
În ultima perioadă tot îmi apar în față niște anunțuri de recrutare în sfera digitală. Se întâmplă ca unii să îmi ceară sfatul, alteori evaluez media și cererea pieței. Alteori e interesant pentru sondarea pieței pentru creșterea propriei echipe. În fine, se mai întâmplă să te uiți la care sunt companiile care sparg pușculița și amenință cu rescrierea ordinii în ecommerce.
Ce am observat este că anunțurile din ultima perioadă sunt pe niște tipare foarte dubioase. Am observat și anul trecut, când mă întorsesem în țară, observasem și înainte de a mă întoarce din Danemarca, când mă mai uitam și eu încotro să o iau. A scris și Vali zilele trecute.
Dacă tot e vineri, și e ziua în care departamentele de HR aruncă noul val de joburi pe internet, hai că poate prinde un mic trending această postare 🙂
Nu ai cum să știi și PPC, și SEO și copywriting
Cea mai comună chestiune întâlnită este bugetul foarte mic și pretențiile foarte mari. Poți să ai super chimie cu anunțul, cu recrutorul sau cu brandul în sine, dar unele joburi sunt pur și simplu pentru o echipă întreagă, nu pot fi duse de un om.
Sigur, toți recrutorii își doresc acel candidat perfect care să muncească foarte mult și pe foarte puțini bani. Îmi pare bine să o spun – dar sunt foarte rare situațiile în care se întâmplă asta, iar dacă se întâmplă, angajatul pleacă la următoarea ofertă. Care nu vine prea târziu în acele cazuri. Dacă îl plătești pe angajat mai puțin decât merită, e cam ipocrizie să aștepți loialitate.
Pe nivel entry/middle – nu ai de ce și nu ai cum să știi și PPC și SEO. Sunt domenii total conflictuale, singurii care știu și PPC, și SEO sunt cei care au tranziționat din SEO în PPC, iar oamenii ăștia au început să se numere pe degete.
Iar PPC-ul este mai simplu și mult mai bănos decât SEO-ul, de aceea avem zeci de agenții de PPC și doar patru-cinci de SEO.
Oamenii din industrie entry-middle care au între 1-3 ani în zonă pur și simplu nu au cum să știe puțin din toate pentru că la job sunt puși să facă lucruri repetitive. Întotdeauna îi vei da juniorului cele mai simple taskuri.
Când cineva spune fără portofoliu că știe și una, și alta – înseamnă că nu știe.
PPC-ul este foarte simplu dacă citești două-trei cărți, însă experiența este cea care diferențiază.
Acum niște ani luam 74% la o certificare Display Google, când băieții de prin agenții dădeau testele în grup și se lăudau apoi cu certificați care aveau scor 95%+ dar care erau la a doua săptămână de intrat într-un cont.
Din păcate, SEO nu prea poate fi evaluat. Și mai mult decât atât, poți să fii un foarte bun content writer, să îți faci foarte bine temele pe zona de interes de căutare, dar să nu te pasioneze deloc-deloc zona tehnică. Ceea ce nu te face neinteresant pe domeniu, până la urmă nu poate exista SEO fără conținut…
Uite, mă dau pe mine exemplu. Da, îmi place SEO, înțeleg ce se întâmplă pe acolo, dar nu am nici o pasiune pentru tehnicalitatea SEO-ului și am convingerea că SEO-ul astăzi înseamnă mai degrabă focus pe informarea utilizatorului și standardizare pe termen lung decât vreo tactică de succes peste noapte.
Specialistul PPC este noul programator
Nu știu cât va dura, dar specialistul PPC a devenit noul programator. Salariile cresc cu 30-40% cu fiecare dintre primii 3 ani de experiență în plus și ajungi foarte repede sus.* Loialitatea e la pământ, văd că oamenii schimbă repede jobul – dar aici e un pattern, fie cresc foarte repede, fie ies repejor din industrie.
Cineva care știe Google Ads pur și simplu nu are de ce astăzi să aibe interesul acum să se dezvolte pe orizontală din perspectivă financiară și confort. Își face treaba, Google a crescut mult automatizarea (și complexitatea), eventual mai aruncă un ochi în Facebook Ads și cam asta e. Copywriting? SEO? Project Management? De ce să te legi la cap fără să te doară pe niște specializări mai complexe și cu mai mari probleme?
O paranteză despre Facebook Ads aici – este o platformă cu un nivel redus de complexitate, 90% din poveștile de acolo de succes sunt inspirații de moment combinate cu interesul platformei. Este cea mai rapidă platformă de advertising, cu un succes destul de mare pe anumite industrii cu achiziție imediată.
Job-urile bune nu se dau pe site-uri
Nu știu de alții, dar eu când mă întorsesem în țară, aplicasem la câteva joburi pe varii platforme. Este total diferită zona de interacțiune cu joburile în funcție de mediul în care aplici.
Pe BestJobs/eJobs ajung joburile doar după ce nu se dau pe recomandări, alții folosesc site-urile de recrutare pentru a mima recrutarea.
Poate am avut eu mai puțin noroc, dar pe IQAds am avut parte de cele mai chifle interviuri. Am avut episoade în care îmi venea să ies din interviu, episoade în care interviul s-a terminat în max 1 minut după ce am spus pretenția salarială.
Pur și simplu cea mai bună zonă când vrei să schimbi sau să cauți un om e să dai în piață. Spui că îți cauți, spui că cauți.
Sau să fii căutat pe Linkedin, care este extraordinar pentru HRiștii care chiar caută ceva.
