Cum ar putea deveni eficient transportul în comun din București

dav

Una dintre lucrurile pe care le apreciez foarte mult în Copenhaga este că mă pot baza pe serviciul de transport în comun. Sigur, am mai prins să nu am loc în autobuz (pe o singură linie), am mai prins ca metrourile să nu circule vreo două ore (circulă non-stop) – dar am schimbat fie linia imediat, fie am dat metroul pe trenul interurban sau pe autobuz.

Acum, transportul de aici este eficient mai ales pentru că orarul se respectă. Sigur, se datorează traficului destul de light, dar chiar și așa se mai întâmplă să vină patru autobuze deodată pe aceeași linie. Cum se face nu știu, dar la 10 minute sigur vine un autobuz pe linia pe care o folosesc cel mai des.
Ce este interesant este că linia are un traseu în genul D – B – A – C, în care autobuzule fac fie linia D-C, fie D-A, fie B-C. Asta face ca în zona centrală a liniei frecvențele să fie chiar triplate câteodată.
Un alt lucru pentru care funcționează aici transportul în comun este flexibilitatea. Au categorisit liniile în vreo trei tipuri de linii, unele de tip C – 5C-ul practic șerpuiește tot orașul și vine la 3-4 minute, S-ul care nu oprește chiar în toate stațiile (e un fel de expres) și liniile A – care sunt practic liniile care merg cum spuneam mai sus.
Pe lângă asta, sunt cele două linii de metrou (care se suprapun în 60% din stații de la un punct) și zecile de stații de tren.

Sigur, un abonament pe două zone (cam cât două sectoare) costă echivalentul a vreo 200 lei, dar aș echivala asta cu cel mult 50 lei.
Dar abonamentul îmi dă acces pe autobuze, tren, metrou – cred că și pe vapor.

Bun, acum ce s-ar putea face în București.

Prioritizarea transportului în comun în raport cu orice alt trafic

Benzi dedicate. Sigur, nu începi de la Băneasa, că nu acolo se pierde timpul, timpul se pierde pe Kisellef, Aviatorilor, Dorobanților.
Evident, șoferii se vor revolta, nu există altă metodă decât de a prioritiza transportul comun față de orice alt trafic. Punct. Eventual desființat de exemplu scuarul de pe Calea Dorabanților, separatoarele de pe Kiseleff, etc.
Nu există metodă ușoară de a face asta.

Dar nu începi de la Băneasa, că acolo chiar dacă se stă în coloană, se circulă constant – dar la viteză redusă. Și sunt momente ale zilei neaglomerate.
Benzi dedicate în punctele de gâtuire trafic, atât. Dacă trasezi un întreg bulevard nu ai rezolvat nimic ci doar frustrezi pe toată lumea.

Linie dedicată autobuze Copenhaga Norreport
Linie dedicată autobuze Copenhaga Norreport

Eliminarea gratuităților și controale

Sigur, o dată intrat în hora gratuităților, nimeni nu își va asuma acest lucru. Dar din 30 oameni care urcă în autobuz plătesc vreo 5. Restul fie cu varii gratuități, fie pe blat. Nu, amenzile alea de 50 lei sunt fix pix.

Nu am văzut de prea multe ori controale pe autobuzele din CPH, dar atunci când au fost a durat fix 10 secunde să dea o amendă. Scanat ID-ul și eliberat o chitanță cum eliberează curierii la încasare ramburs.
Iar pe majoritatea autobuzelor se intră doar prin față și arăți abonamentul la șofer sau validezi cartela în fața acestuia. Șoferii se păstrează pe linie.

Frecvențe

Dacă de respectarea orarului nu prea putem vorbi, pentru că trebuie să ai și infrastructură rutieră, frate – frecvențele. Chiar trebuie la oră de vârf să aștepți 15 minute un autobuz la un nod de transport în comun și după aceea să stai ca sardinele în conservă?

