Cum fac bani companiile aeriene low cost

Doar ce sunt într-un apel taxabil cu 0.62 EUR/minut cu Wizz Air, ascultând roboțelul și așteptând ca apelul meu să fie preluat de către call center-ul Wizz Air. Au trecut vreo 4-5 minute deja de când sunt în apel, adică vreo 3 EUR cheltuiți fără absolut nicio informație, doar faptul că stau la coadă pentru a-mi fi preluat apelul. Zilele trecute mă întreba un coleg de ce pot fi atât de ieftine biletele de avion la companiile low-cost, arătându-mi câteva exemple interesante și că nu și-ar acoperi companiile costurile nici măcar cu combustibilul, bazat pe rezervările pe care el le-a făcut.

Într-adevăr, biletele de avion, luate din timp, la companiile low-cost sunt obscen de ieftine. 10 EUR București – Timișoara cu Ryanair, în condițiile în care până la intrarea companiilor low-cost pe rută sub 70 EUR nu găseai biletul, nu are cum să acopere costurile companiilor. Dar pot fi și alte calcule, de exemplu investiția de lansare a unei rute a companiilor. Îmi aduc aminte, în primăvară Turkish Airlines a lansat zborul spre Seychelles, preț aproximativ 400 EUR din București, acum o cunoștință văd că e acolo, călătorind cu Turkish. Altă cunoștință cred că doar ce își face bagajele pentru aceeași destinație, de Revelion. Prețul acela însă spre Seychelles nu va mai fi vreodată la aceeași companie, după ce și-a făcut o primă masă critică de călători imediați la lansarea rutei.

Biletul, în sine, de multe ori e ieftin la companiile low cost, dar luat din timp. În momentul în care începi să adaugi bagaje de cală, bagaje de mână în dimensiuni standard de regulă acceptate la orice companie de linie, ajungi cu costurile cam tot pe acolo. Îmi aduc aminte de cum căutam zboruri București – Barcelona vara trecută și TAROM era cea mai ieftină variantă, adăugând și bagajul de cală.
În plus, dacă ajungi să îți rezervi biletul de avion când avionul e deja trei sferturi ocupat, companiile aeriene low-cost nu te iartă la preț. Nici dacă ești cu câteva zile înainte de zbor, prețurile sunt incredibil de mari. Încercați, doar, să faceți ceva rezervări cu plecare zilele următoare. Iar pasageri care să fie nevoiți să călătorească în următoarele zile sau săptămâni se găsesc.

Încă sunt în așteptare cu apelul, cred că e a treia oară de când ascult melodia My, oh, my! de la Wizz Air. Au trecut 8 minute, nu am reușit intrarea în legătură cu un operator, apelul este taxabil. Dacă mai trec 10 minute, un simplu apel la compania aeriană low-cost poate să ajungă să fie mai scump decât biletul. Gata, sunt preluat. Spun problema, stați puțin să întreb șefa dacă și cum vă putem ajuta. My, oh, my! devine deja hitul serii. Se poate, foarte amabil mi se comunică că vor opera modificarea instant. Era vorba de modificarea numelui dintr-un cont pe care am Wizz Discount Plus.

12 minute în total. Rezumat – 33 lei.

screen-shot-2016-12-08-at-8-47-59-pm

Vă dați seama cum ar fi ca magazinele online să taxeze apelurile clienților în call center? Practic, e aceeași situație, în plus, help center online nu există în general la companiile aeriene low-cost. Desigur, răspunsuri foarte politicoase și rapide pe social media care te îndrumă spre help centerul taxabil.

Biletul de avion, dus-întors, București – Tel Aviv, m-a costat aproximativ 160 lei. Adăugați reducerea de 90 lei primită prin Wizz Discount Club și ajungi tot la 270 lei, un preț excelent. Ceea ce e un cost de neînțeles dacă ai face o medie pentru costurile zborului pentru compania low-cost. Dar, promoții tot sunt.
Dacă încerc să adaug bagaje de cală, prețul bagajului îl depășește cu mult pe cel al zborului. Alegerea locului costă enorm. Meniuri în zbor, toate companiile aeriene îți oferă contra cost. Aș spune aici însă că la Wizz Air prețurile meniurilor sunt totuși foarte bune în comparație cu Ryanair, de exemplu.

pret-bilete

scaune

Și Wizz Air nu face nimic diferit față de alte companii aeriene. Poate doar la Blue Air prețurile să nu fie atât de disproporționate în ceea ce privește serviciile opționale.

Personal nu m-am aflat niciodată în situația ca bagajul meu să depășească limita companiei aeriene însă pe zborurile pe care am fost am văzut suficiente persoane care plăteau taxe enorme în aeroport pentru că bagajul nu intra în dimensiunile acceptate, depășeau fie roțile, fie altele. Citeam zilele trecute că o companie aeriană va taxa chiar și faptul că îți pui bagajul în compartimentul de deasupra scaunelor, prin eliminarea posibilităţii de a cumpăra bagaje de cabină în dimensiunile standard obişnuite, cum de altfel face şi Wizz la biletul cel mai ieftin. Ryanair a introdus chiar o taxă pentru cei care fac checkin-ul mai devreme cu 4 zile de data zborului.

În ideea în care prețurile biletelor de avion sunt atât de ieftine la companiile low-cost, totuși scopul companiilor este profitul. Ori, dacă biletul e ieftin, cu siguranță că vei plăti altfel sau pe alte servicii.
Chiar dacă îți cumperi un bilet de avion foarte ieftin, contribui la algoritmul care scumpește biletele pasagerilor următori. Adică, compania aeriană este tot în plus. Dintre cei care cumpără ieftin, cu siguranță se vor găsi și oameni care vor cumpăra meniuri în zbor, vor avea nevoie să apeleze la call center, de adăugat un bagaj, un bagaj care nu corespunde, un checkin care nu s-a făcut șamd.

În trecut, era perpetuată ideea faptului că avioanele companiilor aeriene low-cost ar fi mai prost întreținute. O chestie absolut neadevărată, toate companiile aeriene se supun acelorași reguli, atâta tot că politica comercială a companiilor low-cost este mult mai creativă, asta e singura diferență.

Ceea ce trebuie înțeles este însă că, atunci când există o competiție pe o anumită rută aeriană, prețurile ajung să se uniformizeze atât la companiile de linie cât și la cele low-cost. De aceea, după ce și pe zborurile interne au intrat operatorii low-cost, inclusiv TAROM a mai redus din prețuri pe rutele pe care are competiție. Nu însă și pe zborurile spre orașe mai mici, cum ar fi Satu Mare, unde un bilet dus-întors costă aproximativ 550 lei, în cea mai ieftină variantă standard. Ori, Satu Mare e de câteva ori mai aproape decât cei 168 lei plătiți pentru zborul de Tel Aviv cu low-costul.

Trebuie înțeles că low-cost înseamnă prețuri mici la bilete, dacă le iei din timp, și eventual călătorești light. Ideal pentru city-break-uri și vizite rapide. Dacă însă adaugi pretenții pentru un meniu în zbor, un sandwich sau bagaje de cală, poți să ajungi tot pe acolo.

So, sper că vă răspunde la câteva întrebări acest articol când vă întrebați de ce low-costul este atât de ieftin (în unele situații). Dacă vreţi o prezentare mai tehnică, iată explicat mai pe larg, felul de organizare al companiilor low-cost, într-un video primit de la Sorin:

Abonează-te la newsletter și primești săptămânal un rezumat cu ultimele articole publicate!

1 Comment on Cum fac bani companiile aeriene low cost

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*