Competiţia între aeroporturi din nord vestul ţării în viitor va avea un câştigător

O dată cu anunţul de lansare a cursei Wizz Air din Satu Mare spre Londra, ştirile despre alte curse low cost din regiune s-au înmulţit, probabil şi pentru că e o luptă şi de orgoliu între judeţe, ceea ce nu e neapărat prea bine, având în vedere că practic judeţele apropiate ar trebui să colaboreze între ele, nu să se concureze, asta pentru binele întregii regiuni. Dar aşa ceva nu cred că o să vezi prea devreme în România.
De exemplu, şi băimărenii se laudă că după modernizare o să aibă curse externe, dar şi la Oradea este o întreagă epopee cu venirea (sau nu) a celor de la Ryanair.

Să vă pun în context, într-o arie de vreo 150 km, sunt nu mai puţin de 4 aeroporturi în regiune: Satu Mare (cu cea mai lungă pistă), Baia Mare, Oradea şi Debrecen. De la aeroportul Satu Mare până la cel din Baia Mare sunt 40 kilometri în linie dreaptă şi cam 100 kilometri până la cel din Oradea şi Debrecen. Mai sunt şi vreo 250 km (3 ore) până în Budapesta şi tot vreo 3 ore până în Cluj, pentru alte zboruri. Aşadar, o zonă cu multe aeroporturi şi cu curse spre toate colţurile Europei. Va fi foarte greu pentru toate aeroporturile pe viitor să asigure multe prezenţe externe, însă dezvoltarea unui super aeroport în regiune ar crea premise mai bune de legături spre Europa. Iar aeroportul din Satu Mare este foarte bine poziţionat pentru că poate atrage trafic din Ungaria, Maramureş, Sălaj dar poate şi din zona imediat limitrofă a Ucranei. Drumurile, deşi nu sunt autostrăzi, sunt foarte bune.

aeroporturi

De la Oradea la Debrecen, iarăşi sunt doar vreo 60 kilometri. În toată ecuaţia asta cu poziţionarea, aeroportul din Baia Mare şi Oradea stau cel mai prost.

Cel mai probabil pe termen scurt şi mediu Wizz va zbura de la Satu Mare si Ryanair sau Blue Air de la Baia Mare respectiv Oradea.

Pe de alta parte sunt inca sceptic de succesul cursei Wizz de la SM, zilele trecute ma uitam si intr-adevar pare sa fi fost cateva rezervari (vreo 30 acum, wow!), dar avionul are 180 locuri, adica o capacitate de 380 locuri pe saptamana pe fiecare segment. Asta inseamna vreo 20.000 pasageri pe an capacitate, ori aeroportul din Satu Mare nu cred ca a trecut de atatia pasageri niciodata in istoria sa, in 2015 a avut vreo 17.000 pasageri. Iar aeroportul nu este mare, nici după modernizare nu pare.

Pentru ca o cursa low-cost sa fie de succes, gradul de ocupare ar trebui sa fie de cel putin 90%. Acum rămâne ca această cursă să atragă trafic semnificativ şi din regiune, nu doar din imediata apropiere.

Abonează-te la newsletter și primești săptămânal un rezumat cu ultimele articole publicate!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*