Google Data Studio înlocuiește cu succes verificarea zilnică a datelor din Analytics

Am descoperit Google Data Studio într-o perioadă mai puțin aglomerată și cu mai mult timp liber prin iarnă.

Nici măcar nu știam care era scopul când am făcut primul view, dar am ajuns imediat la o structură de rapoarte.

Am aruncat-o pe un monitor în birou iar în câteva zile colegii de pe atunci i-au dat copy paste și au aruncat-o pe toate televizoarele din departament, pentru toate țările.

Asta după ce într-o zi CEO-ul(sau ce funcție mai avea) s-a oprit și a aruncat doi ochi pe raportul meu fancy din Data Studio.

Cred că ceilalți colegi de pe Market Intelligence chiar s-au supărat că mi-am permis să ies din rapoartele Tableau..că era ciudat că tocmai TV-ul cu rapoartele piețelor noastre se opreau (era aceeași telecomandă pentru mai multe tv-uri de pe etaj, fiecare legate la un Raspberry Pi, foarte mișto).

În fine, au trecut vreo 8 luni de atunci și într-un final am ajuns la un set de date cu care sunt mulțumit și pe care le folosesc zilnic. Nu mai am ecranele mari pe care să le pun, dar utilitatea este mult mai mare.  Și nu o să am nici print screen-uri mai jos, dar tot cred că vine o doză de inspirație.

Data Studio oferă o privire de ansamblu mai bună decât Analytics

Practic, Data Studio m-a ajutat să nu mai fie necesar să intru în Analytics cu zilele, decât atunci când văd vreo anomalie prezentată de Data Studio (sau nu). Mai mult decât atât, combin datele din mai multe platforme (mai ales Google) și ce nu am, pun zilnic sau săptămânal într-un excel prelucrat ulterior vizual.

Și atunci mi-am format un raport zilnic și unul completat lunar. Cel lunar ar fi mai mult pentru sezonalitate, pe săptămâni, pe când cel zilnic este…ei bine, pe zile și este raportul lângă care îmi beau cafeaua.

Probabil că unii ar ridica o sprânceană când spun că nu intru zilnic în Analytics.
În Analytics de fiecare dată când intri găsești o problemă, este foarte important să te concentrezi pe lucrurile asumate; iar Data Studio te ajută să vezi dacă ești pe drumul cel bun, iar dacă ești – continuă.

Ce date aducem în Data Studio pentru un overview ecommerce?

Eu am 4 file, majoritatea grafice, dar în unele situații și niște tabele pentru a putea sorta repede la schimbări bruște:

  • Un overview (vizite, vizitatori, total spend, total vânzare), split pe desktop/mobile și surse de trafic
  • un raport importat al comenzilor (din păcate o comandă lansată foarte des ajunge să nu fie facturat, ceea ce dă profitabilitatea peste cap, de asemenea comenzi telefonice); view grafic pe zile, comparat cu perioada anterioară
  • câte un view pe principalele canale de cost – Google Ads și Facebook Ads. Practic cost/zile, performanță, grupe de anunțuri. Recunosc, raportul Google Ads este mai avansat prin prisma complexității mult mai mari a canalului (deși facebook targetează foarte exact la rândul său).

În principiu ajută un filtru pentru date și pentru sursele de trafic, respectiv split-ul desktop/mobile.

Aș fi putut aduce datele și din Search Console, dar nu consider că e locul său aici. Practic un grafic cu evoluția zilnică a surselor de trafic spune povestea în linii mari pentru SEO, un canal care ar trebui să fie foarte constant.

De notat că Data Studio se mișcă cu atât mai greu cu cât ai mai multe filtre și vizualizări pe pagină, să nu mai spun dacă combini date din mai multe surse. Trebuie să reținem că pentru un raport overview nu trebuie să aruncăm acolo fiecare indicator, doar pentru că există posibilitatea tehnică.

Trei vizualizări: astăzi, ieri și mâine

Mă mai gândesc să încerc să fac un raport și pentru niște estimări pentru luna în curs, lunile următoare, dar încă nu mi-am dat seama cum aș putea automatiza mai mult. În general sunt destul de leneș, așadar caut soluții cât mai automate.
Și așa aș avea trei rapoarte pe care le văd obligatorii: overview (trafic, vânzări, costuri), raport săptămânal (identificare evoluție trend) și raport de estimare (practic privirea în viitor pe baza datelor actuale).

Data Studio prelucrează vizual datele din exceluri

Un alt lucru mișto pe care îl poți face cu datele este practic să creezi grafice dinamice având ca sursă un Google Sheets. Practic, poți să îl completezi de-a lungul timpului, iar Data Studio va actualiza permanent. Desigur, dacă apar coloane noi trebuie un mic update pe view, dar este super ușor.
Așa am făcut niște grafice extrem de interesante legate de sezonalitatea unor varii categorii. Nu doar că este vizual, dar poți selecta perioade și compara categorii între ele.

Iar aplicabilitatea realizării unui Data Studio care să rezolve niște întrebări care se nasc din fișiere Excel este enormă.

Supermetrics?

Am evitat să folosesc Supermetrics pentru conectarea datelor. Acum se pot combina seturi de date din mai multe platforme – până acum vreo lună Data Studio se limita într-un grafic/view la o singură sursă de date.
Am vrut să achiziționez Supermetrics prin mai, întâi au avut o eroare pe formularul de comandă în câmpul de facturare, apoi au crescut prețul produsului. Concomitent, Google a mai adus îmbunătățiri la Data Studio, așadar un commitment pe un an cu Supermetrics nu mi s-a părut o alegere potrivită la momentul respectiv.

În rest, Data Studio este un produs relativ nou, este încă în beta, dar este exact ce au nevoie 95% dintre ecommerce-uri.
Am mai folosit Tableau – mi s-a părut greoi și  e util de la o anumită dimensiune; la fel mi-a plăcut foarte mult QlikView – deși acesta din urmă nu avea nimic vizual în el – era doar o găleată filtrabilă de date, dar super puternică.

Abonează-te la newsletter și primești săptămânal un rezumat cu ultimele articole publicate!

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*