
Vorbeam zilele acestea de politica de fee-uri în PPC și de politica multor agenții de a practica fee-uri în funcție de bugetul consumat. Poate în FMCG sau în campanii media să fie o chestie interesantă, dar în ecommerce mi se pare o chestie foarte dificilă și neprofitabilă – în multe cazuri.
Tocmai pentru că ecommerce-ul este foarte competitiv, devine și foarte granular. Nu ai cum să ai procent din buget fee. Nu are cum să fie profitabil pentru agenție. Sau nu ar trebui să fie.
În unele situații, funcție de granularitate, nu ar fi surprinzător ca fee-ul de agenție/freelancer să fie chiar mai mare decât bugetul Google/Facebook. Desigur, pentru unele agenții sau unii clienți acest lucru poate fi utopic.
Dar hai să calculăm un pic. Presupun 10% fee din buget, ceea ce în cazul volumelor mari oricum poate fi mult. La un buget de jumătate de milion de euro. Buget măricel, frumos, client mare, Google fericit. Asta înseamnă puțin peste 41.6 k EUR/lună. Adică fee de 4.160 EUR la 10% fee, ceea ce oricum e mult peste ce aud la astfel de bugete.
Într-un ecommerce cu peste 10.000 produse și promoții săptămânale, targetări specifice și raportare înseamnă un specialist full time pe zi. Relaxat, ce e drept, dar relaxarea aduce creativitatea și researchul.
Un specialist PPC astăzi este plătit, în România, medium level(că oricum nu prea sunt seniori în domeniul ăsta), de la 1.000 EUR net în sus. Unde mai pui că nu prea există arie de selecție. După jumătate de an orice junior ajunge mid level, într-o agenție. Specialistul PPC este noul web developer al zilelor noastre, întrebarea e doar pentru cât timp.
Adaugă taxe, adaugă costuri fixe, neprevăzute, zile libere șamd. Scuze, dar ajungi la 4k EUR. Nu ai cum la buget de 500.000 EUR să iei fee lunar de 4.000 EUR. Unde e profitul?
Așadar, cea mai proastă decizie este fee-ul ca procent din buget.
Adaugă directori de marketing fără background în online și s-a dus șmecheria.
Iarăși, sunt toate situațiile acelea în care agenția/freelancerul lucrează la contul unui client două-trei luni, îl pune în ordine, își ia procentul de buget, iar ulterior proprietarul spune Mulțumesc frumos, de acum mă ocup eu.
Și, cred eu, politica procentului de fee mi se pare greșită inclusiv pentru alte tipuri de campanii. Advertisingul online de astăzi nu se măsoară în bugetele consumate, ci mai mult în competențe.
Deci ce propui? Cost pe ora?
Cost/ora (functie si de intervalul orar – prietenii stiu de ce), cost pe dificultate samd. In general lucruri care tin tocmai de service level si nu de buget.
Hehe, ce bine ca nu mai sunt in pozitia ingrata de a suna (sau a veni in vizita) vineri seara la 17:00.
Problema cu costul pe ora e ca oricum clientii au suspiciuni ca ii pacalesti. In orice industrie, nu neaparat intr-o agentie de online.
Si chiar daca nu ar avea senzatia asta, bugetele se fac la inceput de luna/Q/An. E cam aiurea sa ajungi la sfarsit de luna si sa nu poti sa faci campania cum ai planificat-o pentru ca nu mai ai buget si de fee-ul agentiei. Predictibilitate, cu alte cuvinte.
Știi că știu mai multe, așa că nu aș vrea să intru în discuții pe particularități.
Fee-ul pe buget e cea mai proastă variantă. Pentru client, pentru agenție.