Adaptarea curselor și actualizarea traseelor

În Pipera nu ajunge niciun autobuz RATB. Zona aia trebuie conectată cu toate nodurile de transport în comun din oraș – Piața Charles de Gaulle, Victoriei, Unirii, Arena Națională, Colentina. Nu o linie, ci din toate zonele câte o linie spre Pipera.

Singura linie care ajunge prin proximitate este 112. Care are stație la Gara CFR Constanța, în mijlocul câmpului, lângă Porsche, dar înainte de barieră.

Și, desigur, extinderea transportului și spre zona Voluntari. Că e altă localitate, că sunt alte interese – asta e treaba tuturor să se descurce. Ar fi în avantajul tuturor ca localitățile limitrofe să fie conectate prin RATB la București, nu cu microbuze care doar siguranță nu oferă. Dar e ușor să iei bani de impozit de la firme ale căror angajați nu votează acolo. De aia nici nu sunt trotuare în zonă.

Pentru că nu, bucureșteanul corporatist care face traficul inutil nu va lăsa mașina până nu ajunge repede și civilizat la destinație. Din păcate nu avem toți metrou la scara blocului și e ireal să credem că vom avea.
Dar un lucru atât de banal precum transportul cu autobuzul, inventat prin 1930 ar trebui să funcționeze decent după 90 ani. Sau măcar să știm cum să-l facem să fie cât de cât în folosul cetățenilor, că defapt el produce frustrare și doar cei care au gratuități se bucură de el.

O să ajungem ca în câțiva ani expresiile de genul „pe linia lui 331” să fie știute doar de către cei care au peste 50 ani.

Efectiv oamenii trebuie convinși că transportul în comun funcționează. Mai e de lucru la el, dar nu poți face revoluție în trafic fără…autobuze.

