Google AdWords si Afilierea

Google AdWords, mai ales pe search, este unul dintre cele mai profitabile și performante instrumente de promovare în marketingul afiliat din România. Am folosit și eu, mult, ba chiar în momentul în care am început să investesc cu adevărat în AdWords + Afiliere, veniturile mi-au crescut considerabil, astfel că puteam investi și în proiectele pe termen mai lung.

Marketingul afiliat prin PPC este una dintre cele mai rapide metode de a începe afilierea (alături de promovarea pe Facebook) pentru că nu ai nevoie de un site propriu, nu trebuie să produci conținut și nu trebuie să te ocupi de tot ce înseamnă administrarea unui website.

Cu toate acestea, promovarea prin Google AdWords nu este la îndemâna oricui și necesită o anumită experiență anterioară – mai ales în afiliere. Un sistem performance, cum e afilierea, nu te iartă atunci când greșești. Ești aici doar pe banii tăi. Scopul tău când ești afiliat nu sunt impresiile, creșterea vizibilității unui brand ci conversiile și nu calculezi în client-lifetime value ci, în cele mai multe cazuri, strict pe prima conversie din perioada de recurență de unde din nou calculezi procentul câștigat de tine din comandă și profitul final.

Introducerea sună un pic complicat, însă lucrurile se pot rezuma ceva mai simplu și mai concret. Partea bună este că în acest moment în România sunt destul de puțini afiliați care practică în mod curent afilierea prin AdWords astfel că există loc pentru mai mulți, rămâne doar să alegi magazinele/nișa care îți asigură un ROI pozitiv. Dacă ai o experiență anterioară relevantă în PPC pentru ecommerce, succesul este o chestiune de timp și nu de dacă.

adwords-vs-seo

Când vin rezultatele și ce investiție trebuie să fac?

În general, concluziile consider că le poți trage după câteva mii de click-uri (per advertiser), și acest aspect este valabil cam pentru toate sursele de trafic, așa cum am enunțat și aici. Desigur, există situații în care poți să ai inspirația ca din primele zile să ajungi la un ROI pozitiv însă aceste cazuri sunt rare. O idee reală îți poți face după aproximativ 2-3 săptămâni, timp după care inclusiv click-urile în perioada de recurență mai extinsă pot converti.

2012-10-25 02.08.45

Contează și abordarea. În primele zile recomand o targetare mai broad, pentru a determina felul în care vizitatorii caută anumite produse. Targetarea broad în prea puține situații este profitabilă, însă este necesară la început pentru a putea observa specificul de căutare pe verticală și a determina acele cuvinte cheie neacoperite de către concurență, cuvintele performante sau cuvintele care îți pot aduce volum mare la costuri mici.

Bugetul total de testare, în ideea în care ai nevoie de câteva mii de click-uri pentru a trage o concluzie, îl anticipez de regulă la aproximativ 3-4-500 lei, împărțit la maxim 30-40 lei/zi.

Landing Page direct la advertiser sau inițial într-un website propriu?

Nu am reușit să fiu mulțumit niciodată când am încercat să promovez website-urile proprii construite pentru afiliere în AdWords. Prin profit înțeleg ca utilizatorii care au dat click în reclama AdWords să convertească într-un final la un advertiser promovat prin website. Singura dată când am reușit acest lucru a fost când am încercat un remarketing pentru Black Friday, însă Black Friday nu poate considerat foarte relevant.

De aceea, recomand să promovați prin adwords direct landing page-ul advertiser-ului. Dincolo de motivele de bridge pages. 🙂

Abordarea inițială

Cum spuneam ceva mai sus, recomand să începeți și cu câteva campanii mai broad, pentru a determina specificul nișei sau cuvinte cheie la care nu te-ai gândit inițial.

O variantă suplimentară, pentru a ține sub control costurile, ar fi să faci o campanie cu cuvinte doar broad și o campanie cu cuvinte doar la potriviri exacte sau phrase. În campania broad pui cuvintele din campaniile mai exacte la negative și poți să împarți bugetul zilnic. În momentul în care găsești ceva cuvinte bune, le treci în campania exactă și poți mări proporțional bugetul campaniei respective, în concordanță cu un buget mai mic pe campania amplă.

