Ghid practic – Schimbarea domiciliului dintr-un județ în altul: acte necesare, transcriere mașină și alte detalii

După mai bine de 6 ani de stat în București și alți aproape 6 în Timișoara, a venit timpul să îmi schimb permanent domiciliul.

Până acum mergeam anual cu buletinul la aplicarea flotantului, dar am spus că dacă tot ne-am cumpărat un apartament în București și suntem nevoiți să schimbăm și cărțilele de identitate datorită expirării, este cazul să ne mutăm adresa și aici.

Am tot amânat acest moment pentru că nu îmi era clară toată procedura, mai ales după schimbarea cărții de identitate.

În fine, pentru că nu am găsit prea multă informație pe subiect, am spus să realizez acest ghid pentru cei care se vor găsi în situația de a căuta informații aplicate. Dacă nu am punctat ceva, aștept și comentariile voastre, iar dacă treceți prin această procedură, rog să reveniți cu alte informații.

Primul pas – Înregistrarea la Evidența Populației și schimbarea cărții de identitate pe noua adresă

Primul pas este schimbarea adresei de la birourile de Evidența Populației. Acest lucru implică automat și schimbarea cărții de identitate, iar procedura nu este diferită dacă schimbi strada sau dacă schimbi județul..sau dacă expiră cartea de identitate.
Deci, te duci cu actele obișnuite la biroul de evidența populației și completezi la motiv „Schimbare domiciliu”.

Pe ușile de la Evidența Populației este afișat că buletinele noi se eliberează după două săptămâni, dar când am fost să ridicăm cartea de identitate am văzut că data ei de emitere a fost chiar în următoarele două zile.

La schimbarea cărții de identitate se plătește o taxă de 7 lei, aceasta se plătește în conturile trezoreriei, din păcate la biroul de evidența populației unde am fost noi NU au putut primi plata și a trebuit să venim cu o chitanță.

ANAF și alte structuri

Cel mai mult m-a surprins că primii care au procesat schimbarea de adresă în sistem au fost cei de la Ghiseul.ro. Nu stiu de unde au preluat informația, în Spațiul Privat Virtual de la ANAF adresa o aveam tot pe cea veche.

ANAF, oficial, este notificat de către Ministerul de Interne, deci nu trebuie să faci nimic. Articolele cu privire la schimbarea domiciliului fiscal se referă întotdeauna la PFA și SRL. Apropo, poți avea domiciliul fiscal al PFA-ului diferit de domiciliul din cartea de identitate (aici un răspuns dintr-un ghid ANAF).

După vreo lună s-a schimbat și în ANAF adresa, automat. Nu e nevoie de făcut nimic aici.

Impozite locale

Una dintre cele mai complicate chestiuni este mutarea istoricului de rol fiscal local, obligatoriu pentru cei care au o mașină.

Pentru acest pas este obligatoriu să vă duceți la localitatea de domiciliu, să depuneți o cerere să vă dea istoricul de rol fiscal cu care mergeți la Direcția de Impozite și Taxe Locale de unde vă mutați și le dați documentele.

Mie de la localitatea de domiciliu mi-au emis niște documente total greșite, niște aberații incredibile, și mă mutam din județul Satu Mare în București, m-am dus aproape degeaba 1.400 kilometri pentru ca un funcționar public să creadă el că știe mai bine.
Nu acceptați nimic altceva decât dosarul de rol fiscal să îl duceți personal sau să vă dea număr de înregistrare cu mutarea dosarului.

Schimbarea certificatului de înmatriculare la mașină

O dată cu modificarea domiciliului, mai ales la mutarea într-un alt județ, este obligatore și transcrierea mașinii pe noua adresă.

Asta înseamnă schimbarea numărului de înmatriculare și parcurgerea unor pași mai lungi. Practic, ai de făcut toată procedura de la vânzarea/cumpărarea unei mașini, diferența este că ești și vânzător, dar și cumpărător. Nu ar trebui însă să vă sperie foarte tare.

Primul pas este mutarea istoricului de rol fiscal prin luarea în evidență a mașinii la noua Direcție de Impozite și Taxe Locale. De la noua direcție de impozite și taxe locale se merge/solicită o fișă de înmatriculare în care se trec datele noului proprietar (adresa nouă) iar în spațiul obișnuit vânzătorului se trec datele anterioare (vechea adresă).

Cu actele în mână pe urmă se merge la înmatriculat mașina.

Am făcut programare online, în București, la DRPCIV și în câteva zile am luat noile numere de înmatriculare.

Permisul de conducere

Menționez aici că permisul de conducere nu pare a fi nevoie în a fi schimbat. Acesta nu are adresa pe ea, mai mult decât atât, eu mi-am schimbat permisul în București deși aveam domiciliul în Satu Mare, acum vreo 2-3 ani.

Bănci, loc de muncă

Cred că ultimele lucruri de lămurit ar fi pe la bănci și la locul de muncă. Și aceștia trebuie notificați despre schimbarea domiciliului din varii motive.

Băncile mai au obiceiul să te sune să te notifice că îți expiră cartea de identitate, că au o obligație de a ține doar clienți cu actele în regulă.

La locul de muncă, indiferent de adresa de domiciliu practic au nevoie să știe detalii despre naveta ta și de unde vii. E ceva prin ghidurile de Protecția și Securitatea Muncii.

Abonează-te la newsletter și primești săptămânal un rezumat cu ultimele articole publicate!



4 Comments on Ghid practic – Schimbarea domiciliului dintr-un județ în altul: acte necesare, transcriere mașină și alte detalii

  1. Ce SF-uri povestești tu aici domne’. În Spania cand te muți mergi și-ți schimbi actul de rezidență și te duci cu o copie după noul act la noua primărie și se schimbă cam tot…

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*