12 Comments on Cum ar putea deveni eficient transportul în comun din București

  1. Pfoai de capul meu… Idei sunt bune in articol. Dar cea mai mare parte din ele nu se vor putea implementa, sa fim realisti.
    Autobuze vin la 5-10 minute, nu asta e problema principala. Unde stau eu, am 3 troleibuze, la ~15 min trec toate 3, garantat. Pana la metrou fac 15 minute pe jos, 5 daca iau autobuzul. Problema e ce faci cu peste 1 milion de masini intr-un oras proiectat pentru 200.000? (si inca 1 milion in tranzit). Nu exista solutie, oricat de SF te-ai gandi si orice masuri radicale ai lua, nu exista nicio solutie realista de a rezolva asa ceva vreodata intr-un orizont de timp de 50 de ani (pe care noi oricum nu il vom mai prinde). Nici macar dublarea numarului de benzi de pe fiecare artera principala (o utopie in sine, ceva absolut irealizabil, cred ca nici daca primaria ar avea miliarde $ in plus nu ar putea face asa ceva) nu ar rezolva mare lucru, concret. Nici macar o injumatatire a populatiei orasului (din nou, ceva absolut SF, in vecii vecilor nu o sa vedem asa ceva) nu ar rezolva problema, doar ar imbunatati-o.
    Stai linistit, metrou e cam peste tot, cu exceptia anumitor zone unde se ‘lucreaza’ la metrou, cam toti care locuiesc in zone rezidentiale stau la 10-15 min de o statie de metrou; de exemplu, de 2 ani m-am mutat in Drumul Taberei si desi zona era renumita ca nu are metrou, culmea, fac 15 minute pana la metrou (mers pe jos) – cand vor da drumul in 2018 la noul tronson, voi avea intrarea in statia de metrou fix la coltul blocului. Problema e ca si ala e arhi-plin, a crescut numarul de calatori fantastic in ultimii 10 ani. Metroul vine la 2-3 minute, dar lumea nu termina de iesit prin pasaj sau din statie in timpul asta – sa largesti toate culoarele de sub pamant, asta intra, din nou, in categoria chestiilor pe care nu le vom vedea realizabile cat vom trai noi.
    Nu iti imagina ca IT-istii sau cei care lucreaza la firme straine pe multe mii de lei vor lasa masinile acasa, nici macar in situatia (din nou, absolut SF, nu o sa vedem prea curand) in care am avea un transport public literalmente de lux – fiindca nu doar autobuzele fac diferenta (am avut Mercedesurile noi, acum cativa ani, erau efectiv lux in primii ani, daca iti mai amintesti), ci oamenii care calatoresc cu ele – printre tigani, imputiti/nespalati, nesimtiti, certareti, hoti de buzunare si multi, extrem de multi pensionari (de multe ori chiar agresivi in limbaj), nu o sa vezi prea multi IT-isti – or sa incerce o data, de doua ori, apoi or sa se intoarca la masina personala, chiar daca e mai scump si poate dureaza cu 15% mai mult drumul, simplul fapt ca nu au de suportat alti straini pe langa ei e cu mult peste aceste costuri/dezavantaje. Tipul de oameni de mai sus reprezinta fix societatea romaneasca, iar sa crezi ca ea in intregimea ei se va schimba in urmatorii 30 de ani e o naivitate crasa. Poate se va imbunatati, dar nu semnificativ.
    Daca tu crezi ca va avea cineva curajul halucinant, sinucigas, sa renunte la gratuitatile pensionarilor, keep dreaming. Atata timp cat postul de primar va fi ocupat de un politician, nu exista niciunul in asemenea hal de iresponsabil sa piarda o uriasa parte din electorat – dimpotriva, sa ne asteptam la si mai multe facilitati pentru pensionari. Inca sper ca cineva sa apara peste noapte, fara sa fie din vreun partid politic si sa capteze atentia alegatorilor (ca sa isi permita sa ia decizia asta).
    Imi pare rau sa te anunt ca fraza ta cu autobuzul si cu faptul ca a fost inventat in 1930 nu are absolult nicio legatura cu situatia din Bucuresti – pur si simplu orasul este supra-populat, cu un numar de masini de 10 ori peste numarul admis. Pana nu apare vreun autobuz sa mearga pe deasupra acestor masini, nu o sa se schimbe mare lucru. Benzi de circulatie unice pentru autobuz, desi un lucru extrem de bun, la traficul absolut urias din Bucuresti nu vor face decat sa il paralizeze si mai tare – daca inclusiv strazile cu 4 benzi sunt arhi-pline cu masini, anularea uneia dintre benzi va face ca traficul (si asa incredibil de greoi) sa creasca direct cu 25% cel putin. Pe strazile cu 2 benzi (care sunt majoritatea, de altfel), introducerea unei astfel de masuri ar face ca traficul sa se dubleze. Da, poate dupa 1-2 ani un procent semnificativ dintre soferi va alege sa ia autobuzul (daca vor fi benzi separate), dar ma indoiesc. Sa convingi pe cineva care are confortul unui autoturism personal, cu aer conditionat cum doreste el, muzica pe care o doreste el sau linistea pe care o doreste, sa mearga intr-un autobuz unde caldura e ca la sauna, sa miroasa transpiratia si basinile altora, sorry, dar nu o sa se intample asa ceva intr-un procent care sa fie semnificativ. Daca tu speri ca oamenii care merg cu autobuzul sa fie ca cei pe care ii vezi tu in autobuz in Copenhaga, imi pare rau sa te anunt, dar nu vom trai sa vedem asa ceva in Romania. Am stat in Cluj 2 saptamani, mers cu autobuzul zi de zi, aceeasi imagine a societatii romanesti e si acolo la fel ca in Bucuresti, ba chiar mi-a lasat un gust amar, ca in plus de asta, soferii (de autobuz) circula ca niste dementi, inconstienti si nepasatori, accelereaza si franeaza in mod complet inuman.
    La nivelul intregii tari nu exista reguli, politie etc (e o gluma ce se intampla in materie de aplicarea legii, controale, inclusiv rutiere). Atata timp cat nu vom avea o cultura sanatoasa de respectare a regulilor, iar cei care le incalca sa fie pedepsiti cu sume usturatoare (care sa se intoarca in mod direct tot inspre imbunatatirea conditiilor din oras), nu cred ca avem sanse de vindecare.
    Oricum, succes in comparatia ta intre o tara civilizata si o tara preistorica precum Romania. Poate peste 100 de anivom putea compara oamenii din ele, in materie de civilizatie, respectul fata de reguli si respectul fata de ceilalti. Pana atunci, mai e timp sa treaca niste generatii pentru ca lumea sa se schimbe suficient de mult incat sa conteze.

