Cum îți imaginezi online-ul peste 5 ani?

Este foarte simplu să îți imaginezi că multe lucruri nu se vor schimba, că uite, pare că nu s-au schimbat multe nici în ultimii 5, dar vorbeam cu un prieten legat de evoluția de astăzi din industria noastră și nu e așa.

Bannereala, cu noul Chrome, tocmai a murit. A murit și mort va rămâne, atâta timp cât nu trece prin cei doi giganți, care definesc ce este acceptabil și ce nu.

În scurt timp cred că va deveni irelevant și AdBlock-ul, la fel cum alte tehnologii interesante au fost integrate în core-ul produselor Google/Facebook/Apple.

Pe de altă parte, era de așteptat, publisherii au exagerat până nu s-a putut. Însă a fost oarecum ultima zvâcnire a modelului de astăzi, s-a mers până în ultima zi. Nu prea aș putea să îi condamn, este modelul tradițional.

Iar publisherii sunt fragmentați. Nu doar la nivel local, ci și la nivel regional. Nu se vor uni cu succes ei.. Ad exchange-ul ăsta ar fi funcțional doar dacă va veni pe model Uber.

Modelul de viitor pentru publisheri pare content marketing-ul, dar asumat și semnalizat. Și marketingul afiliat, dar mi-e greu să cred că doar pe CPS la voia advertiserilor își va da drumul la adevărat potențial în zona de publisheri mari, că marketingul afiliat dincolo de rezultatul concret înseamnă și altceva, dar nimeni nu vrea să vorbească despre asta.

Giganții și UE, frâna din interior

UE pare că încearcă să facă ceva, dar unele lucruri sunt făcute fără a fi înțelese pe deplin și sunt o frână spre noile direcții. Se spunea în multe locuri că Europa ar avea nevoie de un gigant de tehnologie, dar dincolo de câțiva playeri nișați (Amadeus, SAP, poate Spotify) nu prea are nimic în materie de tehnologii mari care interacționează direct cu obiceiurile oamenilor.
Iar din America de Nord vin Google, Facebook, Netflix, Amazon și alți giganți. Mulți care cheltuiesc astăzi 2 dolari pentru a câștiga 1 dolar. Dar mai important decât dolarul câștigat e cota de piață și bariera de o pun nou intraților în piață.

GDPR o fi o intenție bună, dar este împotriva curentului. Frânează și mai mult posibilitatea ca următorul gigant tech să apară din UE.

Poate modelul rusesc să fi fost însă unul mai interesant.

Facebook mută în zona de comunicare, Google mută în zona de obișnuințe

Facebook – cine cu cine și ce comunică și interacționează, Google cine ce face și pe unde se plimbă.

Personal cred că Search-ul și-a cam atins potențialul, pe actualul model.
De aceea Google intră în zona de automatizare și machine learning tot mai mult și diversifică cu Google Home și Voice Search.

Youtube mai trebuie să acapareze mai mult TV-ul, dar este o chestiune de încă câțiva ani, depinde de mutarea playerilor din cablu în online.

Google a fost primul care a mutat în zona de comunicare, prin Gmail, dar Facebook a cumpărat toate platformele de comunicare ulterior.

Sigur, Facebook acum pășește pe gheață subțire, dar cred că e ceva temporar. Oamenii stau mai puțin pe platformă, shareuiesc mai puțin, shareuiesc de ceva timp conținut reciclat, mă îndoiesc că prioritizarea postărilor familiei și prietenilor va rezolva asta. Dar ceva o va rezolva.
Iar Facebook are incredibil de multe date despre ce și cu cine comunică, ce interesează pe cineva. Radu îmi spunea când vorbeam că Facebook oferă practic nelimitat posibilitate de scalare că platforma este Dumnezeul targetării. Și da, este visul oricărui publicitar. Ba chiar, nu trebuie să fii vreun specialist să apelezi la niște targetări simple de masă. CEO-uri de companii mari de FMCG pot să concedieze specialiștii de digital și să facă o targetare broad și să ajungă la niște rezultate comparabile din trei click-uri în Facebook Ads.
La fel și cu o campanie de DSA în Google.

Iar trendul ăsta de simplificare în a băga cardul și a porni campania va continua. Practic obiectivul giganților este ca orice buticar să adauge cardul la un cont de advertising.

