Prima dată când urma să călătoresc cu ATR-ul din flota TAROM voiam să iau trenul. Pur și simplu, în momentul rezervării biletului de avion nu mi-am dat seama că este un avion mic, în zborul dus (doar al treilea meu zbor) am avut parte de niște zgâlțăieli serioase într-un Airbus, așa că aveam o frică teribilă ca al patrulea meu zbor să fie într-un avion mic, cu elice, cu o capacitate de doar 48 locuri. Din fericire, zborul a fost destul de OK iar anii ce au urmat m-au pus de vreo 12 ori din nou într-un scaun dintr-un avion ATR, toate zborurile fiind operate de compania națională TAROM.
Zilele trecute mă întorceam din Sofia, în unul dintre probabil cele mai liniștite zboruri pe care le-am avut. Vecini de scaun, pe partea cealaltă a culoarului, păreau doi profesori universitari. Unul dintre ei părea destul de speriat de zbor, la care celălalt călător care îl însoțea îi spunea stai liniștit, este un avion extrem de confortabil în zbor.
Și chiar așa și este, ATR 42, că în varianta 72 am zburat o singură dată, de la Budapesta, pare un avion care deși poate lua viraje care par mult mai bruște decât în avioanele comerciale mai mari, pare extrem de stabil, din perspectiva călătorului.
Sigur, fiind un avion mic, cam toate operațiunile de lăsat trenul de aterizare sau flapsuri par să imprime o acțiune mai bruscă, ceea ce îi poate speria pe mulți. Inclusiv la aterizare, cum trenul de aterizare este practic mai aproape de secțiunea călătorului, aterizarea poate fi o experiență în sine pe piste de aterizare de tipul celei care era în Satu Mare acum câțiva ani. Există o glumă legată de pistele de aterizare din țara noastră printre pasionați, mai ales la cele care nu sunt renovate, că ar fi niște calorifere. Sigur, aceste calorifere imprimă o anumită experiență în aterizare, ceea ce poate face ca impresia călătoriei cu un ATR să fie ceva mai specială.
Avioanele de tip ATR se folosesc pe rute descul de scurte, de exemplu pe rutele interne, dar și pe rute internaționale, cum ar fi Cluj – Viena, București – Istanbul, Salonic, Budapesta, Chișinău, șamd.
Avionul este monoculoar, cu câte patru scaune pe fiecare rând. În general sunt vreo 12 rânduri de scaune. Aș evita întotdeauna ultimul rând pentru că este aproape de toaletă și este un fel de perete în spate care împiedică înclinarea scaunului.
TAROM are în prezent în flota proprie 9 avioane de tip ATR, 7 ATR-uri de tip 42-500 cu o capacitate de 48 locuri și încă 2 ATR-uri de dimensiuni ceva mai mari, ATR 72-500.
Lasă un răspuns