Poți folosi Google Trends sau Keyword Tool-ul din Adwords pentru cuvinte ceva mai exacte, pe care să licitezi cu phrase match sau modified broad, ba chiar exact match. Dacă ai ceva experiență însă presupun că știi de aceste tool-uri.

Am scris ceva mai detaliat pe blog-ul Profitshare despre abordarea unui cont de AdWords în afiliere.

Nu uita să adaugi cuvintele cheie negative, mai ales cele legate de brand. Ex: Dacă promovezi Flanco în afiliere, nu licitezi pe keyword Flanco și limitezi și afișarea reclamelor tale pe keyword laptop Flanco, advertiserii de cele mai multe ori au în Termeni și Condiții această regulă. Este neplăcut să ai comisioane anulate din acest motiv așa că e bine să preîmtâmpini această greșeală, destul de frecventă.

Cea mai bună perioadă pentru a începe testele?

Contează enorm și perioada în care începi testele pentru AdWords. Este bine să începi în perioade de vârf pentru că îți pot asigura un cashflow pozitiv pentru a trece la investiții mari, de exemplu, în perioada dinainte de Black-Friday sau înainte de vânzările de Crăciun cam orice nișă merge bine.

Dacă începi într-o perioadă în care vânzările sunt la pământ, s-ar putea să îți faci o idee proastă despre ce se întâmplă de-a lungul anului, în realitate. Din păcate, am observat foarte mulți afiliați care încercau Adwords tocmai în perioadele mai slabe, când site-urile proprii aveau conversii mai puține și asta conducea la o concluzie proastă despre această abordare de afiliere. Nu neg, sunt advertiseri care pur și simplu nu te aduc la câștig… ceea ce mă duce cu gândul la următorul subiect:

2013-10-28 17.22.16

Alegerea advertiserilor de promovat

Este important să alegi un advertiser care are o orientare pro conversie online. Aici ar fi foarte multe lucruri de luat în vedere, însă le enumăr pe cele principale.

  • întotdeauna va performa mai bine un magazin cunoscut. E vorba de încrederea clientului, clientul va cumpăra mai degrabă de la un magazin care este recunoscut în industrie. Magazinele mai puțin cunoscute pot avea multe conversii finalizate telefonic, ca afiliat nu îți dorești acest lucru pentru că… nu se apelează codul de conversie iar cookie-ul plasat e fără rost pentru tine.
  • Prețul contează, însă nu este cel mai important. Vezi ce servicii mai oferă magazinul, interesează-te de politica de retur, istoricul magazinului, referințele online ale clienților vechi.
  • Produse în stoc. Dacă produsul nu este în stoc, rata de anulare a comenzilor e mare și implicit pierzi comisioane care în mod normal ar fi fost valide. Acest aspect este important și în relație cu perioada de livrare. Sunt magazine care livrează la 2-3 zile de la înregistrarea comenzii, sunt magazine care în câteva ore dau drumul la transport. Ferește-te de magazinele care afișează produsul ca în stoc, însă acesta fie nu este în stoc, fie vine doar după o comandă la furnizor/distribuitor.
  • Perioada de aprobare a comisioanelor. În AdWords este extrem de important acest aspect, pune în balanță atât rapiditatea de procesare a comisioanelor cât și durata transferului din rețea către tine. Calculează distanța de la comision înregistrat – comision plătit (de advertiser/rețea).
  • Vezi neapărat și Termenii și Condițiile Advertiserilor în ceea ce privește promovarea prin Google AdWords. Există advertiseri care nu permit această abordare (ex. eMAG, începând cu 15 August 2013), există advertiseri care limitează parțial sau există advertiseri care nu au nici o limitare pentru această promovare.
    Un email la advertiser înainte de începerea promovării nu strică niciodată.

Profitul Așteptat

La sugestia lui Gabi 🙂

Depinde foarte mult de volum. Daca investești într-o lună 1.000 lei și scoți 2.000 lei, ai un ROI considerabil. Dacă investești 20.000 lei și la final valoarea comisioanelor este de 27.000 lei, venitul final este mai mic ca procent, însă mai mare ca valoare.