Singurul loc unde e cam shady cu Facebook este modul în care anunță că au calculat datele anterior și că acum au ajustat. În plus, dincolo de fake news în continuare sunt foarte multe conturi fake. Iar asta pare să fie tolerat de Facebook, să ne uităm doar la Instagram unde când adaugi două hashtaguri te trezești cu zeci de inimioare și followeri.

Ah, și cred că Facebook s-a speriat un pic de cât de exploatabilă e platforma pentru lucruri care nu sunt tocmai pentru a face o lume mai bună. Adică, ok, live-ul este foarte mișto, dar depinde ce intră pe acel live. Și asta doar ca un exemplu, să nu intrăm în zona de fake news și altele. Facebook a devenit o platformă de comunicare și agregare pentru tot felul de oameni care era bine că anterior nu aveau posibilitatea de a comunica ușor.
De aceea aparentul sentiment de lipsă de direcție dinspre 1 Hacker Way.

Să privim însă înainte.

Asistenții vocali ne vor simplifica viața și nu au opțiune de delete cookies

A început Amazon cu Echo, avem și Siri de curând cu HomePod, Google Home a intrat în zonă de curând (și mi-am cumpărat și eu două, e next thing – combinat cu Chromecast, Philips Hue, să nu mai spun de Nest prin US, șamd).

Asistenții vocali nu cred că vor genera foarte multe căutări, dar ne vor simplifica viața. Și, cum necum, vor trimite mai multe date spre giganții tech – care din platforme de advertising se vor transforma încet-încet în provideri sau publisheri. În orice caz, modelul nu cred că va fi pentru foarte mult timp doar advertising.

Așa cum în web 2.0 utilizatorii au respins în final reclamele, în noul Internet of Things se va întâmpla la fel, dar va veni prin acești asistenți. Pentru că anticipez că asistenții sunt doar acum vocali și sub forma unor boxe.

Rămâne de văzut încotro se va merge, dar momentan toată lumea colectează date într-o veselie, să vedem când se va procesa.

Ah, și boții de pe Facebook par a avea un viitor pentru următorii ani. Air France – KLM probabil m-a ținut ca user de test pentru boți, că au testat pe mine toate mesajele luna trecută. Sincere mulțumiri.

Se colectează date, dar nu prea se folosesc

Se vorbea foarte mult de big data, până a devenit prea penibil să se vorbească de asta în condițiile în care prea puțini au capacitatea de a stoca toate datele. Și vorbim de stocare, ce să mai vorbim de procesare.

La nivel de marketeri, se colectează date pentru că se poate și nu se vede big picture.

Rămâne de văzut când se va putea face o procesare mai bună a datelor prin niște algoritmi care anticipează lucruri. Remarketingul este doar fundația, mai e mult de mers înainte.

AR/VR rămâne doar pentru entuziaști

În AR/VR nu cred. Poate în AR să înlocuiască device-urile fizice cumva, dar mă îndoiesc că ar fi într-un orizont prea curând.
Probabil de aceea Google a oprit și Glass. AR/VR probabil va veni direct pe retină, dacă va veni, dar sigur nu prea curând.

Surprizele care pot veni încep cu A…Apple și Asia

Singura diferență și potențialul mare de surpriză vine din China. E o piață uriașă, abandonată de giganți.
Pare că următoarea miză este India și zona APAC (Thailanda, Bangladesh, Malaezia, Singapore, Indonezia – cu India ar fi vreo 2 miliarde – cât Europa + N. America).

Apple poate să vină cu ceva disruptiv oricând, dar în ultima vreme doar a standardizat tehnologii și a dictat direcția. Mă îndoiesc că va inova semnificativ.

Giganții vor fi din ce în ce mai mari, cei mici vor conta din ce în ce mai puțin. Asta sigur se va adeveri.

Mă întreb dacă peste 5 ani vom mai vorbi de online sau chiar nu va fi vreo diferență. Poate 5 ani e puțin să nu mai facem diferența între ce e online și ce e dincolo de o conexiune wireless (btw, cablurile încep să dispară).

Abonează-te la newsletter și primești săptămânal un rezumat cu ultimele articole publicate!



Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*