Șase alte capitale europene mai aproape de Satu Mare decât București pe cale rutieră. Dar nu citi doar titlul.

Zilele trecute mă gândeam să planific o plecare acasă. Nu am mers niciodată cu mașina dintr-o bucată drumul București – Satu Mare pentru că mi se pare extrem de lung, am preferat varianta unui ocol pe la Târgu Jiu, astfel reușeam să bifăm și alte vizite. Dar, într-adevăr, e obositor și să faci din două bucăți drumul ăsta lung.

Cea mai bună variantă este, desigur, calea aeriană, iar TAROM are zboruri aproape zilnice între București și Satu Mare. Atâta tot că pentru două persoane costurile sunt foarte mari, ajungi la aproximativ 1.000 lei cu avionul, și asta dacă vorbim de bilete rezervate din timp. Or, combustibilul ar costa, pentru mașină, până în vreo 350 lei, cu tot cu ocolul propus. Plus, îți permiți să umpli portbagajul. Cu mașina, când vorbim de mai mult de 2 persoane e chiar mai ieftin decât cu trenul.

Ei, și în toată planificarea aceasta, de mers acasă cu mașina și căutat variante de traseu, rămâneam prost când descopeream că e vorba de un drum de 9 – 10 ore, asta neluând în considerare pauzele, după cum sugerează Google Maps. Mici bucăți pe autostradă, de la București la Pitești, Sibiu, și un pic pe lângă Cluj, în rest vestitele drumuri prin toate satele. Partea bună e că drumurile, așa cu o bandă și foarte periculoase, în mare parte sunt destul de bune.
Altă variantă dată prin Google Maps e șocantă, ca să ajungi spre Vest o iei spre Est, prin Buzău! Nu știu cum o fi drumul între Buzău și Brașov, dar nu mă aștept să fie unul foarte bun. În orice caz, pe varianta aceasta, timp de 676 kilometri nu întâlnești nici o bucată de autostradă. Nimic, nada, în 2016, ca să pleci din Capitala țării spre o localitate aflată la aproape 700 kilometri de capitală, 0 autostrăzi.

Și te miri că sătmărenii au luat-o spre Vest?

screen-shot-2016-12-05-at-9-21-10-pm

Făcând simularea aceasta, am zis să văd cam cât de departe e Budapesta. Știam că a aproape, e firesc să faci mai puțin, că doar nu treci munții, ideea e că dintr-un drum de aproape 4 ore, 3 le faci pe autostradă. Autostrada care ar lega Satu Mare de Budapesta este situată la doar 55 kilometri de Satu Mare.

harta satu mare budapesta

Iar autostrada spre Budapesta deschide calea spre alte capitale europene, cum ar fi Vienna, Bratislava, Zagreb, Ljubljana sau Praga. De fapt, autostrada spre Budapesta, situată la 60 kilometri de Satu Mare, deschide drumul sătmărenilor spre toată Europa.

Alte șase capitale europene sunt mai aproape ca timp petrecut în trafic de Satu Mare decât București. De Belgrad nu te leagă nicio autostradă, de Varșovia doar pe ici pe colo, după ce intri în Polonia.

Regiunile depărtate de Capitala țării sunt dezanvajate pe toate planurile

Dar nu despre voiam să scriu, desigur că e un subiect interesant depărtarea Sătmarului de București. La fel de interesante ar fi și simulările pentru orice oraș din vestul sau nordul țării. România este dezavantajată din punct de vedere geografic și economic, având Capitala aproape într-un colț de țară. Să mai adaugăm și arcul montan al Carpaților și ne dăm seama că orașele îndepărtate de capitală sunt dezavantaje. Economic, social, cultural – pe orice plan.

