Acum câteva luni mi-am dezinstalat aplicația de Facebook pentru că devenise prea creepy. Am avut și eu suficiente episoade în care mi se părea că se transformau în reclame conversațiile sau obiceiuri purtate departe de rețeaua de socializare (sau chiar departe de internet), dar ce a pus capac a fost istoricul locațiilor și modul în care Facebook stoca asta. La minut, cât am petrecut peste tot. Când nu utilizam aplicația.
OK, pentru Google sunt oarecum ok să le permit să afle unde sunt prin sistemul de operare pentru că există și un interes legitim din partea mea pentru asta. Hărțile, opțiunile de tracking telefon dacă îl pierd, starea vremii și multe alte informații pe care le vrei personalizate pe telefon încă de când îl deblochezi.
Chiar și istoricul locațiilor de la G mi se pare ok, mai ales că le combin cu Google Photos. Iar Google îmi spune cât fac de acasă la muncă dimineața – deci știu la ce să mă aștept în trafic. Ah, fac 30 minute în loc de obișnuitul 20 minute, păi mai bine mai stau un pic acasă înainte să plec, că poate e blocată intrarea de pe Poligrafiei în giratoriul de la Casa Presei.
Dar interesul Facebook pentru locație nu este pentru tine ca utilizator, este strict pentru Facebook. Nu există niciun avantaj pentru tine ca utilizator ca Facebook să îți cunoască permanent locația.
Am acasă de la Google inclusiv Google Home. Un dispozitiv cu microfon, care se activează când spui cuvântul magic – OK, Google. Dar pentru asta îți oferă informație. Facebook nu îți oferă ție ca utilizator nimic în schimbul locației. Doar reclame targetate.
Acum să ne înțelegem, nu cred că Facebook chiar ascultă conversații, dar algoritmul lor a devenit extraordinar de bun. Este cea mai precisă unealtă de masă de marketing inventată vreodată. Este atât de bun încât mă sperie pe mine ca utilizator datele pe care Facebook le stochează. Am explicat și altă dată aici subiectul.
Iar mare parte din puterea Facebook cred că vine din locație. Pe desktop îi spui „Block” când îți cere locația, pe mobil o știe de când instalezi aplicația.
Dacă accesezi Facebook de pe mobile web pagina se mișcă absolut execrabil. Este total anti-usability, iar când nu se încarcă îți mai bagă și pop-up cu instalează aplicația. Întâi îți spune câți prieteni folosesc aplicația, apoi când vede că nu reușește să te convingă cu aplicația mare, o dă pe Facebook Lite.
Am scris acest ditai introducerea, pe care l-am mai iterat în varii alte articole de pe blog, pentru a vă recomanda un podcast interesant. În introducere se mai spune și că Facebook nu a putut da un răspuns potrivit la întrebarea aceasta pentru că tehnologia de targetare este foarte invaziv-intruzivă.
Ce este de reținut? Că pe lângă datele pe care le are din platformă, prin pixel, Facebook a mai cumpărat și date, în SUA inclusiv despre nivelul de venituri al familiei.
La aproape trei luni de la dezinstalarea aplicației de Facebook de pe telefon momentele în care mi se pare că Facebook mi-ar asculta conversații din viața reală sunt cam inexistente. Ceea ce validează oarecum ideea că locația este unul dintre principalii factori de targetare. Că se combină pe urmă cu lista de prieteni, cu interesele prietenilor, cu conținutul citit sunt doar module și intersectări ale locației. Pare că întotdeauna locația fizică este cea care centrează.
Altele de citit:
Deh, bun pentru cei cu Spotify. Deh, data viitoare 🙂
Nu ai cont gratuit?
Nu am de niciun fel 😀