    • Wow, mi-ai distrus articolul. Rar mi-a fost dat să văd atâta pesimism. Efectiv cred că ar trebui să ne canalizăm energia spre cum să facem să fie bine, nu motive pentru care nu vom putea face ceva.
      Crede-mă, nu e atât de rău Bucureștiul comparat cu alte capitale, o dată ce ajungi să locuiești în ele. În București lipsește ceva, în Copenhaga lipsește altceva. Lucrurile sunt relativ constante.

    • Amsterdam în anii 70: https://pbs.twimg.com/media/DJRDpgOWsAA_wFR.jpg

      În ziua de azi 99% din străzile din oraș (chiar și cele cu deschidere de peste 50m între clădirile de pe magini) au doar o bandă de circulație pe sens. În rest spații verzi ca separatoare de sens, benzi de tramvai, autobuze, biciclete etc. Deci dacă se vrea, se poate.

      Știu, răspunsul standard e că Amsterdamul are mai puțini locuitori, dar nu e chiar așa. Amsterdamul are câteva localități practic lipite de el. Zona metropolitană are 2,4 milioane de locuitori.

      În București dacă s-ar pune niște camere care să citească plăcuțe de înmatriculare și ar taxa mașinile care trec prin oraș (cum se face în Stockholm, am impresia) probabil mulți ar realiza că de fapt nu au neapărată nevoie de mașină.

    • @animaloo – evident, cu metroul merg toti. Problema e ca nu merg cu autobuzul, strict aici era toata discutia. Iar diferenta e ca la metrou nu sunt gratuitati si nici nu poti sa mergi pe blat, atata timp cat lucrurile astea vor exista, calitatea transportului cu autobuzul va fi in categoria “infect”.
      @Claudiu – nu am vrut sa ‘distrug’ nimic. Este opinia mea in ce priveste ce vad in jur. Evident ca se pot face multe, inclusiv investitii sau disciplinarea populatiei (cu bata, se pare, caci prin educatie este evident ca nu s-a putut face nimic). Din pacate nu vad sa vina asa ceva in viitorul apropiat, adica investitii majore sau o schimbare radicala pe partea de disciplinare. Iar atata timp cat societatea actuala e majoritar anti-respectat legi/reguli, anti-platit orice (oriunde poti sa furi, sa fentezi regulile, sa mergi gratis, sa nu platesti, marea majoritate a populatiei – se stie, vedem – le face direct, nu are probleme de constiinta), lucrurile vor evolua cu viteza melcului.
      Schimbari de regulamente/reguli/legi poate vom vedea in deceniul urmator (sper). Ca ele sa produca schimbari fundamentale in societate… well, realist, e nevoie de zeci de ani DUPA ce astfel de schimbari sunt facute, pentru ca ele sa schimbe societatea in ansamblul ei. Suntem o societate cu gandire (per ansamblu/majoritar) tip epoca de piatra, sunt efectiv in minoritate cei ce se gandesc la sustenabilitate, la ceilalti din jurul lor and so on. Ca sa se rastoarne procentele astea, e nevoie de multe zeci de ani. Acum 15-20 de ani au fost aceleasi discutii… intre timp am intrat in UE, ne-au fortat ei sa adoptam niste reguli, dar societatea nu prea s-a schimbat inspre a fi mai civilizata. Aceleasi discutii si comparatii erau acum 15 ani, aceleasi sunt si azi. Peste 15 ani sa ne auzim, sa vedem cum au evoluat lucrurile.

