
Vorbeam zilele trecute cu Gabi legat de discutiile starnite in jurul cifrelor care aratau ca 2 milioane de device-uri din Romania folosesc plugin-uri care blocheaza ad-urile si imi spunea ca astfel de discutii nu sunt doar in blogosfera din Romania ci se vorbeste mult si in afara. Iar cum Adobe/PageFair spunea ca 21.8 miliarde dolari in castiguri pentru publisheri se vor pierde anul acesta datorita utilizatorilor care blocheaza reclame este firesc ca discutia s-a reaprins din nou si in comunitatea internationala.
Users are inadvertently putting their favorite websites out of business.
Din pacate lucrurile chiar daca in esenta publisherilor ar putea fi asa, din pacate utilizatorii decid pana la urma cum vor sa aiba experienta de navigare. Advertiserii si agentiile au tendinta sa compare totul cu televizorul unde in cel mai bun caz ai la indemana telecomanda insa in lumea digitala internetul poate fi modelat mult mai bine. Ai optiunea alegerii browserului on the go, ai optiuni de software si ai optiuni de add-on-uri.
Bloggerii din pacate sunt victimele colaterale ale acestei actiuni, desi pe bloguri nu publicitatea display este cea care aduce majoritatea veniturilor.
Frustrarea utilizatorilor in ceea ce priveste ad-urile nu vine insa din faptul ca este firesc ca un website sa isi monetizeze audienta ci din faptul ca unele site-uri merg mult prea departe si isi ingroapa site-urile dupa o gramada de layere de reclame. Nu este firesc sa intri pe un portal si 80% din continut sa fie acoperit de ad-uri, asta ca sa fiu generos cu ei, ca multi isi ingroapa first screen-ul.
In Romania, 18% dintre utilizatorii de internet foloseau la finalul lui iunie softuri/pluginuri pentru blocarea reclamelor. Un procent care este cumva in media europeana insa ma astept ca procentul sa creasca. Sincer, ma asteptam sa conducem in clasamentul acesta.
La poli se afla Slovacia (8.9%) si Franta (10.30%) iar varfurile sunt Grecia (36.7%) si Polonia (34.9%). Rezumatul studiului si mai multe detalii aici.
Intamplarea face sa am un print screen de pe EVZ din 2010, 2012 si am facut unul si astazi. Publisherii nu au invatat nimic in tot acest timp insa consumatorii de continut se adapteaza. Este firesc sa cauti metode mai comode de navigare si AdBlock rezolva astfel de probleme.
Bugetele de advertising se muta in online gratie audientei din ce in ce mai mari, insa overall sunt in scadere ca total piata. In 2009, in plina criza economica, bugetele de advertising pe print erau de 47.4 M EUR, iar in 2014 au ajuns la 14.7, asadar o scadere de 32.7 M EUR(!). Pe TV bugetele au scazut in aceeasi perioada cu 81 M EUR, pe cand online-ul a crescut cu doar 22.3 M EUR. Online-ul, asadar, nu suplineste astazi scaderea celorlalte medii, chiar daca am trecut oarecum de criza si vorbim de o audienta din ce in ce mai mare. Pentru ca eu – poti sa spui ca e o prostie – m-as fi asteptat ca bugetele sa se mute complet in online. Da, e mai ieftina publicitatea online, insa nu e neaparat cea mai de impact forma. Si chiar daca acoperi audienta, un banner nu se poate compara cu o reclama la TV imediat dupa generic. Si atunci advertiserii ar trebui sa vrea proiecte speciale, nu afisari la kilogram.
Revenind la digital, publisherii locali trebuie sa se adapteze pentru noul digital. Indiferent cat de deranjant suna, cresterea procentului de utilizatori de ad blockere din Romania a fost incurajata tocmai de ei. Backgrounduri, headere, preroll-uri, interstitiale, expandabile. Noroc ca am scapat de pop-up-uri.
Agresivitatea cu care au fost impinse bannerele in fata, chiar daca au un efect bun catre cei care sunt in cautarea de produse si doresc sa cumpere ceva, frustreaza utilizatorul care pe moment este fara bani de cheltuit in buzunar. Iar daca panourile publicitare pe strada au aparut treptat, in digital a fost o explozie de ad-uri inca de la inceput iar site-urile sunt concepute de multe ori cu ad-urile in prim plan. Nu este neaparat asta un lucru rau.
In noul digital less is more.
Ma uitam la Google si politica lor pentru cei care sunt inrolati in AdSense: maxim 3 casete de reclame si maxim 3 boxuri cu link-uri. In plus, ai voie maxim la un format de tip billboard sau full banner. Totusi, Google in ultima vreme inventeaza noi formate care merg spre media traditionala (probabil cerute de advertiseri) iar InStream Video Ads sunt tipurile de ad-uri care ii fac pe oameni sa instaleze imediat AdBlock. Daca pentru publiserii din Adsense se aplica regula ca nu au voie cu ad-uri in exit pages sau pre-roll-uri, ei bine, ad-urile de pe Youtube pot fi asimilate exact cu ce ar interzice Google publisherilor.
Asadar, Google face un lucru bun impunand conditii publisherilor, dar nu isi aplica neaparat aceleasi reguli.
Este timpul ca din sperietura asta cu AdBlock atat publisherii cat si regiile si toate partile implicate sa invete sa cunoasca ce vrea utilizatorul. Si, poate, oamenii nu vor mai simti nevoia navigarii cu pluginuri de adblock care penalizeaza tot ce inseamna Ad pe internet. Internetul gratuit nu poate functiona fara reclame insa nici cum e acum nu e OK.
Publishers must make money. The reader must not be overly annoyed. Otherwise, little by little, content will go away. We are not in a sustainable media ecosystem today.
Ben Barokas, sursa
Lasă un răspuns