Cred că în momentul în care ai un ROI care îți asigură un profit de 40%, te poți declara mulțumit. La valori de sub 1.000 lei investiți, procentual câștigul poate fi mai mare, însă o dată ce acoperi și o serie de cuvinte cheie care nu sunt atât de profitabile, dar de volum, câștigi în final bani mai mulți.
Trebuie însă să ții cont și de cum îți deduci cheltuielile, la volum mare, afilierea pe AdWords este recomandată a se desfășura sub o formă de personalitate juridică, cred că motivele sunt evidente (de la plățile pentru Google și până la încasarea finală a comisioanelor).

Alte sugestii

Ține cont de faptul că AdWords permite licitarea în funcție de intervalul orar. Dpdv usability trebuie un pic de atenție acolo. Anyway, modifică astfel încât să licitezi mai mult în intervalele orare în care intuiești că lumea cumpără, însă nu înainte de o analiză. Analiza poate veni din experiența împărtășită a altor afiliați/advertiseri sau poate veni ca urmare a research-ului propriu direct din contul de Adwords și comparat cu conversiile înregistrate în contul de afiliat.

Un sfat de final: nu strică ca înainte de a te apuca de afiliere prin PPC la un nivel mai mare să începi să înveți și pentru certificările Google AdWords Qualified Individual – atât pentru Search cât și pentru Display. În timp ce înveți pentru aceste examene, mai ales dacă ești nou în promovarea PPC, poți să aplici toate exemplele și să vezi hands-on care funcționează cel mai bine. O excelentă sursă de informare ar fi cartea lui Brad Geddes – Advanced Google AdWords, tratează cam toate aspectele întâlnite în PPC, inclusiv începuturile.

2012-11-26 14.08.42

Recomand și articolul lui Sorin care detaliază cum a început afilierea pe Adwords cu Profitshare.

Aștept cu deosebit interes întrebările tale pe acest subiect. Sunt sigur că nu am acoperit toate neclaritățile pe acest subiect, așadar sunt interesat de ce anume consideri important în afilierea prin Google Adwords. Dacă ai experiență pe acest canal, aștept sugestiile tale suplimentare și problemele cu care te confrunți. Dacă ai abandonat, vreau să știu de ce și vreau să găsim o metodă prin care să reiei PROFITABIL acest canal.

16 Comments on Google AdWords si Afilierea

  1. Cred ca e unul din cele mai complexe articole pe care mi-a placut sa le citesc despre afiliere.

    Ma aflu in pragul testelor, dar cu un site personal, iar profitul care il voi obtine din teste ma gandesc sa-l reinvestesc in Adwords sau Facebook ads..

    Cu siguranta am sa revin cu intrebari 🙂

  2. Mult noroc cu … suspendarea contului AdWords. mai devreme sau mai tarziu, unul din magazinele pe care le promovezi va avea probleme cu AdWords (branding, fakeuri, plangeri clienti) si in acel moment toate conturile AdWords care marketeaza acel domeniu vor avea probleme … Crede-me pa cuvant 🙂

    • @Marian
      Se poate, doar eMAG nu permite Adwords.

      @Emil
      In 3 ani de afiliere cu Adwords nu am avut cu niciun cont probleme. Este prima data cand aud de asa ceva.

  3. @Claudiu … Ai avut nororc 🙂 Si sper sa continui sa ai …
    Problema cu direct linking este ca nu ai control pe siteul unde trimiti trafic. Daca domeniul incepe sa aiba probleme (plangeri de branding, plangeri clienti pentru aduri minicnoase, plangeri de trademarkuri – ex: Siteul vinde Armani fara sa aiba liceenta … etc) … toate conturile care trimit trafic susnt affectate. Problema este ca tu nu o sa stii niciodata ca domeniul are probleme.

    Sunt nenumarate cazuri de genul asta pe forumurile de AdWords … https://www.google.com/search?q=adwords+suspended+affiliate+direct+linking&oq=adwords+suspended+affiliate+direct+linking

    • @Emil
      Din cate imi dau seama, problema vine de la advertiserul pe care il promovezi. Eu am stat departe de cei cu reputatie proasta, ad-urile erau corecte, produsele vandute de acestia originale, sub licenta, etc. Tu vorbesti de o extrema si mi se pare foarte corect ca sursa ad-urilor mincinoase sa fie interzisa in AdWords.

