii, în cele din urmă cel puțin în versiunea leakuită, se pare că se confirmă niște chestii pe care le consider interesante:
- existența unui fel de PageRank, chiar și după atâția ani; existența unui fel de Domain Authority (deși google spunea că nu există așa ceva)
- Da, motorul de căutare prelua date din Google Chrome (date legate de click-uri, probabil good click, bad clicks, ctr). Nu am văzut menționat nicăieri, dar nu m-ar suprinde să aflu că și Google Discover e o sursă de date legate de performanța conținutului și a domeniilor.
- Da, există un sistem de clasificare a site-urilor (ecommerce, știri, bloguri personale, YMYL, site-uri video). Probabil există și altele.
- Există un LLM (un fel de AI) care estimează efortul pus pentru redactarea unui articol, ceea ce în sine este un factor de ranking. Dacă ai imagini, video-uri sau alte elemente care se creează mai greu, primești puncte bonus (lol). Se traduce în PageQuality. De asemenea există și o măsurare a calității imaginilor în context.
- Existența unui concept de autoritate a unui website pe o anume nișă și deviația de la nișă. Având în vedere că site-urile mari prind tot mai mult trafic, cred că importanța acestui factor a fost redusă. Vezi aici de ce.
Vă sfătuiesc să citiți pe subiect, să filtrați ideile și să vă faceți propriile păreri dacă sunteți implicați în lumea aceasta care depinde de Google. Probabil vom ajunge mulți la păreri diferite, dar asta e bine.
Din concluziile citite, se pare că detaliile tehnice ale leak-ului indică mai degrabă spre confirmarea unor teste făcute de către SEO-iștii tehnici și nu neapărat în a crede tot felul de filozofii emise despre capacitatea Google. În cele din urmă, motorul de căutare este o colecție de funcții combinate.
Aici ar trebui spus un asterisc
Există pe Twitter (ex: John Mueller sau Gary Ilyes) o serie de reprezentanți ai motorului de căutare care în urma acestui leak par mai degrabă oameni de PR, decât de oameni care cunosc toate dedesubturile motorului de căutare.
Foarte mulți oameni din comunitatea SEO (white hat) ani de zile își făceau toată strategia luând de bun sau interpretând ceea ce spuneau acești oameni. Se pare că nu întotdeauna ceea ce spunea popa era ceea ce făcea biserica, ca să fim cât de moderați se poate.
Păreri mai picante pe subiectul acesta există în comunitatea SEO (și m-aș arunca să zic că în special în comunitatea white hat).
Păreri din industrie
Am remarcat destul de puțin chat pe acest subiect local în România, așadar am pus și eu o întrebare la oameni ceva mai apropiați de subiect. Iată ce mi-au răspuns legat de acest leak.
Liviu Ivașcu, cu care mă mai conversez pe subiectul SEO de pe vremea când lucram cu el la Conversion:
De ce a mintit Google sau a fost un tip de white lies? E ok ca algoritmul sa ramana secret, dar nu e ok sa spui ca link-urile nu conteaza si apoi sa gasesti nenumarate module in care sunt mentionate date despre ancora, autoritate, plasament. Ok, poate nu sunt folosite la algoritmul de ranking, sau poate sunt mai vechi, dar daca spui ca nu conteaza, care este motivul pentru care aduni aceste informatii? Si mai mult decat atat, de ce pentru unele exista „demote”?
Sunt convins ca marea majoritate a comunitatii SEO se bucura pentru acest leak. Desi nu am primit informatii revolutionare, a intarit ce multi banuiam si a slabit increderea in mesajele publicate de catre oficialii Google.
Uitandu-ma la informatii pot sa zic ca algoritmul pare mult mai complex decat ma asteptam si asta se traduce in multe elemente cu pondere mica, ceea ce face mai greu procesul de optimizare care ar trebui sa contina si branding.
si inca ceva, api-ul e masiv, cred ca va mai trece ceva timp pana va fi parcurs complet. cine stie ce vom mai descoperi.
Uite si un articol nou pe subiect, bunicel as zice: https://searchengineland.com/how-seo-moves-forward-google-leak-442749
De asemenea, la invitația de a-mi oferi câteva păreri mi-a răspuns și Olivian Breda:
Î: te ajută leak-ul? îți ușurează munca?
Foarte interesant mi s-a părut că Google Chrome transmite date către Google care sunt folosite de algoritm. Așadar, traficul și vizitele contează. Poți avea trafic din rețelele sociale, de exemplu, care să ajute la navigare. Sau din newsletter. Iarăși, partea cu clickurile – contează să aduci oamenii în site, să facă click pe rezultatele din căutări. Meta tilurile și meta descrierile sunt, evident, importante. Legat de sandbox-ul în care sunt puse site-urile noi intrate pe piață – asta se știa de mult timp, dar confirmarea e bună, și contrazice unele afirmații Google anterioare pe tema asta (nu există sandbox).
Notă – leak-ul dă niște factori posibili, nu e foarte clar la modul exact care din factori sunt folosiți și în ce procent. Poate în listă sunt și factori mai puțin relevanți, sau de la data leak-ului până în prezent să fie schimbări. Dar, în mare, leak-ul a adus unele noutăți. Nu știm însă algoritmul curent, clar și ușor de înțeles.
Î: schimbă cu ceva ceea ce făceai? vei face ceva diferit?
Ce voi face diferit e că voi pune mult mai mult accent pe teste proprii și cele făcute de terțe părți. Google și până acum a avut momente în care a părut că nu e sincer cu comunitatea SEO, însă leak-ul a dus asta la un alt nivel. Am pierdut din încrederea pe care o aveam în declarațiile oficiale Google. Voi pune accent pe trafic, eram axat mai mult pe linkuri decât pe clickuri.
Pentru alte păreri, feel free să le trimiteți în pagina de contact sau mai jos în comentarii.
Ce a spus Google?
Am găsit și un răspuns de la Google, aici:
“We would caution against making inaccurate assumptions about Search based on out-of-context, outdated, or incomplete information. We’ve shared extensive information about how Search works and the types of factors that our systems weigh, while also working to protect the integrity of our results from manipulation.”
Curiozitatea mea este dacă cumva acest leak schimbă ceva. Mai ales acum în contextul în care Google lansează pe tot mai multe piețe răspunsurile generate prin AI.
In practica, foarte multe din leak-urile acelea sunt confirmate. Nu degeaba se cumpara foarte multe link-uri, se face spam, se merge pe zona gri.
Exact. Fundamental nu sunt neapărat lucruri noi, dar oferă foarte mult context sfaturilor date de „reprezentanții” Google care spuneau printre altele că „linkurile nu mai contează așa mult” – lucru care a fost interpretat de unii din comunitatea SEO până la a spune că linkurile contează spre deloc.