Marketingul online fără Google Analytics

Discutam zilele acestea despre ce ar însemna viața în marketing online fără un tool precum Google Analytics. Discuția e mai ales în contextul în care versiunea actuală de Google Analytics pare să fie chestionată serios de autoritățile de reglementare în date care îl mai interzic.

Italia interzice Google Analytics, după Austria și Franța

Italia e doar ultima țară care a interzis utilizarea Google Analytics (mai mult sau mai puțin), după ce măsuri similare au fost luate și în Franța sau Austria.

Motivul pare să fie legat de transferul datelor sau de lipsa unei garanții că anumite date nu sunt complet anonimizate înainte de a ajunge pe serverele Analytics.

E neclar însă dacă discuția se referă și la Google Analytics 4 în acest moment, din informațiile pe care le știu. Gura târgului spune că Google Analytics 4 ar mai regla un pic zona aceasta.

Alternative puține la Google Analytics

Situația pe care o văd în piață este că alternative gratuite la Google Analytics nu sunt standardizate și o mare parte din rapoartele destul de avansate pe care Google le oferă în acest tool nu mai sunt disponibile în versiuni gratuite sau cu o politică de preț rezonabilă.

Google Analytics e prea bun și prea ieftin, de aceea a devenit o soluție la scară largă. Și cu cât îl folosești mai mult, cu atât depinzi și mai mult de el. Mai ales că e foarte ușor să te integrezi și cu platforma de Google Ads (sau Adsense pentru publisheri).

Vulnerabilizarea specialiștilor care depind de Google Analytics

Toate aceste discuții privind modul de folosire al Google Analytics, în accepțiunea mea, vulnerabilizează profesional o întreagă industrie de specialiști în marketing online.

Prea puțini dintre noi am lucrat cu alte instrumente în afară de Google Analytics și și mai puține organizații au sisteme de BI (business intelligence) dezvoltate intern care ar putea livra rapoarte similare. Iar acolo unde există BI-uri, rapoartele sunt mapate pe indicatori business, mai puțin pe indicatori de marketing și calitate trafic.

Strategiile bazate pe performance marketing sunt total vulnerabile în lipsa unei soluții precum Analytics.

Ceea ce oferă toate platformele de Ads, toate Business Managerurile sunt niște date transpuse în avantajul platformelor, care trebuie corelate măcar sub o minimă convenție de atribuire a performanței din perspectivă online.

E adevărat, în multe locuri se face o minimă atribuire în sisteme interne a calității traficului, inclusiv pe canale de trafic.

Worst case scenario

Analytics-ul nu ar trebui să țină loc de BI și nu ar trebui să fie o analiză a businessului ci a traficului și…a comportamentului utilizatorilor în accesarea site-ului și optimizarea acestuia în consecință.

Personal mă pregătesc de un scenariu mental în care Google Analytics ar putea fi indisponibil.

Cum m-am pregătit? Construindu-mi o raportare care să nu se bazeze exclusiv pe date din Analytics. Iar genul acesta de raportare poți să îl faci mai cu seamă când începi să înțelegi un business, când ai o minimă experiență în industrie să corelezi datele șamd.

Să urmărim și trendurile de privacy

Apoi, dincolo de discuția privind faptul că avem sau nu avem Google Analytics, mai este și trendul de privacy pe care îl împing browserele sau îl cer utilizatorii.

Pur și simplu utilizatorii care nu vor să fie urmăriți nu ar trebui să fie urmăriți sub nicio formă statistică și de profilare.

Și aici ar mai fi o discuție și mai largă privind faptul că Google Analytics la scară largă este by default enabled.

De ce s-a erodat însă încrederea utilizatorilor în a permite tracking și profilare? Cu siguranță nu e greu de ghicit – sistemele au început să cunoască câteodată freaking too much about us. Plus, datele sunt agregate și apoi vândute tuturor, ca într-un marketplace. Ori nici măcar eu, advertiser, nu sunt confortabil cu asta, că apoi intervine ca diferențiator mărimea bugetului și cel care o are mai mare câștigă în final. Să nu mai spunem de utilizatori – câți avem AdBlock instalat?

Abonează-te la newsletter și primești săptămânal un rezumat cu ultimele articole publicate!

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*