7 Greseli frecvente ale unui incepator in afiliere

Se discuta mult despre marketing afiliat, despre cresterea pietei, insa resursele disponibile afiliatilor la inceput de drum sunt extrem de putine in Romania. Sunt putini care vorbesc despre marketing afiliat din perspectiva celui care face această industrie să existe – afiliatul, multa lume a auzit despre aceste forme de promovare, insa prea putina luma cunoaste exact ce se intampla.

Toate retelele de marketing afiliat din Romania au mii sau zeci de mii de afiliati inscrisi, insa putini dintre acest afiliati incaseaza in fiecare luna sume care sa poata fi comparabile cu un salariu mediu din Romania. Se poate spune ca avem mai multi advertiseri in sistem decat afiliati performanti, care sa activeze pe piata locala.
Fara educarea afiliatilor, cresterea va fi mult incetinita, degeaba avem sute de magazine online in afiliere, daca nu exista afiliati specializati pe respectivele verticale. Da, afilierea pe IT&C a atins o anumita maturitate, fashion-ul a avut o crestere pe care personal am primit-o fara prea multa incredere acum ceva vreme.. restul niselor, desi exista ca oferta pentru afiliati, sunt doar part-time hobby pentru afiliatii care lucreaza pe IT sau fashion.

Iata cateva greseli frecvente pe care le-am observat la afiliatii incepatori:

Necitirea termenilor si conditiilor afiliat-retea-advertiser

contract

Politica retelelor cat si a advertiserilor poate fi extrem de diferita si tot timpul amanuntele se ascund in Termeni si Conditii. De exemplu, in Profitshare, exista T&C pentru retea, cat si pentru fiecare advertiser in parte (ex. eMAG). Asa cum exista retele mai permisive, asa exista si retele care limiteaza anumite practici de promovare. In oglinda, acelasi principiu este aplicat si advertiserilor. In general un advertiser la inceput de drum va fi mai permisiv insa un advertiser cu o maturitate pe piata/nisa va limita anumite practici. Oricum, este mai profitabil ca afiliat sa promovezi advertiseri care deja au o baza de clienti activi si recunoastere pe piata.

Daca dupa ce ai citit T&C partilor implicate ai nelamuriri, intotdeauna transmite intrebarile tale catre retea/advertiser. Nu o lua de capul tau, s-ar putea sa pierzi si pierzi strict pe barba ta pentru ca nu ai stiut sa intrebi cand a fost cazul.

Neintelegerea fluxului de comisionare

Iraq money

In toate retelele de afiliere, un comision va intra cu un status “In asteptare”. Statusul in asteptare inseamna ca respectivul comision urmeaza sa fie procesat, in functie de finalizarea acestuia (daca se produce vanzarea cu adevarat). Am intalnit frecvent cazuri in care afiliatii nu intelegeau de ce comisioanele sunt anulate sau de ce nu sunt procesate rapid.

Comisionul devine aprobat, in majoritatea cazurilor, atunci cand exista o confirmare de finalizare pentru actiunea comisionata (vanzare, etc). Unii advertiseri considera finalizata o comanda atunci cand aceasta a fost primita de catre cumparator, altii atunci cand au confirmarea de plata in contul lor insa exista si advertiseri care asteapta sa treaca si perioada de retur posibil invocata de catre client. Cu returul e mai complicat, legea spune un numar de zile, exista magazine care ofera ca extra-serviciu clientilor o perioada extinsa de returnare a produselor.

De altfel, un avantaj major este atunci când comisioanele afiliaților sunt procesate printr-un API conectat între magazin și rețea, procesarea este mai rapidă, neintervenind factorul uman. Practic, advertiserul comunică instant rețelei faptul că este acceptat comisionul pentru comanda X și acest lucru devine vizibil în platformă.

Asteptari prea mari sau asteptari imediate

Aici e tricky. Fiecare verticală/nișă are anumite avantaje si un anumit grup de clienti tinta, cu un comportament de multe ori total diferit. Mai ales la inceput de drum se intampla deseori sa lucrezi cu niste presupuneri total departate de realitate, ceea ce te vor dezamagi.