Apropo de recomandări
Atenție și de la cine vă luați recomandările. Sunt foarte rare cazurile în care cineva poate recomanda pe cineva pentru că piața este foarte jos.
Sau recomandările pot fi oferite doar pentru niște datorii mai vechi, pentru niște plasări de oameni. Domeniul acesta este foarte pervers și poți să îți atragi antipatii foarte rapid (oh, hello, dragilor!).
Am văzut cum oameni mă discreditau gratuit, alteori când oamenii mă flatau super evident fără să înțeleg scopul. Adică știu că eu sunt o persoană mofturoasă și veșnic nemulțumită, am încercat să fiu altfel, nu am reușit – sunt ok cu asta, nu trebuie să îmi spui că sunt altfel, am alte calități, hai să vorbim despre ele.
Și atenție după cine vă luați și pe cine considerați modele de urmat, am avut niște adevărate șocuri despre diferența dintre cum se afișează anumiți oameni și cum sunt în realitate.
Așteptările prea înalte?
Cumva în relație și cu prima idee, cred că cele mai greșite anunțuri de recrutare sunt cele în care se aruncă avalanșe de tool-uri pe care trebuie să le știi. Să fim serioși, în marketing singurul lucru obligatoriu pe care e bine să îl știi este Outlook-ul sau Gmailul cum trebuie, Excelul (un curs de două zile de excel a fost cea mai bună investiție pe care am făcut-o) și platforma în care activezi. Restul, toate, se învață relativ repede și pe urmă devine doar un proces de trial&error.
Magento, Prestashop, WordPress și orice CMS se învață în două-trei zile pe principiul input-output. Trebuie doar să ai o minte deschisă.
Iar cea mai bună evaluare rămâne pur și simplu perioada de probă.
Să ne întoarcem 10-15 ani în urmă, până la urmă ce facem este o formă sau alta de publicitate și vânzări, skill-urile necesare sunt tot aceleași iar cea mai bună armă este pur și simplu experiența.
Seriozitatea post-interviu
N-cazuri auzite în care până la interviu totul decurge perfect, ulterior (întâmplată și mie) după interviu primești (dacă primești chiar și asta) mailul standard. Serios, trec prin două discuții a câte două ore cu tine și nu ai bunul simț în a oferi un feedback sau recunoaște că pur și simplu cauți pe cineva mai axat în (insert specializare aici) sau că nu ai bugetul suficient.
Și, trebuie să recunoaștem, în afară de câțiva angajatori (care sunt trecători și ei, se știu nume mari), sunt puțini candidați într-un oraș foarte mare care pot fi bine văzuți. Iar cei mai curajoși în domeniu au luat calea antreprenoriatului, dar în timp au cam pierdut specializarea și s-au transformat în manageri.
Dacă mă gândesc acum, sunt două-trei companii din care se pleacă în ecommerce pe capete și încă vreo două-trei companii care au spart pușculița și au sondat toată piața.
Concluzie?
Cred că cea mai bună tactică este cea pe care am aplicat-o la rândul meu. Cu buget mic nu ai decât să iei un om de la zero, să îl înveți ce înseamnă de la click la conversie și pe urmă doar să vezi cum pleacă după 1-2 ani. Și o iei de la capăt.
Iar cea mai sigură variantă este să vezi unde au reușit alții. Sunt niște agenții și niște branduri care au făcut succes cu mai mult sau mai puțini bani, dar succesul a fost făcut de oamenii care au fost pe acolo. În funcție de mărimea businessului, te duci un an, doi, trei în spate să vezi cine a pus fundația și îi întrebi dacă vor să mai schimbe încă o dată regulile și status-quo-ul.
*într-o versiune anterioară a articolului spuneam că salariile specialiștilor ppc ar crește cu 50% an de an, cred că au fost doar niște situații punctuale, nu neapărat norma.
o să știi că piața muncii isi revine când o să începi să primești oferte de joburi decente. pentru că momentan situația e „știm că ultimii 3 au făcut prăpăd, hai să vedem al patrulea și al cincilea, că nu avem bani de oameni ca lumea”.
și când îți vine la interviu un om care e head of digital undeva pentru un post de head of digital și tu nu ai bunul simț să îi spui că nu e cazul, că jobul are salariu de junior, ți se duce vorba în piață.
altfel, altex a angajat digital manager, deci se poate…
Cu greu am reușit să ajung cu lectura la final de articol, foarte complex, foarte sincer și… la obiect. Pun de pus în ramă și de recitit peste jumătate de an sau… un an.
1. Cine te-a pus sa renunti la afiliere? Uita-te si tu ce tanar erai in poza (Barcelona daca nu ma insel) 🙂
2.Sunt de parere ca exista persoane care stiu SEO, PPC si copywriting destul de bine, insa majoritatea au de lucru tot timpul, fie au un job foarte bine platit, fie fac asta pe cont propriu. Astfel raman doar cei care doar cred ca sunt buni si accepta cam orice job bunicel.
3. N-am mai aplicat la un job de vreo 12 ani, dar observ cum lucrurile nu s-au schimba foarte mult si chiar daca vorbesc de un oras mic precum e Tulcea am tot vazut asemanari in lipsa de profesionalism.
4. Excel stiu putin spre deloc. Tin minte ca tu mi-ai explicat cum sa export comisioanele intr-un fisier si sa le calculez. Atat de puturos am fost incat asta mi-a fost indeajuns :)) O recomandare pentru cursuri excel?