Despre protestul taximetriștilor și noul etern Uber vs Taxi

Uber vs Taxi, în timp, va fi un fel de Android versul iOS. Ambele sisteme fac același lucru, însă într-un mod diferit. Aș putea să spun că, păstrând această comparație, Uber ar fi iOS-ul, iar taxi-urile Android.

Credeam că e o glumă când s-a spus că taximetriștii vor protesta în fața guvernului împotriva Uber și a pirateriei. Aveam să aflu că e real, într-una din zilele de săptămâna trecută când nu înțelegeam de ce e atât de aglomerat pe lângă Casa Presei. Noroc că au făcut taximetriștii protestul în timpul vacanței elevilor, că altfel terminau traficul.

De ce credeam că e o glumă ideea de a protesta a taximetriștilor? Calitatea serviciilor. Uber are succes în București tocmai datorită faptului că este un serviciu mai calitativ. Se degradează în ultima vreme, dar e, în general, mai calitativ decât serviciul de taximetrie. De exemplu, mie îmi place că pot plăti cu cardul și nu am parte de varii priviri dacă nu las bacșiș sau nu las cât trebuie.
Dacă însă călătoresc în interes de serviciu, nu am de ales, decontarea se face pe bon de taxi ștampilat.

În plus, ideea de a protesta împotriva pirateriei a taximetriștilor mi se pare ridicolă. Cu toții știm variile povești despre cum se obține licența, spuse chiar de taximetriști.

Priviți, de altfel, această poză:

Protest_Uber_licenta

Șoferul nu a uitat să își păstreze foaia de protest, dar a uitat să își pună licența/autorizația vizibilă. Adică, suntem împotriva pirateriei, dar tu nu prezinți dovada că nu ești un pirat.

Din păcate taximetriștii nu reușesc să înțeleagă ce se întâmplă și de ce Uber are succes. Ce observ e că ei vor e un sistem închis, monopolizat de câteva companii, unde indivizii să nu poată face diferența de jos în sus, ci de sus în jos. Am râs că asociația taximetriștilor consideră aplicațiile de tip Star Taxi sau Clever Taxi la fel de ilegale precum Uber. Dar, normal, e în interesul dispeceratelor.

Știți de ce sunt eu mare fan Uber? Fiind un serviciu global, oriunde merg, am parte de aceeași calitate a serviciilor. Am folosit Uber pe trei continente și, în general, calitatea serviciilor s-a păstrat. Ba chiar, în anumite țări, Uber e și mai ieftin, și la ani lumină dpdv calitate vs taxi. Și la fel se poate generaliza și despre șoferii de pe Uber, deși – cum spuneam, observ în RO o degradare a serviciilor (ex: am călătorit de la aeroport cu o mașină fără centuri de siguranță pe scaunele din spate!)

Nu țin partea nimănui, deși, recunosc, mi-ar plăcea ca la 1.39 lei/kilometru să avem șoferi decenți pe taxi, dar nu cred că se poate tocmai datorită acestui preț mic. Altfel, acum, nu există absolut nicio diferență în București general vorbind între un taxi cu 1.39, 1.75, 1.99 sau 3.50.

În general, mi-ar plăcea și ca Uber să fie legalizat complet în România. Pentru că nu-i OK zona gri în care se află, și, chiar dacă apreciez calitatea superioară, nu sunt confortabil să promovez public acest serviciu, tocmai pentru că e foarte atacabil pe un subiect fundamental.

3 Comments on Despre protestul taximetriștilor și noul etern Uber vs Taxi

  1. Pe la noi au ajuns sa protesteze impotriva transportului in comun. Unii de pe la transporturi au decis ca e naspa ca turistii sa schimbe doua autobuze ca sa ajunga la destinatie si ca oricum autobuzele ce merg de la aeroport la autogara centrala de unde se iau legaturile sunt supraaglomerate asa ca au venit cu solutia de a introduce niste linii directe catre 6 zone frecventate si fara acoperire directa, iar taximetristii s-au razvratit si au protestat ca ei isi pierd clientii fiindca evident ala care oricum mergea cu transportul in comun inainte, dar cu legatura nu prin cursa directa, ca nu avea buget de taxi era un client al taxiului.

    • M-am descurcat în Palma cu autobuzele, într-adevăr cam oriunde voiam să ajung schimbam la gara (sau ce e acolo, cu metrourile). Știu că mi-am cumpărat ceva cartelă cu 10 călătorii 🙂
      Am mers și cu taxiul, extrem de curat. Cât era kilometrul, cam 0.89 EUR?

    • Acolo jos e statie intermodala, de acolo pleaca si trenurile si metroul si autobuze/microbuze pentru diverse destinatii. Inconvenientul era ca trebuia sa mergi de la aeroport acolo si de acolo sa iei legatura spre destinatie daca nu erai cazat intr-o zona apropiata de aeroport sau Palma cu legaturi directe. Ori acum au bagat 6 linii noi care leaga aeroportul cu diverse puncte din insula fara sa mai fie nevoie sa mergi pana acolo in Palma ca sa iei legatura. Nu stiu cat e taxiul pentru ca am venit aici cu masina si am mai folosit la nevoie autobuzul sau bicicleta cat stateam in Palma, dar de obicei exista tarifar in functie de destinatie. Mai toate statiile de taxi au afisat tarifarul respectiv. Totusi e misto la taximetristii de aici ca sunt de acord sa combine cursele si sa duca turistii la destinatii diferite pe acelasi traseu ca sa poata sa imparta cheltuielile.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*