Acum 3 ani am greșit aici și eu: am presupus că veniturile vor fi imediate. Eram cât pe ce să renunț, însă un noroc fantastic m-a făcut să încerc să aduc mai mulți vizitatori pe site-urile (site-ul pe care încercam să îl monetizez prin marketing afiliat). Am început de altfel prima mea etapă serioasă într-o perioadă total potrivnică vânzărilor de IT&C – la început de vară. Veniturile au crescut semnificativ doar începând cu luna septembrie a anului respectiv.
În primele două luni de afiliere am avut 50 lei comisioane aprobate, 150 lei comisioane respinse; în luna a doua am avut 600 lei comisioane aprobate și 300 lei respinse; a treia lună 200 lei aprobat și 200 lei respins (august). Din septembrie am crescut la comisioane aprobate de 1500 lei pentru următoarele 2 luni, de primul black friday din România am câștigat cam 800 lei într-o zi (la următorul BF 4.000 lei, doar de la eMAG)  iar în prima lună de decembrie în afiliere cam 3.000 lei. Imediat după aceea am renunțat la job-ul full time și m-am dedicat total afilierii pe piața din România iar veniturile au crescut aproape direct proporțional cu implicarea (procrastinarea am ridicat-o la rang de artă, un mare pericol pentru afiliații full-time).

Sezonalitatea în vânzările pe o verticală este un element deosebit de important și poți să iei niște concluzii deosebit de greșite, funcție de perioada la care te raportezi. De exemplu, în afilierea pe IT, luna august este o lună foarte slabă, dacă îți setezi așteptări pentru luna august poți să rămâi dezamăgit. Însă dacă așteptările tale sunt cu raportare la perioada noiembrie-ianuarie, s-ar putea ca lunile care urmează să te dezamăgească complet. Și aici vorbesc de IT ca perioadă generală, s-ar putea ca aparatele foto să meargă foarte bine în perioada concediului, laptop-urile să aibe mai multe perioade de vârf (back to school, black friday, Crăciun, șamd).

Magazinele au rate de conversie foarte diferite

Nu ajunge ca un magazin să ofere un produs la un preț foarte mic. Nu vâna cea mai bună ofertă în mod neapărat dacă mizezi pe nișe competitive, concentrează-ți atenția spre advertiseri care au dovedit că pot livra servicii bune. Asta determină mai mult rata de conversie decât orice altceva.

Acum ceva vreme am presupus și eu că un anumit magazin va avea o rată de conversie apropiată de ce am fost eu obișnuit în colaborarea cu alte magazine. Dușul rece m-a făcut să îmi reevaluez opțiunile de promovare și să mă concentrez acolo unde există performanță.

În general, este bine să lucrezi cu 1, maxim 2 magazine pe verticală. Astfel, concentrezi mai multe vizite trimise spre respectivele magazine și nu te pierzi în promovare. Încearcă să fii constant în promovarea a câteva magazine, acest lucru te va ajuta și să relaționezi bine cu advertiserul și în timp să devii o piesă importantă în puzzle-ul numit de către magazine ca afiliați. Plus că, vei avea statistici mai solide.

Baza de calcul

Am întâlnit multe situații în care afiliații concluzionau indicatori de performanță (de cele mai multe ori neperformanță) după un număr foarte mic de vizitatori trimiși. Nu, la 500, 1000 și nici 5.000 click-uri trimise nu poți să tragi concluzii pertinente asupra performanțelor unui advertiser.

Plus de asta, dacă afiliatul Ionescu are o rată de conversie de 1.00% și tu ai 0.1%, este foarte posibil să fie un lucru firesc, mediile de promovare diferă foarte mult între ele și stadiul de cumpărare în care se află vizitatorul, diferă din nou calitatea cumpărătorului trimis (unii clienți sunt mai predispuși să anuleze/returneze o comandă decât alții).
Iarăși, nu orice click este un click care să merite luat total în considerare. Pot fi click-uri de la vizitatori care ajung din greșeală la tine, pot fi click-urile altor afiliați.

