Prin natura joburilor pe care le-am avut, dar și prin consultanță directă sau indirectă, de-a lungul anilor am avut o influență pentru bugete de marketing digital investite de multe milioane de euro. O mare parte dintre aceste bugete s-au dus în Google Ads sau Adwords, ca recomandare directă din partea mea pentru atingerea obiectivelor de business.
Google Ads este printre cele mai rapide mijloace de promovare prin marketing digital prin care poți să scalezi un business, dar și un instrument care ajută în strategia activă de promovare orice business. Consider că s-au dus vremurile în care un business își poate permite să nu investească activ în Google Ads – Search și Shopping – în nișa în care activează. Lucrurile sunt simple: pierzi cotă de piață dacă nu te adresezi motoarelor de căutare, iar Paid-ul ia o felie importantă de aici.
Există varii discuții la nivel de juniori și middle în industrie ale unor oameni care dezbat modalitatea prin care investiția în Google Ads ar impacta direct și imediat rezultatele din motoarele organice și că ai poziții mai bune în rezultatele organice (SEO) dacă ai și un buget de Ads.
Google organic nu are nimic de a face cu Google Ads
Orice discuție prin care se argumentează că o investiție, indiferent de mărimea ei, în Google Ads ar atrage ca o consecință directă poziții mai bune în rezultatele organice este FALSĂ.
Nu există niciun indiciu real prin care se poate corela o investiție de paid prin rezultate mai bune în organic. Algoritmul prin care se afișează rezultatele organice nu ține cont de investiția activă din Google Ads.
Putem dezbate oricât vreți pe subiectul ăsta. În secunda în care s-ar demonstra așa ceva, organicul ar muri, iar Google nu își permite asta pentru că organicul susține vânzarea de publicitate. Ar fi ca atunci când un ziar ar renunța la conținut și ar afișa doar publicitate dacă s-ar întâmpla așa ceva. Nu există așa ceva, în secunda în care rezultatele organice au o componentă plătită – nu se mai numesc rezultate organice.
Discuții de genul „așa cum există penalizări manuale” pot exista și „bonusuri de poziții manuale” sunt pur și simplu speculații, care într-o industrie globală de sute de miliarde de dolari (doar Youtube a avut în 2019 venituri de 15 miliarde dolari) au rămas ceea ce sunt – niște speculații neargumentate niciodată.
Cred și că astfel de discuții apar uneori din frustarea faptului că unii încerc de toate și apoi văd brandurile mari care acaparează niște rezultate. Da, și eu am fost în situația în care nu am înțeles de ce principalul magazin din România, alături de platformele de anunțuri monopolizează anumite căutări. Dar apoi, verificând căutările, mi-am dat seama că există suficiente căutări în Google care să aducă acel brand în față.
Hai să verificăm câte căutări sunt pentru „kit revizie Dacia Logan eMAG” și câte căutări sunt pentru „kit revizie Dacia Logan orice-alt-vânzător-online”. Și putem face acest exercițiu pe multe nișe, aș sugera includerea în această analiză și a OLX-ului. Și eventual dacă tot nu apare acel vânzător, oare de ce?
Revenind la problema în sine.
Că mai apare câte un vânzător de publicitate de la platformă care spune că Ads ajută direct organicul – este fie un vânzător disperat, fie un client care înțelege greșit mesajul. Mă rog, clientul primește ce a vrut, am întâlnit deseori replica „Da, dar accountul Google mi-a spus să […]”.
Cum poate totuși influența prezența în Google Ads rezultatele organice?
Sigur, există însă câteva avantaje care sunt în afara algoritmului care decide poziția în motoarele de căutare și care pot influența – indirect– pozițiile din motoarele de căutare.
Realitatea este că o investiție în Google Ads, mai ales în Display Network sau în Youtube atrage creșterea brandului.
O creștere de brand, atrage o creștere de rată de click, ori rata de click ajută poziția. Cu cât ai o rată de click peste media poziției tale, cu atât Google te poate plasa mai sus.
De asemenea, când ai o comunicare externă (pe Youtube, TV, Facebook) care relaționează brandul în legătură cu anumite produse, natural se vor produce căutări care asociază brandul tău cu nișa, ceea ce va oferi un bonus în motoarele de căutare, deseori aproape instant.
Dar în ideea asta, poți să spui că investiția în Youtube sau în Display Network ajută la fel de mult precum ajută o campanie de TV, outdoor sau o campanie de Facebook Ads.
Imaginează-ți de altfel o campanie de outdoor locală pentru brandul tău + produsul tău. Automat brandul tău va deveni mai relevant local, iar pentru rezultate relevante, motorul de căutare va învăța că brandul tău, pentru gama de produse promovată, este relevantă vizitatorilor dintr-o locație.
Să o luăm invers
La fel, dacă pe o căutare ești în primele 3 poziții și ești pe primele poziții și în rezultatele paid, iar pe paid iei majoritatea clickurilor, se prea poate spune că de fapt iei clickurile care s-ar fi dus în organic. Deci pe ipoteza asta, Google Ads chiar te-ar sabota în eforturile de creștere organică. Dar despre aceste lucruri nu se vorbește pentru că nu e interesant și nu susține variile teorii ale conspirației pe subiect.
Concluzie
Trebuie înțeles că cine investește în Google Ads nu o face pentru creșterea rezultatelor din organic. Nu are nicio influență. Dacă ăsta ar fi motivul pentru care investești în Ads, s-ar putea să arunci bani pe fereastră.
Realitatea este că organicul se completează cu paidul, iar pe măsură ce trec anii, paidul devine din ce în ce mai important.
Construcția unei strategii organice pe baza bugetelor din paid – Google Ads- este greșită. Trebuie separate lucrurile, chiar dacă obiectivul e același – vânzarea.
Secundar, ar mai fi de spus că Google Ads este și o imensă resursă de date pe care o poți folosi în scopul optimizării SEO, dar aici trebuie să ai o strategie SEO activă care să profite de oportunitățile ivite.
Prin urmare, că un brand care e foarte activ în Google Ads crește mai repede decât unul care așteaptă doar trafic organic nu ar trebui să mire pe nimeni. Dar să spui că investiția de Google Ads influențează direct și imediat poziționările organice este ceva ce nu s-a demonstrat niciodată, iar creșterile din organic au mai degrabă cu recunoașterea mai bună în rândul consumatorilor, ceea ce duce în CTR-uri mai mari și căutări mai multe după brand. Ceea ce da, ajută motorul de căutare, pentru că un brand căutat mai des, de care se vorbește mai mult, aproape întotdeauna are poziții mai bune în organic dacă își face temele de casă conform standardelor.
Interesant articol, chiar eram de parere ca o investitie in google ads ajuta la urcarea in rezultate in google search.