Mă plimbam în seara asta pe câteva site-uri și efectiv eram șocat de multitudinea de reclame plasate de către deținătorii site-urilor. Încercam să îmi explic și am avut un mic moment de revelație, la nivel de axiomă, după ce mi-am amintit de o discuție de acum câteva săptămâni când eram la un fel de masă rotundă în care se discuta despre propagarea Adblock prin România, cu oameni din industrie.
Revelație, foarte simplă de altfel, deținătorii de site-uri își accesează site-urile cu AdBlock pornit. Altă explicație nu am. Pe unele site-uri efectiv contentul nu este citibil, nu îmi explic de ce pe site-uri cu unul-doi-trei editori un editor ar accepta ca elementul cel mai vizual de pe pagină să fie tonele de advertising. Pentru că oamenii vin să citească conținutul în primul rând, conținutul este declanșatorul de interes, nu reclamele care oricum sunt targetate prin remarketing, pentru că oricum pe orice site intri – cam aceleași ad-uri le ai. CTR-ul este dat mai mult de context și plasare naturală, nu de forțare.
Ca editor pe vreun astfel de site, e ca și cum îți inviți musafirii în casă și ascunzi gunoiul sub covor.
Revenind la masa aceea rotundă la care am fost invitat, cineva spunea că Youtube este deranjant fără AdBlock, când asculți muzică. Este. Mai ales când ești într-un anumit playlist și îți pornește vreo manea de la vreun artist în goană după vizualizări și crezi că a luat-o razna playlistul. Țin minte o scenă din serialul The Black Mirror (interesant altfel) în care pentru a putea skipui o reclamă erai forțat să plătești o sumă. Suntem departe de asta, dar cum îți sună un abonament pe viitor la AdBlock? Pentru că băieții cu softurile de blocare a reclamelor vor să facă și ei un ban pe viitor.
Dar este prețul plătit pentru acces la conținut care pe vremuri era altfel distribuit.
Încep să se vadă altfel și efectele politicii Adsense de a nu mai limita la 3 numărul de ad-uri display posibile pe o pagină.
Până acum vreo 3 ani, aveam AdBlock activat pe profilul personal de Chrome. Când mi-am dat seama că e ipocrit din partea mea să lucrez în advertising și să am activat AdBlock chiar și pentru navigare în scopuri personale.
Revenind la discuție, AdBlock este atât de popular tocmai datorită creatorilor de conținut care îl instalează și vorbesc de el. Este ca și cum cu bună știință creezi un virus și după aceea vorbești de antiviruși. Pentru că altfel, fără să fi fost mediatizat tocmai de oamenii care plasează și trăiesc din reclamă, Adblock nu ar fi fost atât de popular.
Din păcate, dacă nu schimbăm ceva acum, mai bine nu va fi niciodată.
Colegii mei se uită ciudat la mine când îi întreb amenințător dacă folosesc AdBlock, dar sunt cât se poate de serios. E ipocrizie să îți pui masa din banii de advertising și tu să te plimbi cu Adblock activat.
PS: Guilty me too. Le-am instalat părinților AdBlock pentru că la 50+ ani altfel reacționezi la reclame și cam altceva te targetează.
Lasă un răspuns