    • Nu cred asta. E nevoie doar de 5 ani de bunăvoință și respect.
      Sigur, nu-i vom prinde din urmă economic.

  2. nu inteleg de unde vine optimismul asta. “in 5 ani”. autobuzele sunt din 2007, troleibuzele 2009, tramvaiele – au mers apostolii cu ele. “codul rutier” – nu exista in bucuresti – parchezi unde vrei, treci pe rosu, nu ti se intampla nimic. primaria – organizator de concerte, inauguratoare de statui, angajator al tuturor rudelor si cunoscutilor din voluntary city – zero interes sa rezolve o problema elementara. 2018 inaugurare metrou drumul taberei? eu stau tot in acest dormitor al pensionarilor – cred ca 2025 e un termen optimist- cateva statii nu sunt terminate nici azi,, nu au fost cumparate trenuri. ma opresc aici, ca nu mai are rost.

    • Ce relevanță are faptul că autobuzele sunt din 2007? Durata de exploatare a unui autobuz poate să treacă lejer de 20 ani.
      Toate problemele semnificative ale Bucureștiului nu vin din lipsa fondurilor. Vin tocmai din lipsa de organizare, respect și lege. Multe din probleme s-ar putea rezolva în 3 luni. Ex: actualizat liniile de transport în comun, benzi dedicate pentru autobuze, reprogramarea sistemului de circulație (care a funcționat până acum ceva timp) și intervenția poliției în probleme reale, nu în dirijat și organizat coloane oficiale.
      Orașul perfect nu există, dar cu niște lucruri mici și de bun simț putem să îl facem mai respirabil, mai „trăibil”.

    • Marian, consider ca ai dreptate, este nevoie de zeci de ani. Schimbarea societatii si a mentalitatilor nu doar ca nu se poate face peste noapte, dar nici “peste deceniu”, realist vorbind. Asa ceva dureaza zeci de ani si numai cu ajutorul educatiei si corectiilor, e nevoie de interes si mai ales constanta/predictibilitate din partea autoritatilor (ceea ce nu e cazul, momentan).
      Referitor la autobuze, tin sa te anunt ca nu sunt nici macar la jumatatea duratei de viata (Mercedesurile Citaro, la ele ma refer). Comparativ cu celelalte orase din tara, e lux (literalmente, la toate capitolele – de la confort, la silentiozitate, vibratii, iluminat). Multe alte orase cumpara autobuze second hand folosite 20 de ani prin alte tari, sau au inca parcul auto de acum 20-30 de ani din Ro. Deci sa ne linistim. Inclusiv Clujul, pana anul trecut cand a inceput sa cumpere cateva masini noi, avea un parc (si are in continuare) de autobuze/troleibuze vechi de zeci de ani. Cand am ajuns in Cluj acum 2 ani, prima data, nu imi venea sa cred ce antichitati sunt folosite drept “transport public”, credeam ca asa ceva a fost casat cand a murit Ceausescu.
      Tramvaiele in Buc, da, sunt varza. Sunt cele de acum ~15 ani produse in Ro (construite in stil pur romanesc – adica dupa 2 ani de exploatare s-au umplut de rugina, fara pic de conditii de confort, fara aer conditionat) si de-atunci nu s-a mai facut nimic.

  3. ok, ultimele achizitii au fost acum 10 ani, din alea 1000 cu durata de viata 20 de ani (nerulate in Romania probabil) mai merg 650. tramvaiele mai iau foc in mers – 2 cazuri doar anul asta.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*