      Din fericire, in afilierea pe .ro nu cunosc vreun caz concret in care sa se replice ce spui tu.
      De altfel, .ro, data fiind marimea pietei, se confrunta cu alte probleme decat .com.

  4. Am facut AdWords pentru altii incepand cu anul 2009. Luna aceasta am incercat sa fac si pentru mine, cu doua website-uri bazate pe marketing afiliat.
    Am profitat de ofera de 200 lei de la Google, bagand si eu suplimentar circa 60 lei.
    Am incercat si Facebook Ads, circa 40 lei pentru website-ul cu masini de spalat.
    Daca-mi permiteti sa dau linkurile aici (scuze daca nu, va rog sa le stergeti), acestea sunt dezmembrariauto.pro si reparatiimasinidespalat.eu.
    Sunt primele mele incercari de website-uri pentru marketing afiliat, daca nu luam in calcul un website cu produse de nunta pe care nu l-am termina niciodata.
    Rezultate: click-uri destule, comisioane zero.
    Website-ul de dezmembrari auto aduce si trafic organic, fiind pe prima pagina pentru cautarea “dezmembrari auto”, peste 27.000 de cautari exacte lunare medii pe Google in Romania.
    Nimic pana acum.
    O sa mai incerc ceva cu website-ul de petreceri pentru copii din semnatura, vreau sa promovez jucariile si alte cadouri pentru copii, dar nu sunt prea convins ca o sa fac mare branza.
    Ma pricep eu la destule lucruri, dar jucaria asta cu marketingul afiliat nu-mi iese in nici un caz si treaba asta ma supara la culme.
    Mai incerc…

  5. Pai eu fac AdWords de destul de multi timp si stiam ca asa ceva este interzis, mai ales daca mai face si altcineva, poate advertiserul chiar. Gresesc cumva?
    Chiar nu-mi pot permite sa risc asa ceva.
    Dar dumneavoastra ce parere aveti de acele website-uri, sunt chiar asa putin adaptate pentru marketing afiliat?
    Click-uri sunt, eu zic ca este si targhetare, oamenii intra pe site-urile advertiserilor, dar nimic…

  6. Am incercat si eu Facebook Ads pentru un website cu masini de spalat (initial am facut asa ceva acum cativa ani pentru o firma care vindea usi Porta Doors si nu am fost prea incantat de rezultat).
    Acum, insa, rezultatele au fost foarte…interesante, as putea spune, si extrem de multumitoare.
    O sa mai fac. Vreau sa vad cum merge cu publicitatea platita pe Linkedin (in prima faza), apoi mai “sap”. 😉

  7. Fain articolul. Ce nu am gasit specificat legat de crearea unei campanii este ce trebuie sa completam in campul url care apare afisat in anunt si ce trebuie trecut la url ul destinatie. Sa presupunem ca vreau sa promovez numemagazin.ro/pantofi. La url ul ce apare afisat am voie da pun numemagazin.ro/pantofi ? Iar la url destinatie adica landing page ce pun? – linkul convertit cu profitshare? Sau trebuie scurtat url ul? Cu ce avem voie sa l scurtam daca se poate? Bit.ly etc? Ceea ce am scris se refera la direct linking fara bridge page. Mersi. Ps. Am vrut de mult sa testez afilierea prin adwords dar nu mi erau clare aceste lucruri si mi era frica sa nu cumva sa mi suspende contul daca greseam cu ceva.

  8. Inca o intrebare as mai avea. Daca am cont personal pe adwords (si nu pe persoana juridica) ma lasa sa promovez magazine prin afiliere? Sau este permis doar pt pers. Juridice?

    • Salut Alexandru,

      Din pacate nu am timp sa ma ocup, dar poate cineva care citeste articolul va intra la tine si va veni cu o propunere.

      Multumesc.

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. Promovarea produselor naturiste in afiliere prin AdWords sau website-uri

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*