Acum câțiva ani tot discutam că unele joburi astăzi comune în marketing online din păcate vor dispărea. Motivul pe care îl vedeam părea simplu: soluțiile automatizate vor ajunge atât de bune încât va fi suficient să bagi cardul, să dai URL-ul de promovat și cam aia e. Eventual să setezi și niște așteptări minime de rezultate 🙂
Evoluțiile din ultima jumătate de an, cu fake news, conținut cu care advertiserii nu vor să se asocieze mă face însă să cred că acest moment se va amâna cu ceva mai mulți ani.
Programmaticul venea cu câteva avantaje: setezi un cost maxim pe care ești dispus să îl dai pe afișare/vânzare și cam aia e. Veneau rezultatele.
Dar s-a întâmplat tot episodul cu fake news și tot felul de site-uri care trăiau din advertising și am ajuns la acest titlu foarte repede:
Chase Had Ads on 400,000 Sites. Then on Just 5,000. Same Results.
Ce ne spune asta? Păi joburile de specialist PPC nu vor dispărea. În mare parte biddingul va fi automat, însă după un review manual al site-urilor, multe excluderi de cuvinte și tipuri de content șamd.
Ce ne mai spune? Că degeaba licitezi să apari pe sute de mii de site-uri, există un pool destul de restrâns unde merită să intri. Este de ajuns să acoperi top 1% din site-uri și ai aceleași rezultate în final, nu trebuie să targetezi toate site-urile din lume.
Pe termen scurt și mediu, deal-urile CPM/CPA negociate direct prin regii vor fi la mare căutare, cum deja scriam aici.
Cred eu.
În fine, România este în altă ligă, veniturile publisherilor din sistemele automate de display advertising sunt obscen de mici.
De aia mă joc eu doar pe search că pe site-uri este… incert rezultatul de după click.