Nu există avantaj în a fi într-un colț de țară, asta dacă nu cumva te numești Constanța și ai unul dintre cele mai mari porturi europene sau dacă nu te numești Timișoara, Oradea, Arad și să profiți de apropierea de alte țări din punct de vedere logistic. Cluj e un caz special(posibil și Iașiul), dar ce să vorbim de Satu Mare, Baia Mare, Botoșani, Suceava – de cine să te legi, de Ucraina? Păi lucrurile s-au cam legat, prin contrabandă. Atât. Pentru că nu prea ai de ce să te legi, decât, eventual să pleci, că viitor nu ai decât în eventualele alte orașe.

Ce să faci în orașele mici din colțurile țării? Păi, oportunitățile sunt la fabricile de piese auto din care ies povești foarte interesante referitor la cum sunt tratați angajații, la fel în orice fabrică de genul, unde e mai mult sclavie decât muncă. Și pe bani puțini, în orașele astea mici cred că mai bine de trei sferturi dintre angajați sunt încadrați pe salariul minim pe economie, poate ușor mai mult, poate unii plătiți la negru. Să ai cu 50% peste salariul minim pe economie înseamnă că ai intrat în sistemul bugetar sau ești vreun șef de departament.

Judecând dup subtitlu, ai putea să spui că și Marea Britanie sau Franța e în același caz, capitala fiind așezată într-o extremitate. Pe lângă faptul că orașele din extrimitățile acestor țări au avut parte de alte avantaje geografice, mă duce în subiectul următor, anume că toate sunt legate prin viteză de capitală.

Prioritatea națională ar trebui să fie oferirea de viteză în transporturile din colțurile țării

Lipsa autostrăzilor este un dezavantaj logistic în generarea de investiții în țară. Dacă, totuși, lipsa acestora în Vestul țării este oarecum suplinită de investițiile vecinolor noștri, mă tot gândesc la ce motiv ar avea un producător să mute producția din alte țări spre orașele din Estul sau Sudul țării. Trecând peste costul muncii, care, după cum o arată statisticile, poate fi unul doar temporar, costurile mărindu-se în România și astfel relocându-se producția, vezi cazul Nokia, probabil cel mai popular exemplu. Sigur, Constanța e atrăgătoare, dar poate țările din bazinul Mării Mediteranean sunt și mai atrăgătoare, evitând Bosfor-ul. Și atunci, rutier vorbind, ne-am putea creea un avantaj față de toate țările din Balcani prin transport rutier rapid. Sau, și pe cale ferată, alt subiect foarte neglijat în acest domeniu. Viteza este esențială în producție, degeaba ai angajați munciți până la limită dacă productivitatea din unitate este anulată de timpul transportului.

În plus, chiar din punct de vedere cultural, apropierea de Ungaria a orașelor din Vest este firească. Îi numeri imediat pe cei care au ajuns din orașele din Vest în București, pe când mai toți au luat-o și spre Vest. Și nu este OK, istoria culturală a României este oarecum ținută în București, oamenii ar trebui să aibă acces rapid la ea. De aceea, din punctul meu de vedere, chiar și transportul aerian din extremitățile țării ar putea fi subvenționat pentru ca toată lumea, care ar avea treabă la București, să poată ajunge repede în Capitală.

Mă uitam peste tot felul de simulări cu dezvoltarea viitoarelor autostrăzi în România. Subțirel și nimeni nu știe când va putea fi să avem o rețea de autostrăzi din București până în orice oraș din Vest. Satu Mare nu va fi legat nici pe termen mediu (20 ani) de București printr-o autostradă, deși județul are graniță cu două țări și poate fi un punct de tranzit și spre Polonia, Slovacia sau alte țări din Centrul Nordic al Europei.

Serios, țara asta nu va putea fi unită cu adevărat până nu avem transport rapid din București spre toate colțurile țării. Și, atunci, te miri de toate diferențele culturale, economice și politice care se vor vedea din nou la alegeri?

Abonează-te la newsletter și primești săptămânal un rezumat cu ultimele articole publicate!

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*