O bază solidă de calcul, în opinia mea, ar reprezenta-o minim 30.000 vizitatori targetați, trimiși pe o perioadă de cel puțin 3-4 săptămâni, pe cât posibil într-un sezon normal. În sezonul de vârf nu faci teste!

Lipsa măsurării third-party

Platformele de afiliere îți vor oferi statistici cu privire la numărul de click-uri, rate de conversie, uneltele cele mai performante însă nu vor putea să îți ofere statistici cu privire la website-ul tău. Este important să măsori și tu ce vizite trimiți și să corelezi totul cu ce se întâmplă pe site-ul tău.

Cel mai simplu este prin Google Analytics, practic măsori event-urile, le setezi ca obiective și ai o corelație foarte bună. Am scris despre asta în trecut, detalii aici.

Începuturile nu sunt lipsite de provocări

Începutul la drum prin marketing afiliat este deosebit de greu. Vei face numeroase greșei în ceea ce privește felul în care prezinți produsele și serviciile însă important este ca fiecare greșeală să o conștientizezi repede și să optimizezi mixul de promovare astfel încât să te ajute. Plus de asta, niciodată să nu uiți de cel care îți oferă comisionul – vizitatorul. Oferă-i informații care să merite banii pe care indirect ți-i lasă prin comision, oferă-i o experiență de navigare plăcută pe site-ul tău (dacă e cazul) și oferă-i beneficii astfel ca acesta să se întoarcă din nou la tine la următoarea achiziție online.
Nu-l abunda cu link-uri de afiliere extrem de multe, insa fa in asa fel incat el sa doreasca acel link, sa intre intr-o anumita dispozitie.

Dincolo de optimizări pentru a livra cât mai multe click-uri, important este să nu uiți de vizitator. Foarte mulți afiliați au ca unic obiectiv să redirecteze vizitatorul către magazin, nu e o tactică pe termen lung pentru cei care se bazează pe conținut.

_____

Sigur, sunt și alte greșeli, însă pe aceastea le-am văzut drept cele mai frecvente și mai importante. Cazul am inceput afilierea: mi-am pus un banner pe site si nu merge o voi trata intr-un articol separat 🙂

Aștept în continuare întrebările tale despre afiliere prin comentarii la acest articol!

Abonează-te la newsletter și primești săptămânal un rezumat cu ultimele articole publicate!

6 comentarii

  1. Am facut si eu aceiasi greseala la faza cu pierderea in promovare. Am fost acceptat al vreo 20 de magazine, am adaugat pe site un produs de ici, unul de colo (fashion) si am avut numai de pierdut. Ba unul s-a retras, ba unul nu avea stocuri, etc… Acum incerc sa ma bazez doar pe 3-4 magazine.

    La ideea cu redirectionarea vizitatorului catre magazin sunt intr-o nedumerire totala. Nici nu stiu cum sa fac. La inceput la click pe poza produsului o deschideam tot la mine pe site dar click-urile erau mai putine spre magazine, acum am pus tot link catre magazin si pe imagine, dar desi click-urile sunt mai multe tot nu generez mai multe vanzari, insa tind sa cred ca paote acel vizitator v-a rasfoi mai mult magazinul advertiserului si poate tot v-a cumpara ceva. Tu ce parere ai?

  2. @Florin
    In general, vizitatorul care da click pe poza vrea sa vada produsul intr-un format mai mare, nu neaparat sa fie dus pe un alt site. Renunta la link-urile de afiliere de pe poza, acestea au doar un rol de a plasa cookies, nu e foarte OK din perspectiva advertiserilor. Ba chiar, eu as renunta de fel de a plasa vreun link pe poza (nici sa nu se deschida intr-un format mai mare).

    Si ideal este sa te focusezi pe cateva magazine, nu pe zeci-sute.

2 trackback-uri / pingback-uri

  1. Începător în afiliere. Ce să fac mai întâi?
  2. Google AdWords si Afilierea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*